spuiten met compresor

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
140
2
Weet er iemand hoe zwaar een kompresor moet zijn om te spuiten? Hoe groot moet het vat zijn en hoeveel liter moet hij produceren om goed te kunnen spuiten? Ik zou graag mijn binnedeuren vernissen maar zou zeker moeten zijn dat de compresor die ik koop zwaar genoeg is. Heb al overwogen zo een wagner systeem te kopen maar er zijn er wel wat die dit afraden en zeggen dat je beter met compresor kunt spuiten. Ik weet het niet goed met wagner of compresor? Iemand die weet wat het beste is.
 

A.N

Actieve deelnemer
Hallo,

Als je gewoon een paar deuren wilt spuiten is een ketel compressor van de ''bouwmarkt'' voldoende
Die hebben vaak een inhoud tussen de 50 en 60 liter.
Wil je vaker gaan spuiten moet je aan een 300 liter en meer gaan denken.

Bij de 50/60 liter compressor blijft het motortje tijdens het spuiten constant draaien om de ketel gevuld te houden met lucht,bij af en toe wat spuitwerk is dat echter geen probleem.
Als je met een conventioneel spuitpistool werkt moet je normaal tussen de 4 en 6 Bar druk hebben, dat kunnen die compressoren gemakkelijk aan.
Gebruik je een HVLP spuit (minder spuitnevel) heb je aan 2 a 3 Bar al genoeg.
 

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
140
2
Dank je voor je reactie het gaat inderdaad maar om een paar deuren. Ik weet zelfs nog niet of dat goed gaat lukken heb namelijk geen enkele ervaring met spuiten. Daarom ga ik eerst wel eens op wat stukken proberen eer ik voor goed begin hoop dat het lukt heb zo een goedkope set bij mijn compresor bij gekregen weet niet dat die goed is. Mijn compresor in ieder geval niet, is zo een buiscompresor gemakkelijk voor mee te nemen maar niet zwaar genoeg om te spuiten. Kan je tips geven over het spuiten hoe weet ik hoe ik de vernis moet verdunnen en is elke vernis hier voor geschikt of moet dat speciale vernis zijn?
 

A.N

Actieve deelnemer
Als je met een lak op waterbasis werkt kan er weinig misgaan.

Normaal gesproken is de viscositeit van lak op waterbasis niet perfect om direct goed te kunnen spuiten.
Je krijgt er vaak wel iets op maar het wordt geen homogeen spuitbeeld, het toevoegen van een scheutje water in de beker van de spuit is al voldoende om dat probleem op te lossen.

Begin als je nog nooit hebt gespoten altijd bij oppervlakten die vlak liggen en niet bij verticale oppervlakten.
Mocht je tijdens het spuiten teveel lak hebben opgebracht op bepaalde plekken vloeit het bij horizontale
vlakken bijna altijd onzichtbaar weg maar bij verticale oppervlakten krijg je direct druipers.
Het kan gebeuren dat plekken waar je teveel blanke lak hebt gespoten witachtig worden maar dat trekt later bij, het duurt nml. veel langer voordat die plekken gaan drogen.
 

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
140
2
Het zijn geverniste deuren die ik wil spuiten. Maar nog eens een vraagje als die deuren nu gespoten zijn met vernis niet op waterbasis en ik spuit erover met vernis wel op waterbasis zou dit een probleem kunnen geven?
 

A.N

Actieve deelnemer
Als het oudere deuren zijn die al in de vernis staan is de kans groot dat dit niet op waterbasis is gedaan, dan kun je er ook niet met een vernis op waterbasis overheen spuiten.

Maar wat wil je bereiken met een nieuwe vernislaag terwijl de oude laag er nog opzit ?
Zitten er beschadigingen op die je wilt wegwerken met een nieuwe laag, wil je de kleur opfrissen ?
 

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
140
2
Het zijn deuren van 10 jaar oud maar hier en daar zijn zwarte plekken van de kinderen die de deur niet met de klink dicht gedaan hebben en ook om de kleur optefrissen.
 

peterselie

Actieve deelnemer
30 nov 2010
26
0
Water kan wel over terpetine basis maar terpetine niet over waterbasis...
Tegenwoordig is waterbasis in maar terpetine is meestal een hardr soort lak.
Voor de spuit schoon te maken is waterbasis weer handiger.
(in praktijk kan het vaak wel maar ik zou de gok niet wagen)
 

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
140
2
Ik heb ondertussen pistool van wagner aangeschaft. Heb er osb platen mee gespoten, die ik op de zolder heb geplaast. Het resultaat valt me eigenlijk best wel mee, alsook vind ik dat het reinigen niet zo veel werk vergt. Nu binnenkort het salontafel spuiten en is zien welk resultaat dat geeft. Laat het nog wel weten.
 

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
Ik heb ondertussen pistool van wagner aangeschaft. Heb er osb platen mee gespoten, die ik op de zolder heb geplaast. Het resultaat valt me eigenlijk best wel mee, alsook vind ik dat het reinigen niet zo veel werk vergt. Nu binnenkort het salontafel spuiten en is zien welk resultaat dat geeft. Laat het nog wel weten.

In verband met een mogelijke aanschaf van een Wagner verfspuit (W670) was ik benieuwd of je nog de salontafel hebt gespoten en wat de ervaring inmiddels is. Heb je verf op terpentine-basis gebruikt en hoe ging dan het schoonmaken?
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
Ik heb 5 jaar geleden deze spuit gekocht om eetkamer stoelen te spuiten en moet zeggen toppie. Het schoonmaken ging opzicht wel goed met wasbenzine alleen je moet iets hebben van een spuitplaats.

Hans
 

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
140
2
Hoi,
Heb salontafel nog niet gedaan staat in de planing voor een van de weken. Maar het reinigen gewoon even doorspuiten met water en dan alles uit elkaar halen en afwassen met water, valt best mee en niet te veel werk. Was vernis op waterbasis
 

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
140
2
Heb eindelijk een binnendeur gespoten lukte goed. Enkel was er een stuk bij waar vernis weg was deze na het spuiten veel donkerder (geler) dan rest. Heb dan de stijlen en regels helemaal geschuurd tot bloot hout, en dan terug gespoten. Is nu in orde wel stijlen en regels wel beetje geler dan de panelen die ik niet heb geschuurd tot bloot hout maar ben ermee tevreden. Dacht dat een geverniste deur eik met de tijd donker werd maar blijkbaar nu niet het geval weet iemand hoe dit komt?
 

tuoh

Oud hout
UV licht is de schuldige, sommige houtsoorten verkleuren donker terwijl andere soorten juist heel hard verbleken, zoals Sipo Mahonie bijvoorbeeld.
Houtsoorten zoals Es, Esdoorn, Berk, eik, etc. gaan dan weer sterk vergelen, een citroen is er niks bij. Bepaalde vernissen versterken dit effect nog eens extra.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.