Keuze afkortzaag

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
stompe tanden = negatieve tandhoek dit is voor plaatmateriaal om splinterarm te zagen meestal met een hol daktand
door de negatieve tand wordt het werk als het ware van de tafel afgedrukt maar door de negatieve hoek maakt de zaag wel een schone zaagsnede (geen/weinig splinters)
 

Jules Bosma

Actieve deelnemer
23 jan 2009
52
1
www.cncwerk.nl
Negative spaanhoeken worden alleen bij handzagen gebruikt. Zie maar naar de tandborst, deze staat vooruit omdat je anders niet door hte hout komt.
Bij cirkelzaagbladen worden negative zaagtanden gebruikt voor aluminium.
Er is wel een driehoek tand geweest in cirkelzaagbladen, maar deze kon alleen door dun triplex heen zagen.
Een voordeel van een negatieve spaanhoek ik dat de zaag nooit kan vastlopen in het materiaal, wat vooral bij afkortzagen nogal eens wil gebeuren. Bij schulpzagen heb ik het gelukkig nog nooit gezien, het zou ronduit gevaarlijk zijn, omdat de terugslag te groot zal worden.

Groet,
Jules
 

timmerman

Actieve deelnemer
17 mei 2008
32
0
Het is inderdaad niet echt prettig als dit gebeurt maar ik maak het regelmatig mee.
een eenvoudige remedie ertegen is: zodra je een stukje voorbij je zaagblad ben een wig in de zaagsnede slaan zodat die open blijft staan.
 

Jules Bosma

Actieve deelnemer
23 jan 2009
52
1
www.cncwerk.nl
Bij schulpen moet de zaag altijd zo hoog mogelijk staan, daarbij moet je machine zijn uitgerust met een spouwmes. De geleider moet 1a2 cm voorbij het punt staan waarom het hout is doorgezaagd. Hierdoor kan het hout nooit klem komen te zitten tussen geleider en zaagblad.
De spouwmes is om de zaagsnede open te houden, hte hout te geleiden en te voorkomen dat het hout in de achterkant van de zaag terecht kan komen.

Massief hout schulpen zonder spouwmes is zeer gevaarlijk en de gevolgen kunnen verstrekkend zijn. Ik weiger zondermeer te werken met een schulpzaag zonder spouwmes en afschermkap.

Groet,
Jules
 
  • Leuk
Waarderingen: Preben

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
ik heb het niet over een negatieve spaanhoek maar over een negatieve tandhoek

zoiets dus
# Tandhoek : -5° (negatief vertand)
# Tandvorm : Trapezium - TCG
# Toepassingen :
Voor extra fijne zaagsneden in multiplex, fineer, zacht en hard hout. Deze zaagbladen hebben een trapeziumtand die een uitstekende afwerkingskwaliteit levert. Ze zijn ontworpen om rafeling bij gelamineerde materialen te voorkomen.

en ja deze zagen gebruik je ook voor aluminium

voor universeelzagen krijg je meer zoiets

# Tandhoek : +10°
# Tandvorm : Wisseltand - ATB
# Toepassingen :
Voor universeel gebruik : langs- en dwarszagen in nieuw en oud hout en samengestelde plaatmaterialen
 

timmerman

Actieve deelnemer
17 mei 2008
32
0
Jules Bosma zei:
Bij schulpen moet de zaag altijd zo hoog mogelijk staan, daarbij moet je machine zijn uitgerust met een spouwmes. De geleider moet 1a2 cm voorbij het punt staan waarom het hout is doorgezaagd. Hierdoor kan het hout nooit klem komen te zitten tussen geleider en zaagblad.
De spouwmes is om de zaagsnede open te houden, hte hout te geleiden en te voorkomen dat het hout in de achterkant van de zaag terecht kan komen.

Massief hout schulpen zonder spouwmes is zeer gevaarlijk en de gevolgen kunnen verstrekkend zijn. Ik weiger zondermeer te werken met een schulpzaag zonder spouwmes en afschermkap.

Groet,
Jules

ik heb het ook niet over het zagen zonder spouwmes, dat is uiteraard gevaarlijk, maar het gebeurt wel dat er door spanningen in het hout de zaagsnede direct na het zaagblad weer dicht gaat wat zo'n klemkracht heeft dat het spouwmes niet kan voorkomen dat de zaag vastgeklemt komt te zitten.
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
Ik werk zelf een een Dewalt 718v met onderstel en moet zeggen dat, op de afzuiging na die werkelijk beroerd is, het een prima apparaat is. Hoewel de laser iets nauwkeuriger zou mogen (al kan dat ook aan mijn afstel kunsten liggen :lol:

Maar als ik die Festo zie dan is dat toch wel een stapje opwaarts, ondanks dat ik er maar €1000 voor betaald heb incl onderstel.

IMG_2421.jpg
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
547
94
Stiens
Quote:

'ik heb het ook niet over het zagen zonder spouwmes, dat is uiteraard gevaarlijk, maar het gebeurt wel dat er door spanningen in het hout de zaagsnede direct na het zaagblad weer dicht gaat wat zo'n klemkracht heeft dat het spouwmes niet kan voorkomen dat de zaag vastgeklemt komt te zitten.'

Wie zaagt er eigenlijk hout van deze kwaliteit? Met een beetje pech moet je later je werkstuk regelmatig snoeien.

André
 

Jules Bosma

Actieve deelnemer
23 jan 2009
52
1
www.cncwerk.nl
Het dichtknijpen vand e snede is me vaak gebeurd bij Iroko, maar die soort staat er ook om bekend.
Ook bij vuren, waar veel donkere oranje strepen in zitten moet je oppassen, zeker als het stuk ook nog een keer het hart in zit.
:lol: dit soort hout is alleen geschikt voor de kachel!
Groet,
Jules
 
A

Athanor

Guest
Ik ken dit probleem door het werken met Robinia. Dart onregelmatig gegroeid hout met warrige draad. Als ik echter alles naar de kachel verwijs krijg ik nooit een tuinmeubel af. Remedie is inderdaad soms een wig in de zaagsnede slaan. Maar vooral ook het hout na het zagen laten "rusten" en na het acclimatiseren goed recht en haaks schaven. Meestal blijft het dan in goede staat.

Fons
 

Jules Bosma

Actieve deelnemer
23 jan 2009
52
1
www.cncwerk.nl
Het nadeel van warrg hout is dat wanneer het gaat werken het alle kanten op gaat staan.
Als het constant in dezefde vochtigheid blijft heb je dat probleem minder.
Als je bijvoorbeel Iroko wilt gebruiken voor een deur, worden eigenlijk altijde de stijlen doorgezaagd en om-en-om verlijmd om het werken te beperken.

Groet,
Jules
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.