Forumdeel tekeningen

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
Waarom maken we geen forum deel waar iedereen tekeningen kan uploaden. Zodat je uiteindelijk een compleet subforum krijgt waar iedereen tekeningen kan downloaden/ kopiëren. Ik heb nog wel een zooitje tekeningen staan. Het is zonde om die ongebruikt te laten.

Dit stukje tekst heb ik vorige week getypt in een forum post over een buitenbank. Nu lijkt mij zo'n forum deel heel handig. Ik zie het ook voor me dat we in dat forum onderdeel geen discussies houden. Zodat je een lijst krijgt met topics enkel met tekeningen.

bijv:
Meubel - ronde bank
Boot - 3 meter sloep
Boot - Tubby tug
Meubel - Stoel
Meubel - steltmansstoel


Zodat je als forum member kan profiteren van de tekeningen van anderen.

Kijk maar wat er mee gedaan wordt.
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
brambomb zei:
Meubel - ronde bank
Boot - 3 meter sloep
Boot - Tubby tug
Meubel - Stoel
Meubel - steltmansstoel

Dan stel ik graag voor dat we bovenstaande kernachtige omschrijving hanteren zodat er ook makkelijk in het subforum te zoeken is (zoeken op 'tekening' gaat namelijk een onoverzichtelijke lijst opleveren en 'stoel' is te algemeen; op afmeting is nauwelijks te zoeken)

@lex
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Dat laatste gaat 'niet' werken omdat die zelfde Jan en Alleman zich dan even snel registreren om bij de tekening te kunnen. Dit zou je weer kunnen ondervangen om er dan een minimum van 10 posts aan te hangen, maar of dat dat wenselijk is?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
@lex zei:
brambomb zei:
Meubel - ronde bank
Boot - 3 meter sloep
Boot - Tubby tug
Meubel - Stoel
Meubel - steltmansstoel

Dan stel ik graag voor dat we bovenstaande kernachtige omschrijving hanteren zodat er ook makkelijk in het subforum te zoeken is (zoeken op 'tekening' gaat namelijk een onoverzichtelijke lijst opleveren en 'stoel' is te algemeen; op afmeting is nauwelijks te zoeken)

@lex

Daar heb je een goed punt. Persoonlijk vind ik dat men sowieso wel meer mag letten op hoe topics genoemd worden.
Een titel als: "mijn nieuwe project" zegt natuurlijk helemaal niks, waarom niet omschrijven wat je gemaakt hebt. Of bij gereedschap "Mijn nieuwe aanwinst", zet er dan iig even achter wat die nieuwe aanwinst is.
Kleine moeite en het blijft allemaal wat overzichtelijker.
 

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
Maar je moet je afvragen of het erg is dat jan en alleman de tekeningen gebruiken. Ik zelf ben een groot voorstander van een open internet waar je gebruik van kan maken al waren het een openbare bibliotheek is. Het komt naar mijn sinds alleen maar tegoeden van de hout en meubel industrie.


En hoe je zo'n forum deel indeelt is nog even de vraag. Iedergeval moet het duidelijk zijn.
 

WR1944

Oud hout
jpandriesse zei:
Dat laatste gaat 'niet' werken omdat die zelfde Jan en Alleman zich dan even snel registreren om bij de tekening te kunnen. Dit zou je weer kunnen ondervangen om er dan een minimum van 10 posts aan te hangen, maar of dat dat wenselijk is?

Of het wenselijk is of niet is een vraag die we in de groep kunnen gooien. Ikzelf zit bij ten minste twee fora waar ik 10 respectievelijk 25 bijdragen moet leveren om van de wat uitgebreidere faciliteiten gebruik te kunnen maken. Een forum ontleent z'n bestaansrecht aan de activiteiten van de leden (vooral van de beheerder) en dat mag best beloond worden met een niveau van privileges. Ik heb een zekere afkeer van free-loaders en ik probeer ook de zegswijze in stand te houden van: There is no such thing as a free lunch.
Er bestaan op het Internet sites waar je geheel gratis allerhande bouwtekeningen kan downloaden. Die sites hebben meestal een flinke portie reclame voor gerelateerde bedrijven. Dat is een economische overweging waar ik niets op tegen heb. Daar is die site gewoon voor opgezet. Maar een forum heeft een andere insteek.
Just my two cents.
 

