Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 32

Onderwerp: Keuze afkortzaag

Keuze afkortzaag

Zover ik begrijp is het niet mogelijk om zonder splinters met één zaagblad
    zowel langs snedes (schulpen) als dwarssnedes in hout te maken. Altijd
    maar het zaagblad wisselen lijkt mij ook niks. Ik denk er daarom over een
    goed schulpblad op mijn Robland combi te monteren en er een afkortzaag
    naast te kopen.

Mijn doel is mooie meubels te maken en daarvoor moet ik wel splintervrij
    kunnen zagen. Weet iemand of je dat wel kan verwachten van een afkort-
    zaag? Ik denk daarbij aan een blauwe Bosch of desnoods Festo.

Of denk ik verkeerd en moet ik het op een andere manier doen. Ik kan ook
    vragen "wie kan er splintervrij afkorten en hoe doe je dat dan?".

André

Re: Keuze afkortzaag

Andre,
    De machinekeuze zegt meer over de nauwkeurigheid dan over de splinters.
    Voor splintervrij zagen is met name het zaagblad verantwoordelijk. Een scherp blad veel tanden zal het in het algemeen goed doen.
    Zelf maak ik vaak gebruik van een extra "fence". Ik doe een dunne stook mdf tussen de fence en het te zagen hout. Daardoor zit er extra tegendruk op het punt waar het zaagblad door het hout gaat. Mijn ervaring leert dat dit vaak afdoende is.
    Ook moet je de zaag tijd gunnen. Als je het zaagblad als een jekko door het hout haalt is de kans op splinters groot. Dus gewoon rustig zagen.

In het algemeen; let bij de machinekeuze op de speling die er in het zaagblad zit. Probeer het zaagblad in de winkel maar eens heen en weer te bewegen (stekker uit het stopcontact !!!). Met name in de uiterste standen van de zaag (bij maximale zaagbreedte) zit hier vaak veel verschil.

Accoord,

De keuze voor een 2e zaagmachine is meer dat ik niet steeds het zaagblad wil hoeven wisselen. Vraag 1 is dan ook, is het echt zo dat je niet alle soorten zaagwerk met één zaag kunt doen.
    Misschien kan iemand daar nog op reageren.
    De nauwkeurigheid van de zaagmachine is natuurlijk een andere factor. Hoewel ik dat er niet meteen bij heb gezegd is dat de reden dat ik kijk naar een blauwe Bosch of een Festo. Als je meubels wilt maken moet het nauwkeurig en strak. Misschien leg ik de lat wel hoog, maar zo kijk ik er tegenaan. Ik wordt natuurlijk ook beinvloed door wat ik in die mooie blaadjes en boeken uit Amerika zie. Overigens zijn de betere machines van Makita of DeWalt even geschikt, iemand een idee.

Ik kan het ook nog andersom vragen. Kan iemand die mooie strakke meubels maakt aangeven welke gereedschappen en zaagbladen hij / zij daar voor gebruikt? Naast het eigen vakmanschap natuurlijk!

André

Ikzelf gebruik de Bosch PCM8s DHZ versie, met het originele zaagblad. De nauwkeurigheid van de machine laat wat te wensen over, maar wat betreft splinteren: Ik heb er een zaagbald in meet een fijne vertanding, en die geeft een mooie gladde zaagsnee. Verder ligt het ook aan je manier van zagen, als ik nauwkeurig moet zagen, beweeg ik de zag langzaam door het hout, en zodoende krijg ik een fijne zaagsnee. Als je de zaag er snel doorheen duwt, word ie' grover.

De Bosch PCM8s is een groene. Ik verwacht ook meer van de blauwe reeks. In ieder geval
    bedankt voor de reactie. Ik weet ook dat het niet alleen afhangt van het aantal tanden, maar ook van de tandvorm. Hoe het precies zit weet ik ook niet. Als ik mij door de catalogus (van bijv. CMT of Festo) laat voorlichten, betaal ik meteen de hoofdprijs. Of dat nou nodig is?!?!

Rustig zagen, helpt natuurlijk. Met het goede materiaal kan het verrassend snel en met goed resultaat heb ik gezien, maar die eis stel ik niet. Wel splintervrij en nauwkeurig.
    Ik stel mij voor dat ik de zaag op geringe diepte instel een zaagsnede maak, daarna 3 keer het balkje keren en opnieuw zagen. Dan moet ik precies in de eerste gleuf uitkomen, zonder ruggetje op de schouder.

