12 voetjol

A

Athanor

Guest
Ik ken deze "ouderwetse" :roll: manier nog van vroeger, heb ook al van alles met de alt en ctrl enzo geprobeerd, maar geen accent te zien hoor! :( Ik werk met een Dell Laptop onder IE explorer :oops:

Fons
 
A

Athanor

Guest
Het is wel heel erg off-topic, maar André is het waard om zijn naam correct te spellen!

Zoals je ziet lukt het nu, ik heb geen nummeriek pad op mijn notebook, maar via een FN toets simuleer ik die op het gewone toestenbord. Als ik dan de ALT indruk en met FN het nummer van de ASCII code toets krijg ik é Jippiééééé :lol:

Verder maar weer de aandacht op de 12-voetsjol, dat is veel boeiender natuurlijk.

Fons
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
André,

hoge komma en dan een e :)

Wat een prachtig project, ik ben onder de indruk van de foto's, dat wordt een heel mooie boot. En ook mooi om te volgen wat voor werkt er allemaal in zit om hem zo te maken.
Inderdaad een mooie sfeer op je foto's, je weet te laten zien dat je werkplaats een mooie plek is om te zijn.
 
A

Athanor

Guest
Ja, dat was ook het eerste waaraan ik dacht, werkt alleen niet, zie voorgaande discussie :(

Fons
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Als je een Qwerty-toestenbord hebt is het gewoon een kwestie van typen van de " ' " en vervolgens de " e ". Dan krijg je " é " Wil de " ' " los gebruiken dan moet je even een spatie daarna toesten. Dan krijg je bijvoorbeeld " 's ".

mvg. Sander
 
A

Athanor

Guest
Beste mensen,

Ik weet het allemaal nog goed van jaren geleden toen ik manager was van tekstverwerkingscentra, daarom heb ik veel geprobeerd, maar het werkt niet.... In andere toepassingen op mijn PC wel, maar in Explorer met dit forum werkt het niet. Ik heb hier geen "dode" toets onder het accent dus krijg ik 'e als resultaat. Maar gelukkig kan ik met de tabel die ik van WR1944 heb gekregen wel naar behoefte bijzondere tekens typen.

Dank voor jullie bereidwillige hulp!

Fons
 

tuoh

Oud hout
We blijven stug doorgaan met de bouw, zeker omdat het eind stilaan in zicht komt :D

Zoals te zien op de foto's, we zijn begonnen met de boot in de olie te zetten, hiervoor heb ik Biopin Bootolie besteld, een heel milieuvriendelijk product waarvan de samenstelling voornamelijk bestaat uit een mengeling van tungolie met lijnolie, deze olie is zeer UV bestendig, en bestand tegen zeewater. Deze olie geeft een rijke en diepe glans aan het hout die niet te evenaren is door vernis, terwijl het hout toch kan blijven ademen.

Hierbij nog enige foto's van de bouw, en ook een foto van wat vermoedelijk ons volgende project gaat worden. Dit word een project van een andere orde, het zijn de resten van het zeiljacht van Jacques Brel, het jacht was vergaan voor de kust van Nieuw Zeeland, daar zijn de resten geborgen en terug naar Belgie overgebracht om gerestaureerd te worden.

De onderhandelingen zijn bezig en de zoektocht naar sponsors is ook gestart,
dat laatste zal nodig zijn omdat de kosten voorlopig al op een 800 000 € begroot worden :eek:

De staalbouw word door een werf gedaan, al het scheepstimmerwerk en de rondhouten zullen dus vermoedelijk door ons gebeuren., word ongetwijfeld vervolgt.

Mvg,

André

Attached files
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Wat een prachtig bootje wordt het Andre! Echte klassieke houten bootjesbouw, machtig mooi. Er varen hier in Friesland altijd nog de nodige van rond en de wedstrijdklassen van de 12 voets jol zijn altijd nog goed gevuld. Die olie is een nieuw product voor me, maar het klinkt goed. Hoeveel lagen breng je op en hoe doe je dat met onderhoud? Geeft het voldoende uv bescherming om het mahonie niet te laten verbleken?

Dat nieuwe project is ook niet niks, als er nog iets van plastic aan moet, hoor ik graag ;)

jaap
 

tuoh

Oud hout
Hallo Jaap,

de Biopin bootolie en bootlak zijn extreem UV bestendig, praktijktesten hebben dat voldoende bewezen.( getest op de bark Europa)

Verantwoordelijk voor deze eigenschap is het hoge percentage tungolie in de samenstelling, tungolie is de beste en duurzaamste natuurlijke olie ter wereld :D

De olie bouwt geen laagdikte op, maar trekt volledig in het hout, er kan dan ook geen water achter de lagen komen zoals bij vernis, of barsten vertonen op de verbindingen waar je nadien dan af te rekenen hebt met waterinfiltratie.

De eerste dag breng je minstens vier lagen aan, steeds nat op nat, daarna laten drogen.
Eens de lagen voldoende droog zijn even opschuren met K220, afstoffen en een vijfde laag olie aanbrengen, daarna deze laag opnieuw laten drogen en uitharden, desgewenst volstaat dit als afwerking, het oppervlak is nu matglanzend.

Wanneer hoogglans gewenst is dient men nog min. twee lagen bootlak aan te brengen, telkens één laag aanbrengen, laten drogen en vervolgens schuren met K220, de laatste laag enkel laten drogen en klaar.
Het eindresultaat is dan een rijke en diepe glans die door vernis niet kan geëvenaard worden.

Eens deze bewerkingen achter de rug ben je minstens voor drie à vier jaar zonder zorgen, begint er later enige verschraling te komen terug even schuren met K220 en één laagje bootolie, en na droging en opnieuw schuren met K220 één laag bootlak en je houtwerk is weer als nieuw voor enige jaren.

Volledig blank halen is bij dit product niet aan de orde, het onderhoud is dan ook een fluitje van een cent.

Misschien ook aardig om weten, het product is op punt gesteld, en word gefabriceerd door een Nederlander, die een productie-eenheid heeft opgericht in Duitsland.

Dat van die plastic ga ik in gedachten houden, je kan nooit weten, als we er niet meer uitkomen in het hout hebben we een alternatief achter de hand :D


Mvg,

André
 
A

Athanor

Guest
Lijkt me een goed advies!

André, ik vind jouw kennis en inzicht en ervaring een zeer rijke bron voor dit forum. Ik lees altijd met veel belangstelling je adviezen en leer daar veel van! :D

Kan ik dat advies met die olie ook voor mijn tuinmeubelen van Robinia gebruiken? Loop ik dan ook snel kans op vergrijzen of valt dat wel mee?

Fons
 

tuoh

Oud hout
Geen enkel probleem om de olie ook te gebruiken op tuinmeubelen, door de hoge beschermingsfactor tegen UV straling, en de zeer goede (zee) waterbestendigheid loopt je hout geen gevaar op vergrijzing, het blijft als nieuw :D

Heb hier zelf ook al heel wat opgestoken Fons, het is dus een wisselwerking, dat is perfect hé.

André
 

tuoh

Oud hout
Nog een update der werken, heb deze week het roer vervaardigd en al even aangehangen, dat is weeral een stap verder richting finish.

Als we in de toekomst ergens tegen varen zal het de fout van de stuurman zijn en niet die van de bouwer :D :D


Mvg,

André

Attached files
 
A

Athanor

Guest
Veel plezier bij de tewaterlating! Het is een fraaie boot geworden. Trek er maar een mooie fles voor open!

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.