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
Maar je zou geen reclame hoeven plaatsen op een forum als het een peer 2 peer systeem word. Ik zet mijn tekeningen gratis erop. Ik bepaal of ik dat doe. En ik weet dat iedereen het kan pakken.

Het belonen van meer activiteit op een forum is wel leuk. Echter helpt het niet internet tot één grote handige database te maken.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Juist wel, want dat open internet bestaat alleen bij de gratie van enthousiaste plaatsers. Het kan geen kwaad mensen een beetje te prikkelen.
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Daar ben ik het helemaal mee eens. Het internet is een soort ' voor wat hoort wat' plaats. Het moet van een groot aantal mensen komen, anders komt het neer op de schouders van de creatieve mensen (in dit concrete geval dan!) en krijgen die er niets (of weinig voor terug) voor terug. Het moet een beetje beide kanten op gaan!

@lex
 

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
Maarja met die instelling komt het nooit van de grond.

De grondlegger van het internet heeft ook besloten om alles gratis te houden. Hij had makkelijk met internet geld kunnen vragen.

Door dat niet te doen kan iedereen van het internet genieten. Hetzelfde geld voor tekeningen. En je moet per creatief individu bekijken of je ze wel of niet wilt posten.
 

WR1944

Oud hout
brambomb zei:
De grondlegger van het internet heeft ook besloten om alles gratis te houden. Hij had makkelijk met internet geld kunnen vragen.

Het Internet kwam uit het brein van het Amerikaanse leger met het ARPA net. De universiteiten deden de studie en een bedrijf ontwikkelde de formule. Jaren later werd de structuur zoals we die kennen opgezet. Dit is de korte korte versie. Om nu te zeggen dat de grondlegger het gratis deed lijkt me een te simpele redenering. Misschien is een bezoekje aan Wikipedia nuttig in dit geval. Dat kan via het Internet en is gratis. Eén van de inkomstenbronnen van providers is via de belminuten van de telecombedrijven dus het is voor de gebruiker niet helemaal gratis te noemen.
Maar we dwalen af.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Nja, dat is de standaard spraakverwarring tussen Internet en het World Wide Web. Het Internet is inderdaad een afstammeling van een militair netwerk als je naar de netwerktechnologie kijkt. Kijk je naar de toepassingen die op het Internet draaien dan zie je veel meer de invloed van de academische vrijheid zoals die tot pakweg 1995 floreerde. In die tijd was commercieel gebruik verboden en werd alles ontwikkeld "omdat het kon" of "omdat het interessant was". Het World Wide Web is daar een telg van.

Berners-Lee had er inderdaad voor kunnen kiezen om zijn webbrowser en server commercieel uit te brengen. Punt was alleen dat er geen markt voor was, dus dat idee zou zijn geflopt. Ik bedoel: wat is het business model? Dat hebben ze nog steeds niet gevonden!

Je merkt nog steeds dat een dienst die gratis in de markt wordt gezet instort zo gauw de eigenaar geld gaat vragen. Er is zóveel aanbod van gratis diensten, en door de beschikbaarheid van talent dat bereid is samen te werken gaan de ontwikkelingen zó snel, dat betaalde diensten niet werken. Het Internet is afhankelijk van de vrij communicerende massa en de opbouw van die massa voor een dienst stokt als je er geld voor gaat vragen. Vandaar dat iedereen probeert op indirecte wijze te verdienen: niet door geld te vragen van de gebruiker, maar door geld te vragen voor bedrijven die willen adverteren. Waarna de gebruiker een adblocker installeert omdat-ie gek wordt van alle reclame :) Waarna men overschakelt op verplichte reclamefilmpjes voor elk willekeurig videofragment, waarna ik denk "laat maar". Dus het model van geld verdienen met reclame zie ik zichzelf langzamerhand ook de nek omdraaien. Ik kan niet wachten...

