Keuze afkortzaag

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Zover ik begrijp is het niet mogelijk om zonder splinters met één zaagblad
zowel langs snedes (schulpen) als dwarssnedes in hout te maken. Altijd
maar het zaagblad wisselen lijkt mij ook niks. Ik denk er daarom over een
goed schulpblad op mijn Robland combi te monteren en er een afkortzaag
naast te kopen.

Mijn doel is mooie meubels te maken en daarvoor moet ik wel splintervrij
kunnen zagen. Weet iemand of je dat wel kan verwachten van een afkort-
zaag? Ik denk daarbij aan een blauwe Bosch of desnoods Festo.

Of denk ik verkeerd en moet ik het op een andere manier doen. Ik kan ook
vragen "wie kan er splintervrij afkorten en hoe doe je dat dan?".

André
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Andre,
De machinekeuze zegt meer over de nauwkeurigheid dan over de splinters.
Voor splintervrij zagen is met name het zaagblad verantwoordelijk. Een scherp blad veel tanden zal het in het algemeen goed doen.
Zelf maak ik vaak gebruik van een extra "fence". Ik doe een dunne stook mdf tussen de fence en het te zagen hout. Daardoor zit er extra tegendruk op het punt waar het zaagblad door het hout gaat. Mijn ervaring leert dat dit vaak afdoende is.
Ook moet je de zaag tijd gunnen. Als je het zaagblad als een jekko door het hout haalt is de kans op splinters groot. Dus gewoon rustig zagen.

In het algemeen; let bij de machinekeuze op de speling die er in het zaagblad zit. Probeer het zaagblad in de winkel maar eens heen en weer te bewegen (stekker uit het stopcontact !!!). Met name in de uiterste standen van de zaag (bij maximale zaagbreedte) zit hier vaak veel verschil.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Accoord,

De keuze voor een 2e zaagmachine is meer dat ik niet steeds het zaagblad wil hoeven wisselen. Vraag 1 is dan ook, is het echt zo dat je niet alle soorten zaagwerk met één zaag kunt doen.
Misschien kan iemand daar nog op reageren.
De nauwkeurigheid van de zaagmachine is natuurlijk een andere factor. Hoewel ik dat er niet meteen bij heb gezegd is dat de reden dat ik kijk naar een blauwe Bosch of een Festo. Als je meubels wilt maken moet het nauwkeurig en strak. Misschien leg ik de lat wel hoog, maar zo kijk ik er tegenaan. Ik wordt natuurlijk ook beinvloed door wat ik in die mooie blaadjes en boeken uit Amerika zie. Overigens zijn de betere machines van Makita of DeWalt even geschikt, iemand een idee.

Ik kan het ook nog andersom vragen. Kan iemand die mooie strakke meubels maakt aangeven welke gereedschappen en zaagbladen hij / zij daar voor gebruikt? Naast het eigen vakmanschap natuurlijk!

André
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ikzelf gebruik de Bosch PCM8s DHZ versie, met het originele zaagblad. De nauwkeurigheid van de machine laat wat te wensen over, maar wat betreft splinteren: Ik heb er een zaagbald in meet een fijne vertanding, en die geeft een mooie gladde zaagsnee. Verder ligt het ook aan je manier van zagen, als ik nauwkeurig moet zagen, beweeg ik de zag langzaam door het hout, en zodoende krijg ik een fijne zaagsnee. Als je de zaag er snel doorheen duwt, word ie' grover.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
De Bosch PCM8s is een groene. Ik verwacht ook meer van de blauwe reeks. In ieder geval
bedankt voor de reactie. Ik weet ook dat het niet alleen afhangt van het aantal tanden, maar ook van de tandvorm. Hoe het precies zit weet ik ook niet. Als ik mij door de catalogus (van bijv. CMT of Festo) laat voorlichten, betaal ik meteen de hoofdprijs. Of dat nou nodig is?!?!

Rustig zagen, helpt natuurlijk. Met het goede materiaal kan het verrassend snel en met goed resultaat heb ik gezien, maar die eis stel ik niet. Wel splintervrij en nauwkeurig.
Ik stel mij voor dat ik de zaag op geringe diepte instel een zaagsnede maak, daarna 3 keer het balkje keren en opnieuw zagen. Dan moet ik precies in de eerste gleuf uitkomen, zonder ruggetje op de schouder.

