Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 12 van de 12
    Junior Member
    Ingeschreven
    Nov 2019
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rmenkveld Bekijk Berichten
    Maxsurf (rompvorm) en Rhinoceros (3d uitwerken) zijn ook prettigen programma's om mee te werken.
    Maxsurf vraagt wat oefening om onder de knie te krijgen, Rhino werkt als ieder ander 3d cad programma.

Zelf een rompvorm ontwerpen vraagt een hoop kennis, voornamelijk over hydrodynamica.
    Ik zou eerst eens beginnen met wat literatuur om het grotere plaatje goed in beeld te krijgen.
    Het beste boek wat ik hierbij kan aanraden is Principles of Yacht Design door Lars Larsson en Rolf Eliasson.
    Het boek heeft een flinke prijs, maar bevat alle info die je nodig hebt voor het traject van begin tot einde...

Er zijn hier verschillende leden met enorme ervaring in bouwen, ontwerpen en renoveren van schepen, neem hun adviezen absoluut ter harte!

Heel veel succes, kan niet bestaat niet, waar een wil is is een weg!
    Off topic, er werdt mij ooit eens gezegd (door een hele meute aan mensen) dat ik mijn motorblok van mijn auto niet zelf kon vervangen (en al helemaal niet op de oprit van mijn ouders), binnen drie dagen reed ik weer...

Groet, Ruben (Scheepsbouwer/Naval Architect)
    Dankje! Ik ben niet van plan om echt een hele nieuwe romp te ontwerpen. Ik wil waarschijnlijk een bestaande vorm nemen en daar mijn eigen opbouw/inbouw bij maken (wel de romp zelf bouwen). Het is ook niet het idee om een zeewaardig jacht te bouwen, maar gewoon iets kleins voor mijzelf en evt nog 1 persoon. Hij zal ook niet gemaakt worden voor snelheid, maar efficiënt en stabiel is fijn. Ik ben aan het kijken wat voor boten daaraan voldoen en welke vorm mij het meest aanspreekt voor mijn bootje. Maar ik begin gewoon en ik zie wel waar het schip strandt... (Pun intended...)

Bedankt voor je reactie

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zero-Fox Bekijk Berichten
    Dankje! Ik ben niet van plan om echt een hele nieuwe romp te ontwerpen. Ik wil waarschijnlijk een bestaande vorm nemen en daar mijn eigen opbouw/inbouw bij maken (wel de romp zelf bouwen). Het is ook niet het idee om een zeewaardig jacht te bouwen, maar gewoon iets kleins voor mijzelf en evt nog 1 persoon. Hij zal ook niet gemaakt worden voor snelheid, maar efficiënt en stabiel is fijn. Ik ben aan het kijken wat voor boten daaraan voldoen en welke vorm mij het meest aanspreekt voor mijn bootje. Maar ik begin gewoon en ik zie wel waar het schip strandt... (Pun intended...)

Bedankt voor je reactie
    Graag gedaan, de literatuur is nog steeds van toepassing dan.
    Mocht je vragen hebben, stel ze gerust!
    Zeg maar gewoon Ruben
    --- Hout hoort te drijven ---

Forum Rechten