André

Andre,
    Ik kan je niet adviseren om wel of geen afkortzaag te kopen ;-)
    Ik heb zelf wel een losse afkortzaag naast de zaagtafel. Maar dit is meer historisch zo onstaan dan dat het een bewuste keuze is.
    In de praktijk gebruik ik de afkortzaag vaker dan de zaagtafel. Plaatmateriaal laat ik verzagen in de bouwmarkt (met zo'n zaagwand is het perfect op maat). Rest dus het zagen van dunnere stroken, het maken van houtverbindingen en het afkortwerk.
    Voor dat laatste werkt de afkortzaag gewoon handiger dan de roltafel v/d zaagtafel. Met name als het werkstuk langer is. Nu heb ik wel een kleine roltafel. Ik kan me voorstellen dat het voor een steviger exemplaar niet zo'n probleem is.
    Voor het schulpen gebruik ik een blad met weinig tanden. Dat zaagt veel vlotter dan een blad met veel tanden, maar daar is niet mee af te korten. Als ik met de zaagtafel ga afkorten (de afkortzaag kan maximaal 14 cm terwijl ik met de roltafel ruim 50 cm kan zagen) zet ik er een ander blad op (10 min. werk).
    Overigens heb ik een goedkopere DeWalt afkortzaag (voor zover dat goedkoop kan zijn). Die bevalt mij zeer goed. Hij is in mijn optiek zeer nauwkeurig en erg solide.
    Over de zaagbladen; ik heb mijn verwondering hierover ook al eens geuit in een topic op dit forum. Ik koop nu zaagbladen bij de slijperij hier in de buurt. Volgens mij zijn ze merkloos en hoe meer tanden hoe duurder. Ik ben er tevreden mee.

Dag André,

Vorig jaar heb ik me ook bezig gehouden met het zoeken van een geschikte afkortzaag.
    Waar ik toen met name de machines op beoordeelt heb waren deze punten:
    - nauwkeurigheid
    -stabiliteit (als de machine in de uiterste stand staat, hoe stabiel is dan de machine, dit heeft directe gevolgen voor de nauwkeurigheid.
    - zaagbreedte en diepte
    -prijs

Mijn keuzelijste was op een gegeven moment blauwe bosch, festool en metabo. Ik heb gekozen voor de Festool, Kapex. Was toen qua prijs niet eens echt duurder dan de andere merken en had twee interessante extra's:
    - dubbele laserlijn, is echt super-gemakkelijk.
    - een soort zwaaihaak, waarmee je heel gemakkelijk hoeken inmeet en direct over kan zetten op je afkortzaag.

Splintervrij kun je er ook mee zagen, maar een stukje afvalhout tegen de geleider aan geeft toch het beste resultaat.

Tot nu toe heb ik er heel veel mee gezaagd, zie ook de foto's in een ander topic, en tot nu toe ben ik erg tevreden over dit apparaat.

succes met het verder zoeken!

gr, Wim

Athanor
    Guest

Tjeemig Wim, heb jij al zo'n mooie Kapex is je werkplaats staan!! :roll: En dan straks die fraaie Hammer erbij, dan heb je alle mogelijkheden die je maar kunt denken. Nu begrijp ik waarom je de werkplaats ook gaat uitbreiden..... Overigens, kun je nog wel wachten op de Hammer? Haal hem ander in kerstvakantie maar op zal toch wel klaar staan in Oostenrijk ?

Groet van Fons

Gebruik je de standaard kapex of de uitgebreide met tafel, armen, klemmen enz.

Andre

Athanor
    Guest

Ik gebruik mijn Robland voor het afkortzaagwerk. Gebruik dan een zaagblad met 36 tanden. Belangrijk is dat de zaag scherp is en goed schoongehouden wordt. (even in bad met een cleaner, afspoelen en licht invetten) Ik gebruik dit blad ook voor schulpwerk. Gaat in zachthout wel aardig, maar hardhout wordt problematischer. Overigens vind ik het wisselen van het blad niet zo'n probleem op de Robland, is in een paar minuten gebeurd. Bij het afkorten is een "zero-clearance insert" wel verstandig i.p.v. de standaard aluminium voorziening. Ook de afkortbak die ik gemaakt heb voldoet goed. Die heb ik gebruikt om pennen op de latten van de tuintafel te zagen. Zie ook de foto's.

Groet van Fons

Attached files

Forum Rechten