André
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Andre,
Ik kan je niet adviseren om wel of geen afkortzaag te kopen ;-)
Ik heb zelf wel een losse afkortzaag naast de zaagtafel. Maar dit is meer historisch zo onstaan dan dat het een bewuste keuze is.
In de praktijk gebruik ik de afkortzaag vaker dan de zaagtafel. Plaatmateriaal laat ik verzagen in de bouwmarkt (met zo'n zaagwand is het perfect op maat). Rest dus het zagen van dunnere stroken, het maken van houtverbindingen en het afkortwerk.
Voor dat laatste werkt de afkortzaag gewoon handiger dan de roltafel v/d zaagtafel. Met name als het werkstuk langer is. Nu heb ik wel een kleine roltafel. Ik kan me voorstellen dat het voor een steviger exemplaar niet zo'n probleem is.
Voor het schulpen gebruik ik een blad met weinig tanden. Dat zaagt veel vlotter dan een blad met veel tanden, maar daar is niet mee af te korten. Als ik met de zaagtafel ga afkorten (de afkortzaag kan maximaal 14 cm terwijl ik met de roltafel ruim 50 cm kan zagen) zet ik er een ander blad op (10 min. werk).
Overigens heb ik een goedkopere DeWalt afkortzaag (voor zover dat goedkoop kan zijn). Die bevalt mij zeer goed. Hij is in mijn optiek zeer nauwkeurig en erg solide.
Over de zaagbladen; ik heb mijn verwondering hierover ook al eens geuit in een topic op dit forum. Ik koop nu zaagbladen bij de slijperij hier in de buurt. Volgens mij zijn ze merkloos en hoe meer tanden hoe duurder. Ik ben er tevreden mee.
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Dag André,

Vorig jaar heb ik me ook bezig gehouden met het zoeken van een geschikte afkortzaag.
Waar ik toen met name de machines op beoordeelt heb waren deze punten:
- nauwkeurigheid
-stabiliteit (als de machine in de uiterste stand staat, hoe stabiel is dan de machine, dit heeft directe gevolgen voor de nauwkeurigheid.
- zaagbreedte en diepte
-prijs

Mijn keuzelijste was op een gegeven moment blauwe bosch, festool en metabo. Ik heb gekozen voor de Festool, Kapex. Was toen qua prijs niet eens echt duurder dan de andere merken en had twee interessante extra's:
- dubbele laserlijn, is echt super-gemakkelijk.
- een soort zwaaihaak, waarmee je heel gemakkelijk hoeken inmeet en direct over kan zetten op je afkortzaag.

Splintervrij kun je er ook mee zagen, maar een stukje afvalhout tegen de geleider aan geeft toch het beste resultaat.

Tot nu toe heb ik er heel veel mee gezaagd, zie ook de foto's in een ander topic, en tot nu toe ben ik erg tevreden over dit apparaat.

succes met het verder zoeken!

gr, Wim
 
A

Athanor

Guest
Tjeemig Wim, heb jij al zo'n mooie Kapex is je werkplaats staan!! :roll: En dan straks die fraaie Hammer erbij, dan heb je alle mogelijkheden die je maar kunt denken. Nu begrijp ik waarom je de werkplaats ook gaat uitbreiden..... Overigens, kun je nog wel wachten op de Hammer? Haal hem ander in kerstvakantie maar op zal toch wel klaar staan in Oostenrijk ;) ?

Groet van Fons
 
A

Athanor

Guest
Ik gebruik mijn Robland voor het afkortzaagwerk. Gebruik dan een zaagblad met 36 tanden. Belangrijk is dat de zaag scherp is en goed schoongehouden wordt. (even in bad met een cleaner, afspoelen en licht invetten) Ik gebruik dit blad ook voor schulpwerk. Gaat in zachthout wel aardig, maar hardhout wordt problematischer. Overigens vind ik het wisselen van het blad niet zo'n probleem op de Robland, is in een paar minuten gebeurd. Bij het afkorten is een "zero-clearance insert" wel verstandig i.p.v. de standaard aluminium voorziening. Ook de afkortbak die ik gemaakt heb voldoet goed. Die heb ik gebruikt om pennen op de latten van de tuintafel te zagen. Zie ook de foto's.

Groet van Fons





Attached files
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Dag André

Ik gebruik de standaard Kapex, zie ook mijn bijdragehttp://woodworking.nl/viewtopic.php?f=3&t=220&start=0&st=0&sk=t&sd=a&hilit=kapex

De investering voor een set vond ik gewoon te hoog.
Met de tafel die ik nu heb gemaakt, heb ik geen reden meer om te gaan investeren in een extra tafel.

@ Fons,

Tsja, ik heb inderdaad niet te klagen over mijn gereedschap, nu nog de echte houtbewerkerservaring op gaan doen.
De Hammer wordt nu gebouwd, komt 13 januari naar Nederland..
Als het meezit is begin februari de schuur zover klaar dat ik de Hammer kan laten bezorgen!


gr, Wim
 

beqwaam

Nieuw lid
14 dec 2008
15
1
Baarn
www.beqwaam.nl
Hoi André,

Allereerst: wat doe je het meeste voor werk met de zaag?

Ik doe weinig afkort werk maar veel kleine precieze onderdelen zagen. Moet wel splintervrij.
Zoals ik werk zou ik dan de Robland van je met een 60T zaag bezetten. Dan maar
wat minder snel schulpen. Ik schulp toch niet zo vaak.

