Dik eikenhout zagen

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Beste mensen. Er moet meer dan honderd jaar dik eikenhout doorgezaagd worden. Balken in een constructie met een doorsnee/diameter van maar liefst 40 x 40 cm. Hoe zou men dat het makkelijkste kunnen doorzagen? Handzaag, maar welke dan? Of, wat meer voor de hand ligt een kettingzaag. Hebben we geprobeerd maar de zaag loopt dan vast. Wellicht omdat het hout een beetje doorzakt? Als we met een kettingzaag dit gaan doen waar moeten we dan rekening mee houden?
Lengte zwaard, type zaag op de machine, vastlopen? Wie heeft er ervaring met dit soort werk en kan ons van advies dienen? Alvast van harte bedankt collega's.
 

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
Wanneer je een zware blak moet doorzagen en het gewicht van de balk klemt de zaag moet je een wig/ V vorm eruit halen. Je ziet dit ook altijd wanneer mensen bomen omzagen.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Op zijn ouderwets met een trekzaag. Met twee man en dan elkaar de schuld gaan geven omdat het in het begin niet wil, das standaard! "Als IK trek moet JIJ duwen!!" :D Samen een liedje zingen op de zaagmaat helpt hier wel eens (zagen zagen wiedewiedewagen, bijvoorbeeld)

Maar, serieus, dat werkt als een tierelier. Zaag even goed scherp maken, balk op vier bokkies leggen waarvan de twee middelste bij voorkeur net even iets hoger liggen (kwestie van één a twee cm) dan de buitenste. Tussen de twee middelste bokkies zagen. De balk geeft dan weg in plaats van klem. Af en toe een vette lap over de zaag halen helpt enorm. De truc is overigens dat er alleen aan de zaag getrokken moet worden, nooit geduwd. Het heet niet voor niets een trekzaag. Meegeven maar niet duwen, dan gaat het. Ga je wel duwen, dan zie je de zaag vóór de snede krommen met alle gevolgen van dien (boze zaagmaat).

Die grote mooie trekzagen met een licht boogvormig blad zijn voor zover ik weet niet meer in de handel verkrijgbaar (misschien in Scandinavie?) maar worden regelmatig op internet aangeboden als curiositeit. Als het metaal niet te ver verroest is kan je die rustig kopen voor een paar centen. Goed ontroesten, tandjes stellen en vijlen, invetten en gaan! Wel even testzagen voor je aan de echte zaagsnedes begint, 't is even wennen. Ik heb ooit eens planken gezaagd met een trekzaag, boom op bokkies, een man er op en een in een kuil onder de boom en maar zagen... Erg leuk om een keer te doen, maar veel bier achteraf is absoluut noodzakelijk!Het is verbazend hoe mooi recht je de planken kan schulpen na een beetje oefening.

40 x 40 cm, dat zijn lekkere stukjes hout. Het is aan te bevelen om de balk goed vast te leggen op de bokkies om teenkneuzing te voorkomen.... O, en let op de hoogte waarop je zelf staat. Ideaal is als je aan het einde van een "trek" met twee knuisten tussen je kruis en je navel uitkomt.

Groet, Rob.

PS: Lees net dat het hout in een constructie zit. Dan is goed stempelen een must. Bij een bevriende bouwvakker een paar stempels lenen en die gebruiken in plaats van bokkies. Hoe je zelf op zaaghoogte komt? Misschien toch even een steigertje?
 
A

Athanor

Guest
Opkrikken met stempels en/of van onderen naar boven zagen!


Fons
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Ik heb eens een eikenhouten balk van 60x60x300 uit een molen in stukken gezaagd met een elektrische kettingzaag. Wil prima hoor, gewoon langzaam met gescherpte ketting zagen. Gebruik gewoon een wig, of dikke beitel die je in de zaagsnede zet als je door het midden bent. Uiteraard met 2 man, ivm ongelukken of beklemming, die balken wegen wat.

Heckemann zei:
Die grote mooie trekzagen met een licht boogvormig blad zijn voor zover ik weet niet meer in de handel verkrijgbaar (misschien in Scandinavie?) maar worden regelmatig op internet aangeboden als curiositeit. Als het metaal niet te ver verroest is kan je die rustig kopen voor een paar centen. Goed ontroesten, tandjes stellen en vijlen, invetten en gaan!

Wat je bedoelt zijn 'Jiri zagen'. Schijnt als een beest te zagen, ze worden alleen nauwelijks meer gemaakt.
190e744a-3b58-416f-868a-9e6f877e842a.jpg

Maar, er zijn betere en modernere versies. De prachtige grote (75cm) Japanse trekzagen van Silky:
kamisorime.jpg
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Nee, die bedoel ik niet. Een trekzaag wordt door twee man bediend en is gebogen (meestal) aan de zagende kant. Kon geen foto vinden maar tekening werkt ook:

[album]43[/album]

Groet, Rob.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Is het niet mogelijk om een "Alaskan chain saw mill"-achtigs iets te gebruiken? In combinatie met wiggen?


Attached files
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Even een vraag tussendoor, hoe moeten de balken gezaagd worden? Dwars of in de lengte? Uit de vraag en aan de antwoorden te zien is dit niet helemaal duidelijk.

Gr Ed
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Balken opzagen is in feite hetzelfde als schaaldelen zagen. Daarover heb ik enkele weken geleden een post geplaatst. Zie ook de reactie van Thom.
Het is nog iets makkelijker omdat je meestal vlak kan beginnen. Het wordt wel een ander verhaal als je de plakken ook nog eens moet opdelen. Als de plakken dunner zijn dan 15 cm kan je wel uit de voeten met een forse cirkelzaag. Ik heb een Makita die 8cm diep zaagt. Langs beide kanten en met een geleider is dit wel te doen.
gr,
Danny
 
A

Athanor

Guest
borre zei:
Even een vraag tussendoor, hoe moeten de balken gezaagd worden? Dwars of in de lengte? Uit de vraag en aan de antwoorden te zien is dit niet helemaal duidelijk.

Gr Ed
Dopeling heeft het over doorzagen, daarom ga ik er vanuit dat ze dwars moeten worden doorgezaagd :cool:

Fons
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Nu ik de openingspost nog een keer gelezen heb, ga ik er ook vanuit dat een balk van 40 x 40cm haaks gezaagd moet worden. Als de balk gewoon ligt dan zou ik het langste deel ondersteunen met klossen van gelijke dikte. Het korte stuk ondersteunen met klossen die net een paar mm dunner zijn. Dichtbij de zaagsnede ondersteunen.

Doordat het korte deel tijdens het zagen een paar mm kan zakken, zal de zaag nooit klemmen.
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Veel belangrijker is als je kops eikenhout wilt zagen dat je de ketting van de kettingzaag anders moet vijlen. Normaal staan de tanden onder een hoek van ongeveer 30 graden maar als je door kopshout wilt zagen kun je beter een hoek van slechts 5 graden aan houden. Werkt super en dan gaat je zaag ook niet stuiteren op het hout.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.