Carnauba was

tomasolaerts

Actieve deelnemer
5 aug 2010
33
0
Heeft iemand hier ervaring ermee?

Heb me zo'n blokje gekocht, en ben wat aan het stuntelen.
uitwrijven doet het niet echt, smelten en dan uitwrijven ook niet echt..

Ik heb verstaan dat dit zowat de hardste was is die er in onze omstreken te vinden is, als eerste was om mee te werken is het dus niet ideaal :)
 

tuoh

Oud hout
Carnauba werkt het best op de draaibank, hier word het al draaiend aangebracht.
Door de wrijving smelt de was mooi in de poriën, hierna er enkel nog eens overgaan met een vod, ook bij een draaiende machine, en het eindresultaat is een mooi glanzend werkstuk.
Bij andere werkstukken zijn er betere alternatieven dan Carnauba.( lees zachtere of vloeibare) die zijn gemakkelijker aan te brengen.


Mvg,

André
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Carnauba wordt vaak gemengd met andere wassoorten, omdat het zelf te hard is om te verwerken.

Ik heb zelf een partij bijenwas gekocht, wat ideaal is om mee te mengen - want de bijenwas is was te zacht en plakkerig om alleen te verwerken...

Als je wilt kunnen we ruilen, jij een stuk bijenwas en ik een stuk carnauba...
 

tomasolaerts

Actieve deelnemer
5 aug 2010
33
0
Als je daarvoor een tripje naar het Belgische Leuven wilt doen, kan dat ;)

nuja, hier zijn wel enkele imkers in de buurt, dus aan bijenwas denk ik niet dat ik een tekort ga hebben..

Ik ben nu een mix aan het uitproberen: 2 delen carnauba, 1 deel bijenwas, en half deel olie en een half deel geurloze white-spirit.

Lijkt best te werken :)
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Waar heb je dat blokje gekocht eigenlijk, ik kan het zo niet vinden via Google. En op welke temperatuur smelt deze was? (ik wil het mengen in de 'Sam Maloof' manier, dus 1 deel Tung olie, een deel BLO + 2 handen bijenwas. Opwarmen tot de was smelt, en laten afkoelen. Daarna heb je een oliehoudende was/poetscreme).
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Bij het houtdraaien heb ik goede ervaring met shellawax - een milieuvriendelijk en consumptievoedsel veilig product. De was licht opbrengen met een doek en vervolgens draaiend afwerken door er een katoenen doek/dot tegenaan te houden. Carnauba was zit ook verwerkt in enkele autowas soorten, waar ook goede resultaten mee zijn te bereiken. Veel informatie en via mail gratis advies (abonnement nieuwsbrief b.v.) is te krijgen bij www.rons.biz.nl: het bedrijf met die mooie werkbank met forumkorting.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.