Ik heb een DeWalt 744 met 60 T en een DeWalt 718 afkorter met 80T. Op de belabberde stofafzuiginrichting van deze machines na, werkelijk heerlijk in gebruik.

Maar splintering voorkom je inderdaad door:

1. Zelf een MDF insert maken (zero-clearance) of hardboard onder je zaagwerk houden
2. Zacht en zo gelijkmatig mogelijk duwen
3. AfvalHoutje (hardboard oid) voor je zaagwerk (eind van je werk)
4. Evt stukje tape op de zaagsnede strak omwikkelen en dan pas zagen
5. Zaagblad reinigen met Ovenspray (min. 1 uur laten intrekken) en met tissue voorzichtig wegtrekken
6. Lekker veel tanden op het zaagblad
7. Zo hoog mogelijk toerental (liever 5000 dan 3000 bijvoorbeeld).
8. Iets luxer zaagblad kopen (goedkopere zijn wat minder stabiel en hebben wat 'warp'/'wiggle')

En bij een afkortzaag de machine tot stiltsand laten komen in de zaagsnede (onderaan dus) en dan pas weer omhoog halen.

Groeten uit Baarn
beQwaam
Paul
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Een aanvullende vraag die hier wel bij past.

Ik overweeg nog om toch een afkortzaagblad voor mijn robland combinatie machine te kopen, dus zocht ik een catalogus van CMT. Het wordt mij dan weer niet makkelijk gemaakt want ik kan wel 3 verschillende bladen kopen die uitstekend geschikt zijn voor afkortwerk. Het verachil zit hem in de spaanhoek en de wisselende hoek van de tanden aan de top (aangegeven als alpha en beta). Het aantal tanden zit wel snor, maar wat mag ik nu verwachten van die 2 hoeken.
Welk verschil maakt de spaanhoek en welk verschil maakt de tandhoek aan de top. Weet iemand dit?

André
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Ik antwoord zelf maar even.

Ik ben naar Sipke van der Weide van de Eestroom in Leeuwarden geweest en daar heb ik mij laten bijpraten over de zagen. Het blijkt dat een negatieve spaanhoek, minder hakt in het hout en daarom een mooier resultaat geeft. Tenminste zo begrijp ik het.
De hoek aan de top (de wisselhoek) doet er niet zo veel toe. In ieder geval begrijp ik nog niet waarom dat nu belangrijk is.

Sipke verkoopt zagen van het merk Stehle en daar ga ik het maar mee doen op de Robland. Ik koop een nieuw Schulp- en een nieuwe Afkortzaagblad en dus maar geen aparte afkortzaag.

Ik heb eerst maar eens geïnvesteerd in een nieuwe stofzuiger (zie elders in dit forum).

André
 

Jules Bosma

Actieve deelnemer
23 jan 2009
52
1
www.cncwerk.nl
Voor zagen zijn er een paar uitgangspunten;

Voor afkorten heb je veel tanden nodig die om en om schuin geslepen zijn;
Voor schulpen heb je weing tanden nodig, die recht geslepen mogen zin.

Voor zacht hout, vuren, grenen etc gebruik je scherpe tanden, voor hardhout eiken, merantie etc gebruik je stompe tanden.

Groet,
Jules
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
@Jules, welkom op ons forum. We hebben er een actieve poster bij!! Mooie website heb je en een wat "andere" manier van hout bewerken, dan de meesten onder ons.

Wat bedoel je precies met "scherpe" en "stompe" tanden??

jaap
 
A

Athanor

Guest
Hallo Jules,

Welkom op het forum! Je maakt wel gelijk een goede start, ik ben vanavond druk met bijhouden van je reacties :lol: Leuk!!

Als je het over stomp hebt neem ik aan dat je de hoek bedoeld t.o.v de draaicirkel van het blad? (wel scherp geslepen natuurlijk ;) ) Dat is nieuw voor me, ik gebruik nu voor zowel Robinia als Grenen hetzelfde blad met 48 tanden, met redelijk scherpe hoek. Hoeveel tanden raad je me aan voor hardhout?

Groet van Fons
 

Jules Bosma

Actieve deelnemer
23 jan 2009
52
1
www.cncwerk.nl
Bij snijgereedschap zijn er 3 hoeken die bepalen hoe scherp het gereedschap is.
Zie tekening.

De scherpte van de tand wordt bepaald door de standhoek.
Voor hardhout moet deze tussen de 0-15 graden liggen, voor zichthout tussen de 15-30 graden.
Wil je plezier hebben van je zaagblad moet de snelheid van een zaagtand tussen de 60-90 M/sec liggen.

Voor afkorten heb je veel tanden nodig, aantal is afhankelijk van de diameter, voor schulpen weinig. Zelf een zaagblad met 12 tanden leverd een prima resultaat op.
Let wel bij plaatmateriaal ben je zelwel aan het schulpen als aan het afkorten!

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.