Maar dit terzijde. Op de oorspronkelijke vraag terugkomend: "voor wat hoort wat" is ook een soort van betaling. Nadeel is dat je daarmee dus ook een barrière inbouwt. Overall is het voor het houtbewerken in het nederlands taalgebied beter om een tekening te plaatsen als je dat leuk vindt en het niet te doen als je vindt dat je bijdrage zo bijzonder is dat er een tegenprestatie geleverd moet worden. Onder de mensen die je met al die tekeningen aanlokt zitten er vast wel een paar die een zinvolle bijdrage aan het forum gaan leveren en waar jij dus ook weer wat aan hebt. En de profiteurs? Die kosten je niks! ;-)

Arthur
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Waarom afhaken, omdat er zijn die het niet met je eens zijn? Dat zal je op een ander forum ook tegenkomen.
Maak gewoon lekker een eigen topic aan met tekeningen en dan zie je vanzelf wie er volgt. Niet alle reacties waren negatief hoor ;)
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
@lex zei:
Daar ben ik het helemaal mee eens. Het internet is een soort ' voor wat hoort wat' plaats. Het moet van een groot aantal mensen komen, anders komt het neer op de schouders van de creatieve mensen (in dit concrete geval dan!) en krijgen die er niets (of weinig voor terug) voor terug. Het moet een beetje beide kanten op gaan!

Dat 'voor wat hoort wat' werkt in de virtuele wereld heel goed, maar wel op een andere manier dan de hier gesuggereerde 1:1.

Ik heb ca. 10 jr. de documentatie voor de beroemdste vrije raytracing software bijgehouden. Daar heb ik niets voor gekregen, daar verwacht ik ook niets voor. Maar als ik hier een goed ontwerp naar mij zin tegenkom zal ik niet schromen dat te downloaden zonder vervolgens hier iets aan het forum bij te dragen (anders dan een dank je wel aan de ontwerper). De meesten dragen elders op een geheel andere manier een steentje bij aan een "gemeenschap". Als iedereen ergens de bereidheid heeft te geven (zonder ook te willen nemen) blijft alles wel in balans. Da's ook zo'n beetje hoe de freeware wereld in elkaar zit.


i.
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
knotwilg zei:
Als iedereen ergens de bereidheid heeft te geven (zonder ook te willen nemen) blijft alles wel in balans. Da's ook zo'n beetje hoe de freeware wereld in elkaar zit.
i.

Ik snap heel goed wat je bedoelt, maar er is een verschijnsel waar ik langzaamaan een beetje geïrriteerd over word (en dat zie ik ook op een ander forum waar ik al veel langer kom dan hier). Het probleem is volgens mij tweeledig en speelt voor een belangrijk deel bij de (ongeduldige?) jongste generatie internetgebruikers :

Eén: ze weten niet waar ze hun informatie kunnen vinden en posten dus veelvuldig eenmalig op fora met kreten (lees: topictitels) als 'HELP' of 'Belangrijk'. Als het probleem is opgelost door een ander komt er nooit meer een reactie op terug en blijft zo'n lid op een schamele 5 à 10 posts staan (meestal voornamelijk binnen het eigen topic)
Twee: ze dragen niet bij aan de informatie op het www, maar maken er alleen gebruik van. Dit hangt samen met het eerste punt, maar duidt op een nog passievere houding. Het internet struin je af om je informatie te halen, noodzaak om je eigen kennis te delen zien ze niet.

Het probleem hiervan is dat het www zicht dus op gegeven moment niet verder ontwikkelt. Ik vind het geen probleem om mijn tekeningen/ideeën met anderen te delen, maar op macroschaal is het wel fijn als die mensen ook iets kunnen toevoegen. Al is het bijvoorbeeld een paar foto's van de manier waarop zijn mijn ontwerp hebben uitgevoerd of dank betuigen voor goede adviesen!

Het internet heeft de kracht zich exponentieel te ontwikkelen in plaats van lineair. Op het moment dat nieuwe gebruikers niet toevoegen maar alleen observeren dan zal deze ontwikkeling zich afvlakken. Dat zou zonde zijn!

@lex
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.