Boot ontwerp programma's

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
Beste mede bootbouwers en geïnteresseerde.

Ik heb mijn opleiding tot botenbouwer gevolgd op het HMCollege in Amsterdam. Op deze school zijn ze een groot fan van Ironcad en autocad. Nu zijn deze programma's niet zo geschikt voor het maken van boot ontwerpen. Daarom hebben ze op ook multisurf in gebruik. Zelf ben ik tijdens mijn opleiding in aanraking gekomen met het gratis programma Delftship. En delftship in combinatie met ironcad kan aardig leuke ontwerpen opleveren.


Wat zijn jullie voorkeuren en kunnen jullie misschien wat werk laten zien. En misschien zijn er nog wel veel meer programma's die veel beter werken.



Hier wat voorbeelden voor tekenen met verschillende programma's

Autocad - Shearwater:
http://www.brambomb.nl/presentatie/bestand/tekening.pdf

Ironcad - shearwater
3d.jpg


Multisurf - Vrijheid
multisurf.JPG


Delfship - Onbekende romp
Delftship-prototype-1.jpg
 

WR1944

Oud hout
Ik heb ruim 22 jaar in de scheepsbouw gezeten. Na m'n pensionering dacht ik rustig te kunnen afkicken en aan houtbewerking te kunnen doen. En wat kom ik op m'n favoriete houtbewerkingsforum tegen? :(
Maar alle gekheid op een stokje, het is goed dat je je speciale kennis deelt met de mensen van het forum.
 

Zero-Fox

Nieuw lid
28 nov 2019
23
0
Omg Doetinchem
Oeh! Dit is interessant! Hoewel er blijkbaar niet veel interesse is, gezien er maar 1 heeft gereageerd in al die tijd... Maar wellicht kan ik hier wel tips&tricks vinden? Ik probeer zelf iets te ontwerpen, maar ik heb 0 ervaring met het ontwerpen, noch het bouwen van dit soort projecten... Misschien willen jullie met me mee denken?
 

tuoh

Oud hout
Met "0" ervaring voor zowel bouwen als ontwerpen is het onbegonnen werk wat je wil gaan doen. De kans op slagen is praktisch nihil.
Zou al eens beginnen met inlezen over het onderwerp. Eventueel ergens een bootbouwcursus volgen om wat voeling met de materie te krijgen is ook een mogelijkheid.
Doorgaans krijg je maar één gelegenheid om iets te bouwen, best is om het dan ook meteen goed te doen, anders is het zeer duur, of zuur, leergeld.

In quasi elke jachthaven zie je wel van die "misbaksels" liggen waar totaal geen lijn inzit, en niet vooruit te branden zijn tijdens de vaart, of nauwelijks mee te sturen valt.
Er zijn zoveel parameters waar je aan moet denken bij het ontwerpen, dat lukt van nul gewoonweg niet.
Eender welk ontwerpprogamma heeft input nodig van de man aan de knoppen, het progamma kan dat (nog) niet vanzelf doen.
 

Zero-Fox

Nieuw lid
28 nov 2019
23
0
Omg Doetinchem
Ja ik weet dat het een absoluut apart vakgebied is... Ik ga ook zeker niet gelijk een 1:1 bouwen en daar al m'n geld in pompen/verliezen... Ik heb me zeker ingelezen en daardoor gaat het me behoorlijk duizelen... Ik zit er nu aan te denken een modelbouw te kopen met een romp die ik interessant vind, dan de tekening gebruiken en een eigen opbouw te tekenen. Ik zal ook zeker eerst modellen maken om te ontdekken of de romp enigszins doet wat ik hoop... Het lijkt me gewoon leuk om daarmee bezig te zijn en het wordt sowieso niet een hele grote boot en ik maak geen misbaksels
 

tuoh

Oud hout
Als je begint met modellen kan je gaan experimenteren, op ware grootte is dat heel anders. Goed plan om zo te beginnen en veel realistischer om uit te voeren.
Een "mooi" ontwerp op papier zetten of bouwen vraagt ervaring, je moet oog krijgen voor het lijnenspel.
Een romp die niet "strookt" ziet er voor een kenner niet uit, terwijl de leek er meestal niks verkeerd aan ziet.
Dat verschil wel zien, tijdens het ontwerp en de bouw, daar draait het om. Je moet er "oog" voor krijgen.
Zonder dit "oog" bouw je misschien onbewust het zoveelste "misbaksel":p
 

Zero-Fox

Nieuw lid
28 nov 2019
23
0
Omg Doetinchem
Ik snap je punt wel.. En ik heb ook niet de illusie iets te maken dat perfect is, maar het lijkt mij gewoon super tof om te varen met een eigen creatie en in eerste instantie gaat het er mij voornamelijk om dat ie mooi wordt en als ik iets heb waar ik iets mee kan, dan kijk ik misschien verder of het echt iets is om meer mee te doen, maar dan zal ik er zeker een aantal profs bijhalen om het ècht te perfectioneren. Maar tot die tijd moet ik het doen met wat ik heb, kan en wil. En daarbij hoort advies vinden en onderzoek doen, dus jouw feedback is dan ook zeer gewaardeerd!
 

WR1944

Oud hout
Als je een model wilt bouwen gebruik dit alleen om te zien hoe je het in elkaar zet. Vaareigenschappen en stabiliteit kun je er niet aan ontlenen. Door de verschaling zullen de afmetingen lineair mee verschalen maar oppervlakten verschalen kwadratisch en de volumes kubisch. In sleeptanks voor het testen van modellen worden dan ook aangepaste modellen gebruikt.
Ik weet niet of er websites of fora op het gebied van amateurbouwers zijn maar daar kun je op Googlen. Daar kun je eventueel je licht opsteken.

