Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21

Hoe moeilijk is het om een bootje te bouwen?

Een bootje bouwen staat al een tijdje op mijn wensenlijstje. Ik heb er echter geen enkele ervaring mee en het ziet er allemaal best moeilijk uit. Als ik echter de beschrijvingen en moeilijkheidsgraden op http://www.bateau.com zie of op glen-l dan is het allemaal niet zo moeilijk. Bij een niet te grote boot staan op bateau.com bouwtijden van max enkele 100 uren.

Voor een Runabout 16 bijvoorbeeld tussen de 100 en 200 uur. Met 10 weekenden zou je dus zon boot af moeten hebben. Als ik de verslagen van bijvoorbeeld Jaap en Albert hier lees dan is dat niet realistisch. Een paar concrete vragen:

* Hoe moeilijk schatten ervaringsdeskundigen het in om een boot te bouwen volgens stitch en glue methode?
    * Zijn de inschattingen kwa tijd realistisch, beetje realistisch of compleet onrealistisch?
    * Hoe moeilijk is het om een inboard motor in te bouwen?

Ik ben benieuwd of na de antwoorden de optie bootje bouwen hoger komt te staan op mijn lijstje of juist afvalt..

Re: Hoe moeilijk is het om een bootje te bouwen?

tja, je hebt een boot en een boot he. Een optimist lijkt me niet zo heel moeilijk te maken bvb Wat voor boot wil je hebben is dus de vraag.

Maar veel werk ik het idd wel, wil je iets meer hebben dan een vlot

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Onderschat ook het inbouwen van een inboard motor niet. Je krijgt te maken met stevige motorstoelen, een druklager om de voortstuwingskrachten op te vangen, een waterdichte doorvoer door de romp en het plaatsen van een brandstoftank alsmede de bedieningsorganen voor de motor. Het aanhangen van een buitenboordmotor is een stuk simpeler.

Misschien als tussenvorm de buitenboordmotor binnen de huid van het bootje overwegen. Je maakt dan een bun waarvan de onderkant geheel open is zodat de buitenboordmotor toch in het water hangt. Je zal dan wel een systeem moeten kopen (zal alstig te vinden zijn omdat dit soort systemen niet heel veel verkocht wordt) of zelf maken om het toerental en de stuwrichting te beïnvloeden.

groeten, @lex

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door @lex
    Misschien als tussenvorm de buitenboordmotor binnen de huid van het bootje overwegen. Je maakt dan een bun waarvan de onderkant geheel open is zodat de buitenboordmotor toch in het water hangt. Je zal dan wel een systeem moeten kopen (zal alstig te vinden zijn omdat dit soort systemen niet heel veel verkocht wordt) of zelf maken om het toerental en de stuwrichting te beïnvloeden.

groeten, @lex
    Dit heb ik gedaan met een stalen werkvlet. Dat was een voor-oorlogs model, ingericht voor roeien. Ik heb een stuk van een 500 mm pijp verticaal in de achterste luchtkamer. De afstand van waar je kon zitten tot de achterkant was te groot om eem buitenboordmotor te kunnen bedienen. Het werkte perfect en doordat de schroef meer naar voren kwam kon je op een dubbeltje ronddraaien.
    Bij de meeste (wat grotere) buitenboordmotoren kan je een kabelset kopen om op afstand de zaak te besturen. Denk maar aan de Zodiacs.

Daar stel je een lastige vraag, waar geen simpel antwoord op te geven is.
    Zo als met alles wat je kan bouwen is het voor een vakman altijd makkelijker dan voor een volslagen leek.
    Ga je de eerste maal de uitdaging aan, en heb je al ervaring in houtbewerking, dwz. je kan met handgereedschap uit de voeten, je hebt ervaring met (epoxy)lijmen, etc. dan is de stap al heel wat minder groot.
    Heb je daarenboven ook nog een mooie werkruimte en enige machines ter beschikking dan word het project al helemaal realistisch. Zeker als je ook uit de voeten kan met bouwplans allerhande, er zijn mooie duidelijke, met alles erop en eraan, er zijn er ook heel summiere bij, hier moet de bouwer zelf de witte vlekken invullen. Heb je al ervaring dan loopt dit wel los, de volslagen leek loopt hier verloren.

