Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 10 van de 10

Pen en gatverbinding

Hallo,
    Ik zit met de vraag : een pen en gatverbinding van 2.5cm is dit voldoende?
    Houtsoort is afromosia.

Mvg,
    Rudy

Re: Pen en gatverbinding

Ik denk dat een kleine toelichting van de toepassing geen kwaad kan... Niet dat ik je dan het antwoord kan geven... Maar toch!

Het licht helemaal aan de regel die erop moet rusten. Ik heb pennen gezien die nog kleiner zijn. Maar de regel was daarbij ook niet groot. Iets meer informatie zou goed zijn.

Dient voor het kader van een tuinhek,
    Balkjes zijn 60x30
    Hekgrootte 1200x1150

Dan maak je de uiteindelijke pen dus 25 dik? of lang? Als je een balk van 30x60 hebt. Zou ik uitgaan van pennen van 20x45.

Hoe dan ook als de pennen lang genoeg in het hout steken bijv 50. Dan volstaan 25mm pennen ook met voldoende lijm. Voor een tuinhekje bruislijm gebruiken. Vanwegen het weer en de beweegbaarheid.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

In het algemeen wordt uitgegaan van een pendikte van 1/3 van de houtdikte als beide te verbinden delen ongeveer even dik zijn. Naar omstandigheden kan je hiervan natuurlijk enigszins van afwijken. Gebruik lijm die tegen de elementen kan.

Pendikte van 1/3 van de houtdikte als beide te verbinden delen ongeveer even dik zijn. Maar kan mij ook iemand vertellen hoe lang die pen moet zijn?

Mvg,
    Rudy

voor gewoon kader werk wordt er meestal gericht naar +-4/5 van de stijl. Maar dat hangt natuurlijk ook af van welke soort pen gat verbinding je maakt. Bij een doorgaande verbinding komt de pen er bv volledig door.

Chris

Is er een algemene regel voor wanneer er wat wordt gebruikt, of is dit eigen keuze?

Mvg,
    Rudy

dat is iets wat je zelf kan kiezen of je een open doorgaande pen en gatverbinding wil maken of niet.
    een open doorgaand gat is waarbij er 2 zijden van de pen zichtbaar zijn .
    bij een gesloten doorgaant of niet doorgaant gat wordt er ook meestal gebruik gemaakt van een spatpen of blinde spatpen .
    dit is om te voorkomen dat er een doorkijk zou komen waar de menagering ( vermindering aan de pen ) komt
    moest de verbinding niet helemaal dicht komen , of later zou komen open te staan .
    hier heb je hierover wat meer uitleg
    http://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/menageren.htm

groetjes
    ruben

Forum Rechten