Mocht je je eerste product te water laten, doe dat dan in niet te diep water en bij aanlandige wind. ;)
 

Zero-Fox

Nieuw lid
28 nov 2019
23
0
Omg Doetinchem
Als je een model wilt bouwen gebruik dit alleen om te zien hoe je het in elkaar zet. Vaareigenschappen en stabiliteit kun je er niet aan ontlenen. Door de verschaling zullen de afmetingen lineair mee verschalen maar oppervlakten verschalen kwadratisch en de volumes kubisch. In sleeptanks voor het testen van modellen worden dan ook aangepaste modellen gebruikt.
Ik weet niet of er websites of fora op het gebied van amateurbouwers zijn maar daar kun je op Googlen. Daar kun je eventueel je licht opsteken.

Mocht je je eerste product te water laten, doe dat dan in niet te diep water en bij aanlandige wind. ;)

Ah ja... Ook dat is goeie info! Ik ken het inderdaad met verschalen in AutoCAD, maar had hier idd niet direct bij stilgestaan, Thanks!
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Maxsurf (rompvorm) en Rhinoceros (3d uitwerken) zijn ook prettigen programma's om mee te werken.
Maxsurf vraagt wat oefening om onder de knie te krijgen, Rhino werkt als ieder ander 3d cad programma.

Zelf een rompvorm ontwerpen vraagt een hoop kennis, voornamelijk over hydrodynamica.
Ik zou eerst eens beginnen met wat literatuur om het grotere plaatje goed in beeld te krijgen.
Het beste boek wat ik hierbij kan aanraden is Principles of Yacht Design door Lars Larsson en Rolf Eliasson.
Het boek heeft een flinke prijs, maar bevat alle info die je nodig hebt voor het traject van begin tot einde...

Er zijn hier verschillende leden met enorme ervaring in bouwen, ontwerpen en renoveren van schepen, neem hun adviezen absoluut ter harte!

Heel veel succes, kan niet bestaat niet, waar een wil is is een weg!
Off topic, er werdt mij ooit eens gezegd (door een hele meute aan mensen) dat ik mijn motorblok van mijn auto niet zelf kon vervangen (en al helemaal niet op de oprit van mijn ouders), binnen drie dagen reed ik weer...

Groet, Ruben (Scheepsbouwer/Naval Architect)
 

Zero-Fox

Nieuw lid
28 nov 2019
23
0
Omg Doetinchem
Maxsurf (rompvorm) en Rhinoceros (3d uitwerken) zijn ook prettigen programma's om mee te werken.
Maxsurf vraagt wat oefening om onder de knie te krijgen, Rhino werkt als ieder ander 3d cad programma.

Zelf een rompvorm ontwerpen vraagt een hoop kennis, voornamelijk over hydrodynamica.
Ik zou eerst eens beginnen met wat literatuur om het grotere plaatje goed in beeld te krijgen.
Het beste boek wat ik hierbij kan aanraden is Principles of Yacht Design door Lars Larsson en Rolf Eliasson.
Het boek heeft een flinke prijs, maar bevat alle info die je nodig hebt voor het traject van begin tot einde...

Er zijn hier verschillende leden met enorme ervaring in bouwen, ontwerpen en renoveren van schepen, neem hun adviezen absoluut ter harte!

Heel veel succes, kan niet bestaat niet, waar een wil is is een weg!
Off topic, er werdt mij ooit eens gezegd (door een hele meute aan mensen) dat ik mijn motorblok van mijn auto niet zelf kon vervangen (en al helemaal niet op de oprit van mijn ouders), binnen drie dagen reed ik weer...

Groet, Ruben (Scheepsbouwer/Naval Architect)

Dankje! Ik ben niet van plan om echt een hele nieuwe romp te ontwerpen. Ik wil waarschijnlijk een bestaande vorm nemen en daar mijn eigen opbouw/inbouw bij maken (wel de romp zelf bouwen). Het is ook niet het idee om een zeewaardig jacht te bouwen, maar gewoon iets kleins voor mijzelf en evt nog 1 persoon. Hij zal ook niet gemaakt worden voor snelheid, maar efficiënt en stabiel is fijn. Ik ben aan het kijken wat voor boten daaraan voldoen en welke vorm mij het meest aanspreekt voor mijn bootje. Maar ik begin gewoon en ik zie wel waar het schip strandt... (Pun intended...)

Bedankt voor je reactie
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Dankje! Ik ben niet van plan om echt een hele nieuwe romp te ontwerpen. Ik wil waarschijnlijk een bestaande vorm nemen en daar mijn eigen opbouw/inbouw bij maken (wel de romp zelf bouwen). Het is ook niet het idee om een zeewaardig jacht te bouwen, maar gewoon iets kleins voor mijzelf en evt nog 1 persoon. Hij zal ook niet gemaakt worden voor snelheid, maar efficiënt en stabiel is fijn. Ik ben aan het kijken wat voor boten daaraan voldoen en welke vorm mij het meest aanspreekt voor mijn bootje. Maar ik begin gewoon en ik zie wel waar het schip strandt... (Pun intended...)

Bedankt voor je reactie
Graag gedaan, de literatuur is nog steeds van toepassing dan.
Mocht je vragen hebben, stel ze gerust!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.