12 voetjol

tuoh

Oud hout
In mijn schaarse vrije tijd ben ik ook vrijwilliger bij de vzw Tolerant, deze vzw heeft als hoofddoel het in de vaart houden en restaureren van de Hengst, een platbodem met als vaargebied de Westerschelde.

De Hengst was evenals de Hoogaars een visserschip, maar de Hengst hoorde meer thuis in vlaamse havens.
Verleden jaar kregen we de vraag om een oude 12 voetsjol te restaureren, en te behouden in de vereniging.
Het jolletje heeft zeker 25 jaar diens gedaan als bijboot van een Boeieraak.

Het bootje is vermoedelijk voor 1947 gebouwd en enig onderhoudswerk was wel hoogst nodig dacht de schenker:lol:
Hierbij dan ook enkele foto's van het werk in uitvoering, meestal werken we hier zaterdag's met twee man aan.

Attached files
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Tuoh, lijkt me vreselijk leuk om daar aan te werken.
Maar is dat nu niet te koud deze tijd van het jaar, of is er een behoorlijke verwarming om de grootste kou buiten te houden.
Zelf heb ik een hoop lijmwerk te doen momenteel voor een gesegmenteerde schaal, en heb omdat de temperatuur momenteel veel te laag is om goed te lijmen, ondanks dat ik een olieradiator in mijn werkplaats heb, maar voor een tijdje gesloten.
Ad
 
A

Athanor

Guest
Mooi project, de restauratie van deze jol! Ik krijg uit de foto's de indruk dat je een "Total Remake" onder handen hebt en dat het geen cosmetische verbetering is. Geeft me wel weer de kriebels om ooit zelf nog een zo'n project op te zetten; maar dat zal wel even op zich laten wachten, want de werkplaats is nog lang niet af!

Fons
 

tuoh

Oud hout
Fons, het is inderdaad een bijna volledige herbouw, enkel een deel van de voorsteven hebben we kunnen behouden de rest is nieuw.
De bouw is ook redelijk complex omdat we de originele vorm en zeeg wilden behouden, deze wijken af van de klasse voorschriften.
Met deze jol zullen we dan ook niet kunnen mee doen aan wedstrijden, maar we waren ons hier van bewust toen we kozen voor de originele vorm, met in het achterhoofd de gedachte dat er voldoende echte 12 voet jollen rondvaren.

Nou Ad we werken wel in een gesloten hangar maar jammer genoeg zonder verwarming, gelukkig kunnen we ons verwarmen bij het schaven van de landingen en gangen en met het klinken ervan.

mvg,

André
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Wat een mooi project Andre!! Dit is weer smullen, houd ons op de hoogte met tekst en foto's. Is het jullie eerste project, want de lijmtangen zien er nog als nieuw uit :lol:

jaap
 

tuoh

Oud hout
Hallo Jaap,
het is ons eerste kleiner project daarom de nieuwe kleine lijmtangen, hiervoor hebben we twee hengsten gerestaureerd en hier waren de lijmtangen een stuk groter en zwaarder dus heel onpraktisch om aan een kleine jol te gebruiken.

De lijmtangen zijn van het merk Bessey, een formidabele lijmtang die bij extreme vervorming toch steeds naar de originele vorm terugveert.

Ze hebben zelfs lijmtangen die je kan aandraaien met een pneumatische slagmoersleutel, je verbindingen komen dan wel dicht :D

Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Hierbij een update van de werken aan de 12 voets jol, de jol staat nu op de trailer, en de constructiespanten zijn verwijderd, die hebben hun dienst gedaan.
Volgende week staat de jol op de Boatshow in Gent, met ondergetekende ernaast :lol:
Daarna gaan de werken verder met het plaatsen van de laatste gang, en het aanbrengen van spanten, zwaardkast, en doften, het hout hiervoor is besteld.

Bij de foto's is er ook eentje van de stoomkist in werking, deze hadden we nodig om de eerste gangen te plooien en terzelfdertijd ook te torsen.

Mvg,

André

Attached files
 
A

Athanor

Guest
Hallo Andre,

Leuk dat je ons op de hoogte stelt van de vorderingen. Het resultaat mag er zijn hoor! Mooi om het op de bootshow te presenteren. Veel succes op de show!

