Hugo's Roubo werkbank

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ik sta op het forum niet bekend om mijn werkstukken. Dit komt omdat ik ook niet zo veel maak :lol: Ik loop al lang met het plan om een werkbank te maken. Ik had de Roubo werkbank al een paar keer op het internet voorbij zien komen en ben onder de indruk. Roy Underhil heeft er 2 leuke stukjes over gemaakt. Op marktplein kwam het boek van Cris Zwartz voorbij en dat heb ik gekocht. Ik heb beide plannen in de hoge hoed gegooid en daaruit komt; Hugo's Roubo
De laatste maanden heb ik op marktplaats van alles bij elkaar gescharreld en ben nu maar eens begonnen.

Het is begonnen met de poten. Bij een sloopbedrijf heb ik oude vuren baken gekocht. 20 bij 12 cm vurenhouten balken. ongeveer 80 jaar oud uit een rijtje sloophuizen. De balken zijn 6 mtr lang en ik heb ze daar met de hand op maat gemaakt. Het zweet stond op mijn rug ;) ;)

Attached files
 

WR1944

Oud hout
Jammer dat je eerst iets moois en stevigs op je gammele Workmate moet maken voordat je gebruik kan maken van een substantiele werkbank. :mrgreen: Maar dan heb je dan ook wel wat goeds onder de kurk. Het ziet er in ieder geval veelbelovend uit.
Ik heb zelf vage plannen om een verdere hoek in de basement te claimen om daar een werkbank in te maken voor specifiek houtbewerken. Omdat ik dan een beetje ongunstig in een hoek zit ga ik waarschijnlijk de bank in spiegelbeeld maken, links de bankschroef in lengterichting en rechts de dwarse bankschroef. Ik moet er nog eens goed voor gaan zitten zodra de hoek uitgeruimd is. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Hugo, je bent toch niet aan het zagen op de tuintafel he?

Ik ben zeer benieuwd naar de voortgang van de Hugo-Roubo werkbank
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Vriend van het forum :lol:

Ja ik werk alleen maar met een workmate Een van mijn eerste echte stuken gereedschap. Ik denk een jaar of 35 oud een al vaker gerepareerd. Marktplaats levert donor onderdelen voor weinig. Als er flink gewerkt moet worden dan leg ik er een paar grindtegels op. Zwaar een stabiel.

De boven geplaatste balken zijn uit de ruwbouw van de werkbank. Mijn buurman heeft een zaagtafel en daar heb ik ze grof op maat gezaagd.

Attached files
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
ALvast veel succes gewenst, zal je ook nodig hebben :D

En ik weet waat ik over praat want zo heb ik ook mijn werkbank gemaakt. Ik had dan al wel een vlak/vandiktebankje. Die kan ik je aanraden!
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Cor

Ik ben eerst maar eens aan de werkbank begonnen. De rest komt later, als ik een grotere schuur heb.

Hartelijke groet Hugo
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Het heeft even geduurd maar er is weer schot in de zaak.


Ik heb in de poten een gleuf gezaagd, eerst had ik het roubo model ingezaagd maar daar was ik niet tevreden over.



Bij onze houtdealer uit Zwolle had ik dit mooie purperhout gekocht, dit moet de bankschroef roubo stijl worden, lekker groot en stevig.



Ik heb hier de poot met het blad. Ik heb op marktplaats lang gezocht naar een kloostertafel, een massief eiken blad van 5/10 cm. Het lijkt er op dat de meeste worden opgekocht door mensen die opknappen loogen en weer doorverkopen. Ik heb uiteindelijk een koffietafel gekocht. Het is ongeveer 60 bij 150 cm . Ik heb de ronde kanten er afgezaagd. oja het is 7 cm dik eiken en weegt dieplood.

Ik hoop dat de verschillende soorten en kleuren van het hout een mooi effect hebben.
Hugo

Attached files
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Vandaag weer een uurtje lekker bezig geweest. Met mijn"" nieuwe schaaf"" heb ik het verlijmde purper hart op maat geschaafd. Dit word de bankklem.

Omdat de planken niet gelijk waren heb ik ze zoveel mogelijk gelijk gemaakt.

Als windingstiks :?: :?: gebruik ik 2 aluminium profieltjes.

En zo ziet het er uit na een flink uurtje schaven. Ik hoop dat het paars snel terug komt. Dat is ook de reden waarom ik voor purper hart heb gekozen. ;)

Attached files
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Zo''n mooie dag schreeuwt om klussen.
Ik heb vandaag de poten alle 4 pas in het blad gemaakt. Eerst flink met de speedboor, daarna de bovenfrees en daarna lekker hakken. Met dit weer stond het zweet snel op mijn rug :p . De kortste is incl blad nu 101 cm, misschien een beetje te hoog? wie heeft er tips wat betreft een fijne werkhoogte.

Attached files
 
A

Athanor

Guest
Heel mooi, ik zou hem zo houden, je ziet dat in designsfeer tegenwoordig alles mogelijk is :lol:

Het valt me op dat jij je werkplaats ook al in mevrouw Koorman kleurstelling hebt gebracht ;)

Fons :D
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Als ik naar de poten van je werkbank kijk lijkt me de hoogte niet helemaal conform arbo, en het lijkt dat de werkbank iets zal wiebelen :lol:
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ik heb nog even nagedacht over de bierfiltje maar ben toch maar wat anders gaan doen?
Eerst de poten op maat gemaakt en daarna met mijn nieuwste schaafje er een klein schuin randje aan geschaafd. Dit is het schaafje van "peerschoen" Ik wilde het eerst in de winter opknappen maar kon er niet afblijven. De zool roestvrij gemaakt met schuurpapier en daarna het mes even geslepen en gewed. 10 min later een mooi werkend schaafje voor zacht kopshout. Peter bedankt ;)
Nog even met het schuurpapier er over en dit is het eindresultaat.

Een vruchtbaar middagje
HG Hugo

Oja de schuur is ZACHT ROZE met PAARS ik vond het eerst ook niks maar na een bezoek aan de huisleverancier in Zwolle ben ik helemaal OM :lol:

Attached files
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Mijn werkbank heeft de hoogte tot de knokkels waar mijn vingers aan mijn hand zitten, als ik er naast sta. Dat is best laag. Met schaven, vooral met houten schaven is het prima, maar ik zit er nu toch aan te denken om hem wat op te hogen. Tja, misschien kan je beter eerst iets te hoog beginnen en de poten later evt inkorten?

En ja die vrouwen kunnen soms eigenaardige kleurideeen hebben! Een roze schuur, hoe bedenkt ze het....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.