houtsoorten

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
Ik ben opzoek naar een overzicht of i.d waar verschillende houtsoorten op staan.
Heeft iemand zoiets of weet iemand hoe ik hier aan kan komen?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Fons, het zijn toch echt de schrijnwerkers van vroeger niet meer ;) ! Als ik zo iets aan mijn oom moet laten zien, gaat hij een keer met zijn hoofd schudden en iets grommelen dat het vroeger beter was.
Zelf kijk ik voor informatie op de site van Arnhemse Fijnhouthandel of op Belgian Woodforum. Daar staan de meeste gangbare houtsoorten op. Het houtvademecum heb ik ook, maar heel wat nu gangbare tropische soorten vind je niet in terug. Of het hout wordt onder verschillende namen in de handel gebracht, en de door de houthandel opgegeven naam s afwijkend van die in het Houtvademecum.

Mathieu
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Er is een hendig boekwerkje te koop voor € 10,-, zal vanavond even het ISBN nummer doorgeven. Daar staan een groot aantal houtsoorten in met redelijk uitgebreide omschrijving en foto's van zowel oppervlak bewerkt en onbewerkt, kopse kant en noem maar op. Is nog in de boekhandel verkrijgbaar.

Dit weekend nog opengeslagen om vast te stellen van welke houtsoort het oerlelijke houten beeld is dat ik op de rommelmarkt gekocht heb om het hout te hergebruiken (bleek Bocote te zijn, erg mooi, worden dekseltjes en hangers)

Groet, Rob.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Zoals beloofd:

De Houtgids, auteur N. Gibbs, ISBM 90-5764-627-7.

Zoals gezegd een erg handig boekwerkje met veel goeie afbeeldingen en omschrijvingen, oa betreffende het gebruiksdoel van de diverse houtsoorten. Ik heb er € 10,= voor betaald. Waar je het vaak tegenkomt is in van die uitverkoopboekhandeltjes die zich in alle grotere steden tijdelijk in lege panden nestelen, maar de reguliere boekhandel zal het zeker ook kunnen bestellen. Aanrader!

Groet, Rob.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.