Een paar vraagjes

KoWrds

Actieve deelnemer
24 apr 2011
100
0
Hallo.
Ik ben nieuw hier, en zal me even voor stellen.
Ik heet Frank en ben 46 jaar oud ben getrouwd en heb 3 tieners door het huis springen.
Mijn beroep is storingsmonteur op een papierfabriek, Van orgine ben ik bankwerker, maar tegenwoordig doe ik in meerdere vakgebieden mijn werk, al dan niet met succes.
ik heb onlangs een scheppach HM1 gekocht, en ben bezig de machine weer aan de praat te krijgen.
Flink ontroesten en bewegend gangbaar maken.
vragen.
De vaste tafel van de schaafbank, nu staan de beitels hoger dan de tafel moet dit?
De verstelbare tafel heb ik los gehad hoe kan ik deze het beste weer afstellen tov de beitelwals?
Het zelfde geld voor de ondertafel bij het vandikte gedeelte.
Wat is de afstel nauwkeurigheid van de tafels tov de beitelwals?

ik las van iemand die naar een opl. zocht voor zijn defecte rubberwalsjes , bij mijn bank viel van een walsje de rubber in stukjes af. heb in panningen iemand via marktplaats gevonden de maakt vervang walsjes maar dan moet je wel de as laten af draaien.
Zelf heb ik geprobeerd zelf de wals te bekleden (kopen kan altijd nog zei de knutselaar).
De wals heb ik bekleed met ringen van 3 cm breed gezaagd van een stuk 5/8 rubber stoomslang.
Deze ringen heb ik met 2 componentenlijm ok de as gelijmt.
provisorisch een draaibankje in elkaar geflanst en de rubber afgedraaid/geschuurd naar mooi rond en centrisch
Alleen nog niet kunnen testen omdat de bank nog in elkaar moet.
gr frank
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
FRank, welkom op dit mooie forum. Ik kan je niet helpen met het beantwoorden van je vraag maar ik weet zeker dat de kennis wel op het forum aanwezig is.
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
246
3
Hoi Frank.
Welkom op het forum.

Ik heb enige tijd geleden ook een hm1 aangeschaft en hersteld.
Heb er nieuwe messen opgezet. Deze heb ik een fractie laten uitsteken boven de vaste plaat.
(Had ik ergens op internet gelezen.) Ik heb beide platen ook los gehad en opnieuw gedemonteerd.
Ik heb dit grotendeels op gevoel gedaan met behulp van een rechte lineaal om de beide platen weer vlak te stellen ten opzichte van elkaar. Waarschijnlijk kan de machine nog veel beter en nauwkeuriger worden afgesteld, maar ik heb daar de kennis/middelen niet voor. De machine doet het redelijk nauwkeurig maar weet dat het nog beter zou moeten kunnen. Overigens laat ik de machine op langzame toeren draaien ivm met de geluidsoverlast voor mijn buren beneden en naast me.
 

KoWrds

Actieve deelnemer
24 apr 2011
100
0
Bedankt voor je reactie Ronald.
Ik heb inmiddels op het net de benodigde info gevonden, idd moeten de messen iets hoger staan dan de vaste tafel.
gr Frank
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.