Egger Eurolight en verbindingen

engineer

Actieve deelnemer
4 sep 2008
41
0
Hallo allemaal,

Heeft iemand op dit forum ervaring met het gebruik van Egger Eurolight?

Ik ben op zoek naar een stabiele en losneembare verbinding voor een bijzettafel. Op de bijgevoegde afbeelding is een doorsnede van het geheel weergegeven met in rood de positie van de verbindingen.

Groeten,

Engineer

Attached files
 
A

Athanor

Guest
Hallo Engineer,

Ik heb geen idee waar je naar vraagt, zal voor insiders wel begrijpelijk zijn, maar wat is Egger Eurolight? Heb je een link ofzo voor meer info, misschien dat er dan een kwartje bij me gaat vallen.

Groet van Fons
 

bananiel

Actieve deelnemer
19 okt 2008
51
0
kan het fout hebben maare google geeft deze als resultaat:

http://www.egger.co.uk/co-uk-eng/egger-co-uk-products-lightweight-boards.htm

PF0534_www_H3721.jpg


-BaN-
 

engineer

Actieve deelnemer
4 sep 2008
41
0
Oeps sorry,

Egger Eurolight is een lichtgewicht meubelplaat bestaande uit twee lagen 8mm spaanplaat (vies woord; ja ik weet het) met daartussen een kern van honingraat karton.

Voordelen van dit materiaal zijn een erg hoge sterkte en stijfheid bij een laag gewicht. Ook kan dit materiaal door de 8mm toplaag op de gebruikelijke wijze worden voorzien van kantenband en er kan zelfs in worden geschroefd.

Groeten, Engineer
 

tuoh

Oud hout
engineer zei:
Oeps sorry,

Egger Eurolight is een lichtgewicht meubelplaat bestaande uit twee lagen 8mm spaanplaat (vies woord; ja ik weet het) met daartussen een kern van honingraat karton.

Voordelen van dit materiaal zijn een erg hoge sterkte en stijfheid bij een laag gewicht. Ook kan dit materiaal door de 8mm toplaag op de gebruikelijke wijze worden voorzien van kantenband en er kan zelfs in worden geschroefd.



Hallo Engineer,

De meeste fabrikanten van meubelbeslag hebben speciaal voor cellenplaat vervaardigde toebehoren.
Zie maar eens bij: Hafele, Blum, Hettich, etc
De plaat is wel in de eerste plaats bedoeld om met CNC machines bewerkt te worden, en dan meestal nog in doorloopstraten voor grote oplages.

Mvg,

André
 

engineer

Actieve deelnemer
4 sep 2008
41
0
Dat klopt, en het is uiteindelijk ook de bedoeling om deze industrieel in series te (laten) maken.

Echter de fournituren die bij grote jongens als Häfele en Hettich verkrijgbaar zijn werken wel voor grotere meubelen (met een gesloten corpus en mét achterwand), maar niet echt in de situatie zoals ik het materiaal wil toepassen.

We hebben al wat proeven gedaan met divers verbindingsmateriaal van Häfele (wat geschikt zou moeten zijn) maar de stabiliteit van het geheel is nog niet echt bevredigend....

Dus daarom jullie hulp gevraagd...
 

Chris

Nieuw lid
16 dec 2008
8
0
Even ivm deze plaat, en deze industrieel laten maken: hou er rekening mee dat er nog maar weinig bedrijven zijn die een produktielijn hebben voor deze platen.

Ik heb de machines gezien bij de fabrikant (Homag), en er worden niet 1 maar 2 banden op de kopse kanten gelijmd voor de afwerking. De eerst opgebrachte band is een dik karton, dat dient als steunvlak voor de eigenlijke afwerking. De kartonnen steunband wordt eerst verzonken ingefreesd, je ziet er dus niets van bij de afgewerkte plaat.

De meeste (meubel)fabrikanten hebben deze machines (nog) niet.
 

engineer

Actieve deelnemer
4 sep 2008
41
0
Even ivm deze plaat, en deze industrieel laten maken: hou er rekening mee dat er nog maar weinig bedrijven zijn die een produktielijn hebben voor deze platen.

Ik heb de machines gezien bij de fabrikant (Homag), en er worden niet 1 maar 2 banden op de kopse kanten gelijmd voor de afwerking. De eerst opgebrachte band is een dik karton, dat dient als steunvlak voor de eigenlijke afwerking. De kartonnen steunband wordt eerst verzonken ingefreesd, je ziet er dus niets van bij de afgewerkte plaat.

De meeste (meubel)fabrikanten hebben deze machines (nog) niet.

De partner die deze meubelen voor ons gaat maken beschikt wel over dergelijke machines. De techniek waarbij deze extra kartonnen laag wordt ingelijmd is met name bedoeld voor lichtgewichtplaten met toplagen van 4mm MDF, bij de plaat zoals wij die toepassen (met 8mm spaanplaat toplaag) is dit niet nodig omdat er voldoende materiaal is om de band aan vast te lijmen.

We hebben overigens inmiddels een oplossing gevonden voor het hierboven beschreven constructieve probleem. Hierbij werken we met dubbel verbindingsbeslag, zodat beide toplagen van de staande wangen ten opzichte van het blad worden gefixeerd.

Ik weet dat deze lichtgewicht materialen nog niet veel worden toegepast binnen de meubelindustrie op dit moment. Maar het heeft zeker toekomst, het vraagt alleen een andere manier van denken/construeren. Op dit moment hebben we van dit materiaal al eetkamertafels in de collectie, waar ik wat betreft sterkte en constructie erg tevreden over ben.

Groeten,

Engineer
 

Chris

Nieuw lid
16 dec 2008
8
0
Even een vraagje terug ivm de kopafwerking van deze platen: welk soort materiaal kleven jullie hier tegen? Ik kan me niet voorstellen dat je dit met melamine doet. Je kantenfrees gaat dan toch los de plaat in, vermits er bijna niets achterzit. En de hoeken blijven toch enorm kwetsbaar, of niet?

Laat maar, heb net het filmpje gezien, het lukt blijkbaar wel met 2mm kantdikte, niet met melamine. Heb er toch m'n twijfels over. Bij massaproduktie heb je druk nodig op je motoren om genoeg snelheid te kunnen halen.
 

engineer

Actieve deelnemer
4 sep 2008
41
0
Even een vraagje terug ivm de kopafwerking van deze platen: welk soort materiaal kleven jullie hier tegen? Ik kan me niet voorstellen dat je dit met melamine doet. Je kantenfrees gaat dan toch los de plaat in, vermits er bijna niets achterzit. En de hoeken blijven toch enorm kwetsbaar, of niet?
Inderdaad, met 2mm ABS band is het geen probleem.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.