Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

spuiten met compresor

Weet er iemand hoe zwaar een kompresor moet zijn om te spuiten? Hoe groot moet het vat zijn en hoeveel liter moet hij produceren om goed te kunnen spuiten? Ik zou graag mijn binnedeuren vernissen maar zou zeker moeten zijn dat de compresor die ik koop zwaar genoeg is. Heb al overwogen zo een wagner systeem te kopen maar er zijn er wel wat die dit afraden en zeggen dat je beter met compresor kunt spuiten. Ik weet het niet goed met wagner of compresor? Iemand die weet wat het beste is.

Re: spuiten met compresor

Hallo,

Als je gewoon een paar deuren wilt spuiten is een ketel compressor van de ''bouwmarkt'' voldoende
    Die hebben vaak een inhoud tussen de 50 en 60 liter.
    Wil je vaker gaan spuiten moet je aan een 300 liter en meer gaan denken.

Bij de 50/60 liter compressor blijft het motortje tijdens het spuiten constant draaien om de ketel gevuld te houden met lucht,bij af en toe wat spuitwerk is dat echter geen probleem.
    Als je met een conventioneel spuitpistool werkt moet je normaal tussen de 4 en 6 Bar druk hebben, dat kunnen die compressoren gemakkelijk aan.
    Gebruik je een HVLP spuit (minder spuitnevel) heb je aan 2 a 3 Bar al genoeg.

Dank je voor je reactie het gaat inderdaad maar om een paar deuren. Ik weet zelfs nog niet of dat goed gaat lukken heb namelijk geen enkele ervaring met spuiten. Daarom ga ik eerst wel eens op wat stukken proberen eer ik voor goed begin hoop dat het lukt heb zo een goedkope set bij mijn compresor bij gekregen weet niet dat die goed is. Mijn compresor in ieder geval niet, is zo een buiscompresor gemakkelijk voor mee te nemen maar niet zwaar genoeg om te spuiten. Kan je tips geven over het spuiten hoe weet ik hoe ik de vernis moet verdunnen en is elke vernis hier voor geschikt of moet dat speciale vernis zijn?

Als je met een lak op waterbasis werkt kan er weinig misgaan.

Normaal gesproken is de viscositeit van lak op waterbasis niet perfect om direct goed te kunnen spuiten.
    Je krijgt er vaak wel iets op maar het wordt geen homogeen spuitbeeld, het toevoegen van een scheutje water in de beker van de spuit is al voldoende om dat probleem op te lossen.

Begin als je nog nooit hebt gespoten altijd bij oppervlakten die vlak liggen en niet bij verticale oppervlakten.
    Mocht je tijdens het spuiten teveel lak hebben opgebracht op bepaalde plekken vloeit het bij horizontale
    vlakken bijna altijd onzichtbaar weg maar bij verticale oppervlakten krijg je direct druipers.
    Het kan gebeuren dat plekken waar je teveel blanke lak hebt gespoten witachtig worden maar dat trekt later bij, het duurt nml. veel langer voordat die plekken gaan drogen.

Het zijn geverniste deuren die ik wil spuiten. Maar nog eens een vraagje als die deuren nu gespoten zijn met vernis niet op waterbasis en ik spuit erover met vernis wel op waterbasis zou dit een probleem kunnen geven?

Als het oudere deuren zijn die al in de vernis staan is de kans groot dat dit niet op waterbasis is gedaan, dan kun je er ook niet met een vernis op waterbasis overheen spuiten.

Maar wat wil je bereiken met een nieuwe vernislaag terwijl de oude laag er nog opzit ?
    Zitten er beschadigingen op die je wilt wegwerken met een nieuwe laag, wil je de kleur opfrissen ?

Het zijn deuren van 10 jaar oud maar hier en daar zijn zwarte plekken van de kinderen die de deur niet met de klink dicht gedaan hebben en ook om de kleur optefrissen.

Ik weet niet dat iemand er iets aan heeft maar ik vond het wel intresante informatie.

Attached files Het berekenen van het luchtdebiet.docx (16.2 KB)

Water kan wel over terpetine basis maar terpetine niet over waterbasis...
    Tegenwoordig is waterbasis in maar terpetine is meestal een hardr soort lak.
    Voor de spuit schoon te maken is waterbasis weer handiger.
    (in praktijk kan het vaak wel maar ik zou de gok niet wagen)

Ik heb ondertussen pistool van wagner aangeschaft. Heb er osb platen mee gespoten, die ik op de zolder heb geplaast. Het resultaat valt me eigenlijk best wel mee, alsook vind ik dat het reinigen niet zo veel werk vergt. Nu binnenkort het salontafel spuiten en is zien welk resultaat dat geeft. Laat het nog wel weten.

Forum Rechten