Lintzaag Scheppach kopen

rozenhout

Nieuw lid
5 aug 2009
3
0
Ik kan een Scheppach HBS vario 32 lintzaag overnemen. Ik ben geen ervaren lintzaaggebruiker, kan iemand me vertellen op welke technische aspecten ik vooral moet letten bij evt aankoop? de machine is 20 jaar oud, waaraan kan ik bijvoorbeeld ontdekken of hij eigenlijk versleten is? Graag julie hulp!
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
best even de zoekfunctie gebruiken, er zijn recent een aantal topics over aangemaakt. En anders Scheppie even contacteren, die is nogal op de hoogte van Scheppach-materiaal?


edit: het is idd Scheppie ipv Seek
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Ik heb zelf 2 maanden geleden deze lintzaag gekocht van iemand waar hij "in de weg" stond. De beste man had hem van zijn schoonvader geërft. Ding was jaren niet gebruikt maar liep nog wel. Eenmaal thuis aangekomen direkt helemaal uit elkaar gehaald en het enige wat niet werkte was de vario koppeling, deze zat muurvast en het kostte dan ook de rest van de middag om hem uit elkaar te halen, gangbaar te maken en weer in elkaar te zetten. het enige wat vervangen moets worden waren de 2 lagertjes van de achter-geleiding (SKF 607 á 1 euro) en het apparaat werkt nu prima. Ik ben er zeer tevreden mee, de zaaghoogte en het vermogen voldoen ruimschoots aan mijn eisen voor allround gebruik (plaatmateriaal, stammetjes verzagen tot plankjes en balkhout)

Die 20 jaar zegt niet veel, de mijne is een jaar of 25 en mijn vlak-vandikte ook (HM1). Dit zijn erg degelijke machines waar goed aan te sleutelen is (eenvoudige techniek) en onderdelen zijn eventueel nog nieuw verkrijgbaar.

groeten,
Patrick
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ik zou op de volgende punten letten:
- Zijn de rubbers op de wielen nog gaaf en niet uitgedroogt
- Is de aandrijfriem tussen de motor en de wielen nog soepel en vertoont deze geen scheurtjes
- De geleide wieltjes van de boven en onder geleiders. Draaien ze soepel en zijn ze niet ingesleten
- Tot slot een stukje zagen. Daarbij er goed op letten of het lint gemakkelijk te "richten" is op de wielen en dat het lint op zowel het bovenste als op het onderste wiel op ongeveer dezelfde plek zit.

Als dit allemaal oké is en de machine maakt geen gekke bijgeluiden bij het zagen dan zou ik er wel vertrouwen in hebben.
N.B. Bij het transport naar huis zou ik de machine bij voorkeur rechtop vervoeren, of als dit niet mogelijk is, het frame goed ondersteunen zodat de machine ook mooi recht thuis komt ;)

gandel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.