Hoe moeilijk is het om een bootje te bouwen?

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Een bootje bouwen staat al een tijdje op mijn wensenlijstje. Ik heb er echter geen enkele ervaring mee en het ziet er allemaal best moeilijk uit. Als ik echter de beschrijvingen en moeilijkheidsgraden op http://www.bateau.com zie of op glen-l dan is het allemaal niet zo moeilijk. Bij een niet te grote boot staan op bateau.com bouwtijden van max enkele 100 uren.

Voor een Runabout 16 bijvoorbeeld tussen de 100 en 200 uur. Met 10 weekenden zou je dus zon boot af moeten hebben. Als ik de verslagen van bijvoorbeeld Jaap en Albert hier lees dan is dat niet realistisch. Een paar concrete vragen:

* Hoe moeilijk schatten ervaringsdeskundigen het in om een boot te bouwen volgens stitch en glue methode?
* Zijn de inschattingen kwa tijd realistisch, beetje realistisch of compleet onrealistisch?
* Hoe moeilijk is het om een inboard motor in te bouwen?

Ik ben benieuwd of na de antwoorden de optie bootje bouwen hoger komt te staan op mijn lijstje of juist afvalt..
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
tja, je hebt een boot en een boot he. Een optimist lijkt me niet zo heel moeilijk te maken bvb :) Wat voor boot wil je hebben is dus de vraag.

Maar veel werk ik het idd wel, wil je iets meer hebben dan een vlot ;)
 

WR1944

Oud hout
Onderschat ook het inbouwen van een inboard motor niet. Je krijgt te maken met stevige motorstoelen, een druklager om de voortstuwingskrachten op te vangen, een waterdichte doorvoer door de romp en het plaatsen van een brandstoftank alsmede de bedieningsorganen voor de motor. Het aanhangen van een buitenboordmotor is een stuk simpeler.
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Misschien als tussenvorm de buitenboordmotor binnen de huid van het bootje overwegen. Je maakt dan een bun waarvan de onderkant geheel open is zodat de buitenboordmotor toch in het water hangt. Je zal dan wel een systeem moeten kopen (zal alstig te vinden zijn omdat dit soort systemen niet heel veel verkocht wordt) of zelf maken om het toerental en de stuwrichting te beïnvloeden.

groeten, @lex
 

WR1944

Oud hout
@lex zei:
Misschien als tussenvorm de buitenboordmotor binnen de huid van het bootje overwegen. Je maakt dan een bun waarvan de onderkant geheel open is zodat de buitenboordmotor toch in het water hangt. Je zal dan wel een systeem moeten kopen (zal alstig te vinden zijn omdat dit soort systemen niet heel veel verkocht wordt) of zelf maken om het toerental en de stuwrichting te beïnvloeden.

groeten, @lex

Dit heb ik gedaan met een stalen werkvlet. Dat was een voor-oorlogs model, ingericht voor roeien. Ik heb een stuk van een 500 mm pijp verticaal in de achterste luchtkamer. De afstand van waar je kon zitten tot de achterkant was te groot om eem buitenboordmotor te kunnen bedienen. Het werkte perfect en doordat de schroef meer naar voren kwam kon je op een dubbeltje ronddraaien.
Bij de meeste (wat grotere) buitenboordmotoren kan je een kabelset kopen om op afstand de zaak te besturen. Denk maar aan de Zodiacs.
 

tuoh

Oud hout
Daar stel je een lastige vraag, waar geen simpel antwoord op te geven is.
Zo als met alles wat je kan bouwen is het voor een vakman altijd makkelijker dan voor een volslagen leek.
Ga je de eerste maal de uitdaging aan, en heb je al ervaring in houtbewerking, dwz. je kan met handgereedschap uit de voeten, je hebt ervaring met (epoxy)lijmen, etc. dan is de stap al heel wat minder groot.
Heb je daarenboven ook nog een mooie werkruimte en enige machines ter beschikking dan word het project al helemaal realistisch. Zeker als je ook uit de voeten kan met bouwplans allerhande, er zijn mooie duidelijke, met alles erop en eraan, er zijn er ook heel summiere bij, hier moet de bouwer zelf de witte vlekken invullen. Heb je al ervaring dan loopt dit wel los, de volslagen leek loopt hier verloren.

De stitch en glue methode is zo een beetje de simpelste manier van bouwen, het bootje word als het ware aan elkaar genaaid :) maar het eindresultaat is zonder meer evenwaardig aan de meer traditionele bouwwijzen.
Nauwkeurig werken is wel altijd een must, niet alleen in de bootbouw trouwens, maar hier zeer zeker van toepassing. Je werkt hier als het ware met een patroon, je voelt je meer kleermaker dan bootbouwer.

Begin je aan een dergelijk project zonder enige voorkennis dan word de bouwtijd al aanmerkelijk verlengt doordat je letterlijk alles tegelijk moet leren. Dan gaat er veel tijd zitten in opzoekwerk, leertijd, machines aanschaffen en mee leren werken,etc. Het is niet onmogelijk, er zijn plenty voorbeelden van doorzetters die met geen bagage aan een dergelijke klus begonnen en ook tot een goed einde brachten. Hier is het gezegde " al doende leert men" wel van toepassing, maar het komt de bouwtijd niet ten goede.

De inschatting van de ontwerper bekijk je maar met een dikke korrel zout, die wil uiteindelijk wel zijn ontwerp verkopen, en gaat potentiële kopers zeker niet afschrikken.
Daarom ook dat veel ontwerpers studieplans ter beschikking stellen voor een klein prijsje, zo kan je voor jezelf uitmaken of je het project baas kan.
De duurtijd van een project hangt ook af van persoon tot persoon, niet iedereen werkt even snel, of is even productief, of heeft de beschikking over een ruime overdekte en verwarmde bouwplaats.

