Stanley Sweetheart schaafbeitel (socket beitel).

  • Onderwerp starter DervishD
  • Startdatum
D

DervishD

Guest
Vandaag eindelijk de Stanley Sweetheart beitel gekregen dus bij de de eerste Nederlandse review (ik ben trouwens de eerste particulier in Europa die deze beitel heeft :mrgreen: ) De 1e indruk is zeer positief. De kwaliteit van het staal is zo op het oog zeer goed en het blad is precies volgens mijn voorkeur geslepen. De rug heeft een hele lichte holling van ongeveer een kwart milimeter. Dat zorgt er voor dat de randen snel gevlakt kunnen worden terwijl het midden van het blad een lichte holling behoudt wat het slijpen versnelt. Hoelang de snede stand houdt kan ik nog niet zeggen dus daar kom ik nog op terug. De beitel ligt ook goed in de hand, is wat lichter dan andere beitels en het handvat is zeer comfortabel. Al met al heeft Stanley een goede beitel gemaakt. Over de prijs kan ik nog niks zeggen want die weten ze bij Regts nog niet :lol: Ik krijg een factuur thuis gestuurd zodra ze het weten :D

Attached files
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Die eerste indruk klinkt goed! Ik ben alleen benieuwd of die holling met opzet is gemaakt of dat je toevallig een holle in plaats van een bolle had. Ik hoop natuurlijk dat het expres is!

Arthur
 
D

DervishD

Guest
ArtHarg zei:
Die eerste indruk klinkt goed! Ik ben alleen benieuwd of die holling met opzet is gemaakt of dat je toevallig een holle in plaats van een bolle had. Ik hoop natuurlijk dat het expres is!

Arthur

Als ze het bij Stanley goed aanpakken dan is de holling met opzet gemaakt.

Ik heb de beitel vandaag trouwens gelijk goed kunnen testen omdat ik een stel deurtjes van teak voor een aak moet maken en het staal houdt zich zeer goed. De snede houdt zeker net zolang stand als mijn Pfeil en het staal is ook makkelijk te slijpen. Wat ik ook prettig vindt is de vorm van de beitel. Een traditionele beitel houdt je bij het handvat beet maar door de vorm en lengte van het Sweetheart handvat ligt de ronde kop van het handvat in je handpalm. Je duwt dus direct tegen het eind van het handvat en je houdt beitel zelf bij de hals beet. Je kunt daardoor meer kracht zetten en je hebt meer controle.

Al met al ben ik zeer te spreken over deze beitel en ik ga zeker de 8 delige set bestellen.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Daar heb ik al reeds eerder over geschreven http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=8&t=2154&start=10#p29873 toen ik er naar die beitel set (16-793 ) informeerde waarop ik de volgende informatie ontving via de mail


Beste heer,

Wij hebben de volgende prijs en levertijd doorgekregen.

De Stanley beitel set 16-793 heeft een brutoprijs van € 139,00 excl. btw -10% € 125.10 excl Btw.
Levertijd 3 weken.

Mvrgr

Magazijn Blijdorp
Richard
 
D

DervishD

Guest
Ik ben helemaal om, de ergonomie van deze beitel vind ik veel beter dan van de traditionele beitel die we hier kennen waarbij het ijzer in het handvat steekt. Ik grijp nu al automatisch naar de Sweetheart.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
@dervishd, er staat schaafbeitel in je aanhef, maar is het geen steekbeitel? Ergonomisch zijn ze inderdaad prima, gebruik al een paar jaar de LN versie die van hetzelfde ontwerp afgeleid zijn. Houd wel mijn hart vast of Stanley niet een versie met een kunststof handvat op de markt gaat brengen.
Ben benieuwd naar je langere termijn ervaring. Hoe slijp je deze beitels, ook met de cotticule?
Nog een kleine tip, zet volgende keer het scherpstelpunt van je camere op center, dat is de beitel scherp en de muur vervaagd.

jaap
 
D

DervishD

Guest
jaap zei:
@dervishd, er staat schaafbeitel in je aanhef, maar is het geen steekbeitel?
Toen Regts belde om te zeggen dat ze de Sweetheart schaafbeitel binnen hadden dacht ik gelijk dat ze het verkeerde hadden besteld maar zo stond de beitel op de pakbon omschreven.

Ergonomisch zijn ze inderdaad prima, gebruik al een paar jaar de LN versie die van hetzelfde ontwerp afgeleid zijn. Houd wel mijn hart vast of Stanley niet een versie met een kunststof handvat op de markt gaat brengen.
Dat zou denk ik geen gek idee zijn voor degenen onder ons die altijd met een stalen hamer op beitels meppen (en ik ken meer dan genoeg timmermannen die dat doen :lol: ). Zolang ze de beitels ook met een houten handvat blijven leveren zie ik geen probleem. Ik denk echter niet dat ze dat zullen doen aangezien deze beitels als topmodel worden gepositioneerd.

Ben benieuwd naar je langere termijn ervaring. Hoe slijp je deze beitels, ook met de coticule?
Ik slijp al mijn beitels met een coticule. Het is op mijn snelle coticule ook goed te merken dat de beitel niet over de volledige lengte is gehard maar voor ongeveer 3/4.

Nog een kleine tip, zet volgende keer het scherpstelpunt van je camere op center, dat is de beitel scherp en de muur vervaagd.
Ik heb de foto's met mijn mobieltje gemaakt, die heeft zulke niewerwetse instellingen niet :lol:
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo
zo ik heb ook de stanley beitels binnen ze zien er echt top uit en werken ook lekker ik had me alleen vergist in de groote van het handvat das erg klein vind ik maar het ligt wel super in de hand gr leroy
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
image.jpgIk heb deze set ook gister binnen gekregen.. Bij toolmax besteld, was slechts €115
Incl. Btw kwijt. Had het eerst via mijn reguliere ijzerhandel geprobeerd, maar
die kon hem alleen in houten kist leveren en dan wel voor 139 incl. Btw.
Nu heb ik hem mooi in een lederen foudraal. Ben er zeer blij mee, ik ga ze zsm wetten.

Gr rick
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
RvB,

ik krijg je bestand niet open. Er staat "bijlage 10734" en als ik erop klik dan krijg ik :
[h=2] "Bulletin Bericht[/h] Ongeldig(e) Bijlage opgegeven. Neem contact op met de beheerder als je een geldige link hebt aangeklikt."








groeten,
Ornament
http://www.beeldhouwen.net
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb de foto's met mijn mobieltje gemaakt, die heeft zulke niewerwetse instellingen niet :lol:


Oh das een voordeel; is de oplossing ook heel makkelijk:). Gewoon in vervolg het te fotograferen onderwerp OP een achtergrond leggen of VLAK VOOR een achtergrond houden. De scherptediepte van een mobieltje is groot genoeg om te zorgen dat dan het onderwerp ook scherp is.



oeps.... Ik zie dat ik op een heel oud berichtje reageerde :-(.
 
Laatst bewerkt:

louis

Nieuw lid
22 nov 2013
3
0
Hallo ,
Prachtige beitels , mag ik weten waar ze gekocht zijn , in Nederland ?
mvrgr,
Louis Lutgens ,Maastricht
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.