De stitch en glue methode is zo een beetje de simpelste manier van bouwen, het bootje word als het ware aan elkaar genaaid maar het eindresultaat is zonder meer evenwaardig aan de meer traditionele bouwwijzen.
    Nauwkeurig werken is wel altijd een must, niet alleen in de bootbouw trouwens, maar hier zeer zeker van toepassing. Je werkt hier als het ware met een patroon, je voelt je meer kleermaker dan bootbouwer.

Begin je aan een dergelijk project zonder enige voorkennis dan word de bouwtijd al aanmerkelijk verlengt doordat je letterlijk alles tegelijk moet leren. Dan gaat er veel tijd zitten in opzoekwerk, leertijd, machines aanschaffen en mee leren werken,etc. Het is niet onmogelijk, er zijn plenty voorbeelden van doorzetters die met geen bagage aan een dergelijke klus begonnen en ook tot een goed einde brachten. Hier is het gezegde " al doende leert men" wel van toepassing, maar het komt de bouwtijd niet ten goede.

De inschatting van de ontwerper bekijk je maar met een dikke korrel zout, die wil uiteindelijk wel zijn ontwerp verkopen, en gaat potentiële kopers zeker niet afschrikken.
    Daarom ook dat veel ontwerpers studieplans ter beschikking stellen voor een klein prijsje, zo kan je voor jezelf uitmaken of je het project baas kan.
    De duurtijd van een project hangt ook af van persoon tot persoon, niet iedereen werkt even snel, of is even productief, of heeft de beschikking over een ruime overdekte en verwarmde bouwplaats.

Inboord of buitenboordmotor, nog zo een keuze. Heb je een duidelijk plan dan is er geen enkele probleem om voor een inboord te gaan. zonder plan of ervaring is het niet direct een keuze om mee te beginnen.
    Dan is een buitenboord heel wat makkelijker, deze kan eventueel in een bun ingebouwd worden. Je hebt dan een minder lastige bouwwijze, maar toch een inboord motor.

Nog een belangrijk punt, de uiteindelijke kostprijs van dit project, reken er maar op dat de oorspronkelijke raming altijd ruim overschreden word al bouwend zijn er altijd wel punten die je anders wil uitvoeren om het geheel mooier en beter te maken, ander beslag (meestal duurder) , andere lak, andere houtsoort(en) etc. en de rekening tikt aan. Voorzie dus een ruime marge. Bij sommige bouwplans of bouwpaketten zijn constructiemallen inbegrepen, bij andere moet je die zelf vervaardigen, en heb je dus plaatmateriaal nodig om die uit te zagen.
    Bij de bouw van een kano valt dat wel mee, bij een groter type heb je al gauw enkele platen nodig.
    Zo heb je ook een bouwframe nodig, enkele zware en rechte balken, de nodige schragen, het nodige stuthout, etc.

Zo krijg je uiteindelijk een hele rij variabelen als antwoord op een simpele vraag succes ermee.

Mvg,

André

Hoe uitgebreid zijn de bouwplannen op bijvoorbeeld deze site http://www.bateau.com/?

Ik vind het namelijk nogal dure bouwplannen , maar misschien krijg je meer voor je geld dan ik denk. (http://www.bateau.com/cart.php)

Groeten Rudolf.

@Tuoh, bedankt voor je uitgebreide reactie, ik heb best een mooie werkplaats en goede machines maar geen enkele ervaringg met epoxy... maar eens kijken maar het kriebelt wel erg.

@Rudolf, begrijp ik het goed dat je 48 euro voor een compleet paket modeltekeningen duur vind? Ik vind dat erg goedkoop voor een paket waarmee je stap voor stap een boot kunt bouwen, alle tekeningen zitten er op ware grote in heb ik mij laten vertellen dus uitknippen, uitzagen en plakken maar, dan is 48 euro toch een koopje?

Als jachbouwer geef ik je de beste tip. Gewoon beginnen. Halverwege kom je een paar punten tegen waarbij je denkt "waar ben ik aan begonnen". Zeker wanneer je onder het epoxy stof zit en je al een week jeuk over je hele lijf hebt.

Maar er is geen beloning zo leuk als in je eigen bootje wegvaren.

Ik zeg: DOEN

Forum Rechten