Doosje voor klankschaal

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Een vriendin van me wilde een goede verpakking voor haar glazen klankschaal. Een mooie en stevige kun je blijkbaar niet kopen. Ik besloot eerst een soort demo te maken van een Gamma timmerpaneel dat ik nog had liggen. Dat viel zo in de smaak dat-ie eigenlijk meteen in gebruik is genomen.

Het doosje bestaat uit 8 panelen die met een CMT freesset met elkaar zijn verbonden. Zo'n set is uitsluitend voor een 8-persoons doosje, dus ik zou er wat meer moeten maken om uit de aanschafkosten van dat setje te komen. En dan van mooi hout.

(foto's met iPhone gemaakt, dus niet zo'n hoge kwaliteit)

[album]38[/album]
[album]37[/album]
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Twee domino's om het deksel te richten en twee setjes supermagneten voor de houvast. Werkt prima.
Het lint dat aan de zijkant zit zorgt er voor dat het deksel niet te ver alleen op pad gaat.

De binnenzijde is gevuld met plukschuim in de vorm van de klankschaal.
 

WR1944

Oud hout
Leuke constructie.
Quote
Zo'n set is uitsluitend voor een 8-persoons doosje.
Unquote
Ik neem aan dat het een achtzijdig doosje is. Het lijkt me te krap voor 8 personen. ;)
Had je de nerven niet door kunnen laten lopen? Dat had een leuker effect opgeleverd.
Hoe is de bodem en deksel vast gezet?
En voor alle niet-ingewijden: wat is een klankschaal?
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Deksel en onderstuk komen uit hetzelfde stuk. Ik heb alleen bij het verlijmen een fout gemaakt (paneeltjes verwisseld). Het was ook eigenlijk alleen maar als een demo model bedoeld en vervolgens meteen gekaapt. In een mooie versie moet dat inderdaad wel. Er zitten wel meer foute dingen in; ik ben kritischer dan de gebruiker.

De bodems zitten in een sponning die ik op de freestafel met een sponningfrees met lager heb gemaakt.

In dit geval gaat het om een kristallen klankschaal. Die tik je aan met een stokje (met leer) en vervolgens strijk je langs de rand zodat de schaal mooi in trilling komt. Je kan er ook met bijv. een cello naast gaan zitten, dan resoneert de schaal mee. Rustgevend en helend (als je van die school bent, ik maak alleen het doosje).

Die schalen zijn best wel prijzig ( > € 100,=) en er zijn geen goede verpakkingen die er ook nog uitzien. Wel een canvas tas met schuim, maar die is - zegt de winkel zelf - niet stevig genoeg. Dus bood ik maar aan een doosje te maken. Dat kan een hoop hebben.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
WR1944 zei:
Er zitten wel meer foute dingen in; ik ben kritischer dan de gebruiker.

Erg herkenbaar... Ik zie foutjes in mijn eigen werk die de gebruiker niet ziet of absoluut niet erg vind. Zelfs de foutjes die niet zichtbaar zijn irriteren me (onderkant tafelblad niet perfect afgewerkt) want ik WEET dat de fout er zit, ook al issie niet zichtbaar. Nooit tevreden, moet altijd weer beter. Wordt wel eens moe van mezelf. :cry:

Maar: Heel mooi doosje, functioneel maar met een goede simpele vormgeving. Compliment!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.