Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 7 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 64

Onderwerp: 12 voetjol

12 voetjol

In mijn schaarse vrije tijd ben ik ook vrijwilliger bij de vzw Tolerant, deze vzw heeft als hoofddoel het in de vaart houden en restaureren van de Hengst, een platbodem met als vaargebied de Westerschelde.

De Hengst was evenals de Hoogaars een visserschip, maar de Hengst hoorde meer thuis in vlaamse havens.
    Verleden jaar kregen we de vraag om een oude 12 voetsjol te restaureren, en te behouden in de vereniging.
    Het jolletje heeft zeker 25 jaar diens gedaan als bijboot van een Boeieraak.

Het bootje is vermoedelijk voor 1947 gebouwd en enig onderhoudswerk was wel hoogst nodig dacht de schenker:lol:
    Hierbij dan ook enkele foto's van het werk in uitvoering, meestal werken we hier zaterdag's met twee man aan.

Attached files

Re: 12 voetjol

Tuoh, lijkt me vreselijk leuk om daar aan te werken.
    Maar is dat nu niet te koud deze tijd van het jaar, of is er een behoorlijke verwarming om de grootste kou buiten te houden.
    Zelf heb ik een hoop lijmwerk te doen momenteel voor een gesegmenteerde schaal, en heb omdat de temperatuur momenteel veel te laag is om goed te lijmen, ondanks dat ik een olieradiator in mijn werkplaats heb, maar voor een tijdje gesloten.
    Ad

Athanor
    Guest

Mooi project, de restauratie van deze jol! Ik krijg uit de foto's de indruk dat je een "Total Remake" onder handen hebt en dat het geen cosmetische verbetering is. Geeft me wel weer de kriebels om ooit zelf nog een zo'n project op te zetten; maar dat zal wel even op zich laten wachten, want de werkplaats is nog lang niet af!

Fons

Fons, het is inderdaad een bijna volledige herbouw, enkel een deel van de voorsteven hebben we kunnen behouden de rest is nieuw.
    De bouw is ook redelijk complex omdat we de originele vorm en zeeg wilden behouden, deze wijken af van de klasse voorschriften.
    Met deze jol zullen we dan ook niet kunnen mee doen aan wedstrijden, maar we waren ons hier van bewust toen we kozen voor de originele vorm, met in het achterhoofd de gedachte dat er voldoende echte 12 voet jollen rondvaren.

Nou Ad we werken wel in een gesloten hangar maar jammer genoeg zonder verwarming, gelukkig kunnen we ons verwarmen bij het schaven van de landingen en gangen en met het klinken ervan.

mvg,

André

Wat een mooi project Andre!! Dit is weer smullen, houd ons op de hoogte met tekst en foto's. Is het jullie eerste project, want de lijmtangen zien er nog als nieuw uit :lol:

jaap

Hallo Jaap,
    het is ons eerste kleiner project daarom de nieuwe kleine lijmtangen, hiervoor hebben we twee hengsten gerestaureerd en hier waren de lijmtangen een stuk groter en zwaarder dus heel onpraktisch om aan een kleine jol te gebruiken.

De lijmtangen zijn van het merk Bessey, een formidabele lijmtang die bij extreme vervorming toch steeds naar de originele vorm terugveert.

Ze hebben zelfs lijmtangen die je kan aandraaien met een pneumatische slagmoersleutel, je verbindingen komen dan wel dicht

Mvg,

André

Hierbij een update van de werken aan de 12 voets jol, de jol staat nu op de trailer, en de constructiespanten zijn verwijderd, die hebben hun dienst gedaan.
    Volgende week staat de jol op de Boatshow in Gent, met ondergetekende ernaast :lol:
    Daarna gaan de werken verder met het plaatsen van de laatste gang, en het aanbrengen van spanten, zwaardkast, en doften, het hout hiervoor is besteld.

Bij de foto's is er ook eentje van de stoomkist in werking, deze hadden we nodig om de eerste gangen te plooien en terzelfdertijd ook te torsen.

Mvg,

André

Attached files

Athanor
    Guest

Hallo Andre,

Leuk dat je ons op de hoogte stelt van de vorderingen. Het resultaat mag er zijn hoor! Mooi om het op de bootshow te presenteren. Veel succes op de show!

Fons

Tussendoor ook wat tijd vrij gemaakt om de spantjes te stomen voor onze jol.
    Het project loopt wat vertraging op door het urgente werk aan de veerboot.

Mvg,

André

Attached files

Na enkele maanden op een laag pitje te hebben gestaan is de bouw nu opnieuw aangezwengeld.
    We hebben ondertussen alle spanten geklonken, de dolboorden zijn geplaatst en geklonken, idem voor de knieën op de spiegel, en we zijn nu begonnen aan de zwaardkast.

We controleren regelmatig met de originele stukken of we de juiste vorm behouden, op dit moment klopt alles nog als een bus

Bijgaand enkele foto's van de recentste werken aan de jol.

Mvg,

André

Attached files

Forum Rechten