Eiken planken recht maken; help!

tdeboer

Nieuw lid
20 mrt 2011
5
0
Ik ben begonnen om een eiken houten tafel te maken. Vandaag mooie ruwe planken gekocht, ongeschaafd dus, en toen geprobeerd die recht aan de zijkanten te krijgen zodat ik ze tot een tafelblad kan verlijmen.
Met een losse cirkelzaag langs een andere balk gezaagd maar wanneer ik de planken zij-aan-zij leg, ontstaan er kieren van soms bijna 1 cm! Een beetje kier zal je toch wel houden maar dit is echt teveel.

Herkent iemand dit of weet iemand hoe dit op te lossen? Het probleem is een beetje dat geen één kant van de planken recht is dus je kunt het niet echt daaraan afmeten.
 
A

Athanor

Guest
Hangt er ook vanaf welke gereedschappen je over beschikt. Over de vlakbank halen is voor de hand liggend, maar die heb je vast niet ;) Wil je de planken tot een blad verlijmen dan ben je daar toch op aangewezen hoor! Maak je een blad met naden tussen de planken, dan is je methoude in beginsel te doen, maar dan moet je een kaarsrechte plank uitzoeken als geleider. Een strook van een plaat MDF afzagen en die gebruiken is ook een goede oplossing.

Fons
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Athanor zei:
Hangt er ook vanaf welke gereedschappen je over beschikt. Over de vlakbank halen is voor de hand liggend, maar die heb je vast niet ;) Wil je de planken tot een blad verlijmen dan ben je daar toch op aangewezen hoor! Maak je een blad met naden tussen de planken, dan is je methoude in beginsel te doen, maar dan moet je een kaarsrechte plank uitzoeken als geleider. Een strook van een plaat MDF afzagen en die gebruiken is ook een goede oplossing.

Fons

Zijn de planken wel vlak? Meestal zijn ruwe planken hol, bol, getwist of van alles wat. Kijk eens langs de plank om te zien hoe hij alle kanten op buigt. Als er bijv een twist in zit is het onmogelijk om hem recht te zagen op jouw manier. Hiervoor is het hele schaaf proces uitgevonden. Dus eerst een oppervlak vlak schaven en dan de zijkant haaks daarop recht schaven. Vervolgens de andere zijkant evenwijdig met de eerste zijkant rechtzagen en misschien die zaagsnede met een schaaf nog wat opknappen. En vaak moet de plank dan nog op dikte geschaafd worden. Dit alles kan natuurlijk ook met de vlakvandiktebank, hoeft niet perse met een handschaaf ;)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik kan me goed vinden in de aangedragen oplossingen. Mocht je zelf een vlakbank/vandiktebank hebben dan kan je een plaatselijk timmerbedrijf opzoeken en dat daar even laten doen. Aan de andere kant is het uitvlakken wel een hele goede les om te leren omgaan met je handschaaf :D
 

tdeboer

Nieuw lid
20 mrt 2011
5
0
Allereerst bedankt voor alle snelle reacties!

Ik heb helaas geen vlakbank/vandiktebank en ik zou het graag oplossen zonder hulp van een timmerbedrijf.
Verder moet ik er nog even bij zeggen dat ik voor een ruig uitziende tafel ga. Het blad hoeft dus niet helemaal glad en gelijk te worden. Een kleine naad hier en daar mag ook.
Bij de houthandel heb ik de meest rechte planken uitgekozen maar écht recht is het natuurlijk niet. Achteraf zou het handig zijn geweest om in ieder geval 1 kant (onderkant) te laten schaven en dan de zijkant er haaks daarop te schaven zoals Seek zei.
Ik denk dat ik de planken hoe ik ze nu heb probeer bij te schaven met een handschaaf. Een tijdrovend klusje maar de enige oplossing als ik het zo hoor met de middelen die ik heb.
Een nieuwe vraag komt bij me op; als ik naden hou in het blad, kan ik het dan nog wel lijmen?

Verdere tips zijn altijd welkom en ik hou jullie op de hoogte hoe het gaat.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Als het hout niet tegen elkaar aankomt kan je het niet lijmen. Epoxy heeft wel wat vullende eigenschappen, maar geen milimeters. Voor een goede lijmnaad moet het echt wel netjes aansluiten en het hout moet niet vol zaagribbels zitten in de lijmnaad. Kan je ze niet op een lat schroeven dat je dwars onder de tafel monteerd? Zorg dan wel dat het hout in de breedte werken kan, dus moet je de schroefgaten ovaal uitraspen.
 

grijzeblubber.be

Actieve deelnemer
26 jul 2010
102
0
als je een bovenfrees hebt dan:
- met behulp van een rechte lat kan je de zaagsnede perfect recht frezen
- als je echt wil kan je (met wat moeite) de bovenfrees ook gebruiken als vlakbank.
images


bert.
 

WR1944

Oud hout
Ik had die methode met de bovenfrees een keer gezien van een hobbyist uit Australie. Die gebruikte aluminium profielen en een frees met een grote diameter, in de metaal genaamd een kopfrees. Toen ik zelf een relatief kort stuk hout vlak en evenwijdig wilde hebben ging ik voor dezelfde methode. De Triton frees, die ik in een tafel ga inbouwen, had een vrij grote voetplaat. Nadat ik met de hand één kant had gevlakt heb ik de andere kant met de bovenfrees op twee geleiders vlak en evenwijdig gemaakt. Fluitje van een cent.
 

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
Daar zou ik echt niet aan beginnen met je bovenfrees. Kost je frees en je mesjes

Gewoon lekker de handschaaf pakken en gaan trainen. Is nooit weg en je krijgt er nog arm spieren van ook. Niets boven traditioneel hout bewerken.
 

tdeboer

Nieuw lid
20 mrt 2011
5
0
Inmiddels heb ik de tafel gemaakt. Het heeft me uiteindelijk totaal 3 dagen gekost.
Ik heb de adviezen opgevolgd en de gezaagde planken met de hand geschaafd. Weer de planken naast elkaar leggen... beetje bijschaven... enz. enz. Flinke klus maar je komt er wel.
Vervolgens met lijmklemmen het blad verlijmd.
Nu is de tafel af en moet ik alsnog wat hoogteverschillen bijschaven maar ik ben tevreden met het eindresultaat.

Attached files
 

broekhuis

Nieuw lid
11 mei 2011
22
4
In de houtscheepsbouw werd en wordt soms nog een andere methode toegepast om de naad tussen twee 'gangen' dicht te krijgen: een zaag door de naad halen, zodat de naad overal precies de dikte van het zaagblad krijgt.

De planken kunnen daarna naadloos op elkaar worden getrokken. Dit maakt het mogelijk om zelfs planken met enigszins 'slingerende' kanten tot een waterdichte scheepshuid te verwerken. Bij grote houtmaten stelt dit de bouwer in staat om het maximale houtrendement uit een stam te halen.
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Mooie tafel geworden, en met die verschillend stoeltjes er omheen ziet het er gezellig uit.
gr. Albert
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiepie

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Netjes hoor! Ik zat al te denken: Is hout wel droog genoeg enz. Een dikke pluim voor jou!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.