Inboord of buitenboordmotor, nog zo een keuze. Heb je een duidelijk plan dan is er geen enkele probleem om voor een inboord te gaan. zonder plan of ervaring is het niet direct een keuze om mee te beginnen.
Dan is een buitenboord heel wat makkelijker, deze kan eventueel in een bun ingebouwd worden. Je hebt dan een minder lastige bouwwijze, maar toch een inboord motor.

Nog een belangrijk punt, de uiteindelijke kostprijs van dit project, reken er maar op dat de oorspronkelijke raming altijd ruim overschreden word :eek: al bouwend zijn er altijd wel punten die je anders wil uitvoeren om het geheel mooier en beter te maken, ander beslag (meestal duurder) , andere lak, andere houtsoort(en) etc. en de rekening tikt aan. Voorzie dus een ruime marge. Bij sommige bouwplans of bouwpaketten zijn constructiemallen inbegrepen, bij andere moet je die zelf vervaardigen, en heb je dus plaatmateriaal nodig om die uit te zagen.
Bij de bouw van een kano valt dat wel mee, bij een groter type heb je al gauw enkele platen nodig.
Zo heb je ook een bouwframe nodig, enkele zware en rechte balken, de nodige schragen, het nodige stuthout, etc.

Zo krijg je uiteindelijk een hele rij variabelen als antwoord op een simpele vraag :D succes ermee.

Mvg,

André
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
@Tuoh, bedankt voor je uitgebreide reactie, ik heb best een mooie werkplaats en goede machines maar geen enkele ervaringg met epoxy... maar eens kijken maar het kriebelt wel erg.

@Rudolf, begrijp ik het goed dat je 48 euro voor een compleet paket modeltekeningen duur vind? Ik vind dat erg goedkoop voor een paket waarmee je stap voor stap een boot kunt bouwen, alle tekeningen zitten er op ware grote in heb ik mij laten vertellen dus uitknippen, uitzagen en plakken maar, dan is 48 euro toch een koopje?
 

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
Als jachbouwer geef ik je de beste tip. Gewoon beginnen. Halverwege kom je een paar punten tegen waarbij je denkt "waar ben ik aan begonnen". Zeker wanneer je onder het epoxy stof zit en je al een week jeuk over je hele lijf hebt.

Maar er is geen beloning zo leuk als in je eigen bootje wegvaren.

Ik zeg: DOEN
 

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
Wil je goedkope bouwplannen. Ga dan eens stoeien met het programma: Multisurf. Dit programma geeft je de mogelijkheid om gemakkelijk zelf een boot in elkaar te zetten. En daar een lijnenplan van te maken. Het berekend ook de hydrostatica.

Maar een goed plan met 1 op 1 tekeningen bespaart en hoop geld. En een goed stel tekeningen is vaak de paar honderd euro zeker waard.
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Oké, nu snap ik het: de tekeningen zijn schaal 1:1. Nou vindt ik het ook niet echt duur meer, want ik kan me voorstellen dat dit het bouwen van een boot erg makkelijker maakt.

Groeten Rudolf.
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
@tuoh Begin je aan een dergelijk project zonder enige voorkennis dan word de bouwtijd al aanmerkelijk verlengt doordat je letterlijk alles tegelijk moet leren. Dan gaat er veel tijd zitten in opzoekwerk, leertijd, machines aanschaffen.

Tuoh slaat wat mij betreft spijkers met koppen. maar gaandeweg krijg je meer zelfvertrouwen.
Ga je met epoxy werken gebruik dan wegwerp overals; 3.50 euro perstuk Nitrile Handschoenen, het liefst een paar over elkaar heen zodat je altijd de bovenst laag kan uitdoen want in het begin gaat het nog wel eens mis met de epoxy, (dan zit er meer op je handschoenen dan op de boot) en schaf een gasmasker aan. Witte Natuurazijn is een goed middel om geknoeide epoxy teverwijderen. IK heb me er tot nu toe goed meekunnen redden (tip van Jaap) .
succes. albert
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
placebo zei:
Witte Natuurazijn is een goed middel om geknoeide epoxy teverwijderen. IK heb me er tot nu toe goed meekunnen redden

Dat zou best kunnen, maar veel beter gaat het (als het niet al uitgehard is tenminste - dan kun je alleen nog maar schuren) met aceton (of MEK). Dat kun je zelfs als epoxy-verdunner gebruiken.
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Dus als ik met aceton de epoxy verdun dan kan ik dat gebruiken om hout te sealen het dringt dus dieper het hout in?!

gr Albert
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Yep. Neem dan wel aceton en niet MEK - het moet nl bij voorkeur verdampen voordat de hars uithardt, en dat verdampen gaat vanuit een mix die in het hout getrokken is nog veel minder snel dan vanuit een bulk aceton/hars materiaal.
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Ja brambomb dat is zo, maar de hars en de harder heb ik al,ik denk dat een flesje aceton goedkoper is, of je moet zeker weten dat verdunnen met aceton mindere kwaliteit oplevert.

gr.albert
 

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
Voor zover ik weet niet. Ik heb een aantal mensen het zien doen met aceton en ik zag op het oog geen verschil met impregneer hars.

Ik ben het helemaal met je eens. Bij epoxy producten moet je als het kan proberen goedkoper uit te zijn. Epoxy is al duur zat.

Zelf fillet mengen en ook impregneer hars maken ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.