Bevestigen van handvatten

HansV

Nieuw lid
4 apr 2011
15
0
www.hohavo.nl
Veel handgereedschap wordt voorzien van ronde, min of meer lange handvatten, op een pen.
Voorbeelden zijn allerlei beitels, heggeschaar, schroevendraaiers etc..
Mijn vraag als nieuweling is nu hoe ik, als ik die handvatten zelf draai, de diameter van het gat bepaal en hoe ik dan de pen daarin vastzet. Heeft de houtsoort veel invloed? Is slaan of persen genoeg, of wordt een soort kit of lijm (extra) gebruikt?
Losraken kan echt gevaarlijk zijn!!

Hans
 

HansV

Nieuw lid
4 apr 2011
15
0
www.hohavo.nl
Nee, dat zegt maar een beetje.
Om te beginnen niets over de diameter van het gat. Niets over de mogelijke houtsoorten, ik denk aan essen of hickory als bekende soorten voor o.a. bijlen. Niets over het wel of niet gebruiken van kit of lijm.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ha Hans,

Dat hangt onder andere van je gereedschap af, een beitelhandvat wordt anders belast dan een schroevendraaier.

Wat ik zelf altijd doe, is op de draaibank een klein gaatje boren, zeg 3 mm. Op de draaibank krijg je altijd een excentrisch gat. Daarna kun je het gat uitboren naar behoefte, is de arend dikker, boor dan een breder gat. Omdat een arend vaak taps toeloopt, kun je het best een getrapt gat boren. Vervolgens klem je het stalen gedeelte, de beitel, in de werkbank, en sla je het handvat er met een houten hamer op. Dat moet redelijk soepel gaan, als je echt moet meppen, is je boring te klein.

Je kunt de arend er ook inbranden, dan heb je aan dat 3mm-gaatje genoeg als geleiding. De arend gloeiend heet stoken, en dan in het handvat duwen. Persoonlijk vind ik deze methode niet zo prettig voor beitels en schroevendraaiers.

Als je het op de goede manier doet, is persen inderdaad genoeg. Lijm is een lapmiddel, het kan goed zonder. Een te groot uitgeboord handvat kun je niet repareren door er lijm in te spuiten.

De houtsoort heeft niet veel invloed, ik heb al veel handvaten gedraaid en bevestigd, en die waren van de meest uiteenlopende houtsoorten. Kersen, peren, robinia, eiken, esdoorn, essen, beuken enz, enz.

Hopelijk heb je hier wat aan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.