Pot met deksel

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Heb me deze week bezig gehouden met het verzoek van mijn aanstaande schoonzoon Remco, om een pot met deksel te maken voor aanmaakblokjes, voor de onlangs ingebouwde houtkachel in zijn gerenoveerde boerderijtje.
Heb hiervoor op een zinvolle manier mijn voorraad beukenhouten balkjes gebruikt, dit hout is kurkdroog, wat wel zo prettig is als je een goed sluitend deksel op een pot wilt maken.
De pasrand van het deksel en de pot is heel licht taps, zodat het deksel goed afsluit en er met een plop afgaat.
De diameter is 127mm, en de hoogte totaal is 230mm. Afgewerkt met drie lagen acryl lak.
Groeten, Ad




Attached files
 

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
mooi geworden, leuk om te zien dat je ook de stukken 'staand' kan draaien, bij mij zie je meestal de kopse kanten, en dat is een stuk drukker. tja een kwestie van plakken dus, enne mooie deksel, ook mooi geplakt, leuk patroontje. kortom, mooi werk.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ad, beuken kops draaien is zeker niet makkelijk. Het is je goed gelukt!! De bodem lijkt apart te zijn gemaakt. Is dit een bewuste keuze geweest?
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
rickkoorman zei:
Ad, beuken kops draaien is zeker niet makkelijk. Het is je goed gelukt!! De bodem lijkt apart te zijn gemaakt. Is dit een bewuste keuze geweest?
Rick, dat kops draaien viel best mee, het was mijn keuze om het zo te doen, daar ik voor het deksel, en ook voor de pot de vierkante balkjes gebruikt heb, en er een gesegmenteerde constructie voor het deksel van gemaakt heb, krijg je vanzelf te maken met kops draaien van delen van het deksel, het geeft een decoratief aanzien van het deksel wat ik ook nastreefde.
De bodem is inderdaad apart gemaakt uit drie aan elkaar gelijmde balkjes, en ik heb er een pasrand aan gemaakt om ervoor te zorgen dat alles gecentreerd bleef.
Hier voor de duidelijkheid een tekening van de constructie van de pot, waarop je de pasrand kunt zien.
Je kunt op de tekening ook zien hoe die vierkante balkjes eruit zagen zoals aan de binnenkant te zien is, de buitenkant heb ik eerst afgeschaafd. Het uithollen van de binnenkant was geen probleem hoor mocht je soms die gedachten hebben, met de hollowing rig is dat een fluitje van een cent.
Bedankt voor de feedback. Groetjes, Ad


Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ad, heb jij nog geen problemen gehad met het werken van het hout? Kopshout combineren met langshout is wel erg lastig. Ik merk dat met bepaalde gesegmenteerde draaiwerken er wat spanning ontstaan in het hout.
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
rickkoorman zei:
Ad, heb jij nog geen problemen gehad met het werken van het hout? Kopshout combineren met langshout is wel erg lastig. Ik merk dat met bepaalde gesegmenteerde draaiwerken er wat spanning ontstaan in het hout.
Rick, daar heb ik wel wat problemen mee gehad in het verleden, speciaal als het om dit soort potjes met deksel gaat.
Persoonlijk wijt ik dat aan het niet volledig droog hout wat gebruikt wordt. Ook krijg je dan problemen met het niet goed sluiten van het deksel, wat erg storend is.
Gezien dat ik veel gesegmenteerd werk gemaakt heb, heb ik dat ook geconstateerd, hou er dan ook rekening mee dat ik een los zittend deksel maak.
Heb gezaagde latten liggen van zowel esdoorn en beuk, heeft mijn houtleverancier voor mij gezaagd voor nop, maar dit ligt nog niet zo lang in mijn opslagruimte, dus durfde ik dit niet gebruiken om die reden.
Wel heb ik liggen veel beukenhouten vierkante balkjes, die ik kreeg van de vader van mijn schoonzoon en waarvan ik weet dat die ze al 10 jaar bij hem op zolder had liggen, en er vanaf wilde.
Voor het bewaren van aanmaakblokjes voor de haard was het dus wel belangrijk dat het deksel perfect afsluit, dus de keuze om dit potje met deksel te maken uit die vierkante balkjes was dan ook niet moeilijk, deze beukenhouten balkjes zijn gortdroog. Om een goed sluitend deksel te maken heb ik geleerd van mijn oude vriendin Pam, die maakte de sluiting lichtjes taps op haar lidded boxes en kreeg een perfecte sluiting die er met een plop vanaf gaat.
Ik moet hierbij wel vermelden dat Pam haar hout voor deze lidded boxes speciaal kocht met een certificaat erbij, zodat ze er zeker van was dat dit hout perfect droog was, was niet goedkoop, maar ze verkocht ze destijds, dus wilde ze dat het ook het perfect was.
Dus is het nog niet zo gemakkelijk om een pot met deksel te maken die goed afsluit, maar na veel teleurstellingen leer je ervan, in dit geval moet ik Pam bedanken voor de vele goede adviezen die ik destijds van haar kreeg.
Beste groetjes, Ad
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.