Fons
 

tuoh

Oud hout
Na enkele maanden op een laag pitje te hebben gestaan is de bouw nu opnieuw aangezwengeld.
We hebben ondertussen alle spanten geklonken, de dolboorden zijn geplaatst en geklonken, idem voor de knieën op de spiegel, en we zijn nu begonnen aan de zwaardkast.

We controleren regelmatig met de originele stukken of we de juiste vorm behouden, op dit moment klopt alles nog als een bus :D

Bijgaand enkele foto's van de recentste werken aan de jol.

Mvg,

André

Attached files
 
A

Athanor

Guest
Hallo Andre,

Ik vroeg me onlangs al eens af hoe het met dit project zou zijn. Daarom mooi om weer eens wat te zien van de vorderingen! Wat een grote hoeveelheid van klinknagels heb je moeten aanbrengen. Er zitten natuurlijk ook veel gangen in een twaalfvoetsjol en dan krijg je dat!

Wordt het deze zomer nog een wederdoop?

Groet van Fons
 

tuoh

Oud hout
Hoi Fons,

het zal er om spannen om de jol volledig klaar te krijgen tegen onze volgende opendeurdag, die is begin September.
We moeten nog alle rondhouten maken, en straks begint het nieuwe vaarseizoen dan moet eerst de rest van de vloot onder handen genomen worden.
Maar we blijven doorgaan en zullen wel zien waar we uitkomen, varen kunnen we sowieso met de andere boten.
En ja, er zijn wel enkele klinknagels gebruikt, volgens onze laatste telling 1283 stuks, maar de meeste zitten erin :D


Mvg,

André
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Tuoh.
Wat een prachtige klus - echt vakwerk. Lijkt me geweldig om te doen. Op vakantie in Denemarken zag ik ook van die mooie overnaadse (vissersbootjes).
Trouwens rond 1976 lag er in Giesbeek (a.d.IJsel) ook een hengst van een fysiotherapeut.
Het had de naam: de jonge Hendrik of zoiets. Ik weet het niet meer precies. Prachtig schip ook van binnen. Enorm warm, knus, gezellig en de reuk kan ik me nog herinneren.
Boeiend project. Wanneer komt de restauratieploeg met boot in beeld???
vr.gr.
Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

tuoh

Oud hout
Hallo Jan,

die hengst zal vermoedelijk de "Jonge Joseph" ( ex CLN1) geweest zijn, er zijn jammer genoeg maar acht exemplaren meer overgebleven van een houten hengst :cry:


Voor foto' s van de bouwers zal het nog even wachten worden, eerst een fotograaf organiseren.

Mvg,

André
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Andre welke houtsoort gebruik je, als leek zijnde dacht ik aan eiken. maar ofdat zo is moet je me even bevestigen. :oops:
 

tuoh

Oud hout
@ allen, bedankt voor de vele positieve reacties.

@ placebo, voor huidgangen en spiegel hebben we inlandse Eik gebruikt, de spantjes en dolboorden zijn vervaardigd uit Es, de rondhouten worden vervaardigd uit Oregon kroonhout.

Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
We zijn weer een stapje verder, vandaag de zwaardkast geplaatst, wegering aangebracht en de beide doften ingepast, we kunnen bijna zitten.

Daar er aan de wegeringslatten langs de onderkant een kraaltje dient aangebracht te worden heb ik maar terug een oudje van stal gehaald, namelijk mijn Stanley 45. ( een combinatieschaaf)

Mvg,

André

Attached files
 
A

Athanor

Guest
Heel fraai Andre!!

Vroeger hadden fotograaf Paul Huf met het thema vakmanschap en Grolsch.

Vanaf nu hebben we Andre met VAKMANSCHAP en een Duveltje, maar nog steeds met het mooie gereedschap en de goede sfeer op de foto.

Heel mooi om te zien :)

Fons

P.S. Als nu nog eens ontdek hoe ik het accentje op de e van je naam kan plaatsen......
 

tuoh

Oud hout
Athanor zei:
................

P.S. Als nu nog eens ontdek hoe ik het accentje op de e van je naam kan plaatsen......

Hallo Fons,

't is nochtans simpel, op elk toetsenbord staan bovenaan numerieke toetsen die een dubbele of driedubbele functie hebben, bij de toets met het cijfer 2 erop staat er een "é" naast "@" ( heb dit speciaal aangevraagd bij Microsoft) :D


André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.