badkamermeubels in eik

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
hey ,

ik ben gisteren begonnen met het maken van men badkamermeubels , ik ga een kast maken waar 2 wastafels in komen en met onderaan 3 deurtjes voor handdoeken enz... en nog een wandkastje met 3 deurtjes met spiegels in.
aan dit wandkastje ben ik gisteren begonnen .
de verbindingen heb ik gemaakt met lamello's .
hier een kort filmpje van de opbouw :)
[youtube][/youtube]

en nog wat foto's ,
IMG_2153.jpg

voor het maken van de sponning heb ik even misbruik gemaakt van men paneelzaag omdat ik nog geen frezen heb :|
IMG_2166.jpg

rug op maat gezaagd
IMG_2173.jpg


ik ga het hout ceruseren en heb dus hiervoor de nerven moeten uitborstelen , dit heb ik gedaan met een staalborsteltje op men boormachine .
foto VOOR
IMG_2147.jpg

foto NA
IMG_2146.jpg


en bij het schaven was er een kwast gedeeltelijk uitgetrokken dus heb ik deze ook moeten opvullen .
IMG_2149.jpg

IMG_2151.jpg


en tot zover ben ik vandaag gekomen . lijmen ga ik morgen doen , tenzij ik het eerst ga insmeren met het product om de nerven te witten ( weet de naam niet) omdat dit het werk wel zou gemakkelijker maken omdat ik dan niet in de hoekjes moet zitten prutsen . maar anderzijds kan ik dan wel niets meer opschuren eens gelijmd.
dan moet ik nog enkel de deurframpjes maken en dan de spiegels laten snijden en intussen begin ik al aan men grotere kast .
tot later .

groetjes
ruben
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
hoi

uit wat bestaat de rug van dit kastje ?
Is dit een multiplex van eik of een massieve rug ?

vriendelijke groeten
Stef
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
hey stef ,

de rug van dit kastje is gemaakt uit een triplex met eikenfineer .
heb deze platen gekregen van iemand die ging verhuizen :)
IMG_2170.jpg

IMG_2169.jpg

IMG_2168.jpg



groetjes
ruben
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
ik ben toch tot het besluit gekomen om het eerst te witten en dan te lijmen .
hier al een klein voorproevertje hoe het er gaat komen uit te zien .
IMG_2182.jpg

IMG_2183.jpg


groetjes
ruben
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Leuk dat steeds meer mensen op Youtube gaan. Enne, wees niet te benauwd voor (bewegende) filmpjes heh, dat maakt het des te leuker.

Het witten ziet er mooi uit, ben benieuwd hoe het eindresultaat eruit gaat zien. :)
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
@ monkeyfreek
dat is mooi materiaal om zulke ruggen mee te maken.Ik zal mij eens informeren bij de plaatselijke hh

vriendelijke groeten
stef
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
wel Houthasses ik was men pennen aan het frezen en dacht laat ik hier dan maar eens een filmpje van maken ;)
het filmpje laat dus zien hoe ik men pennen heb getrokken op de topie .
normaal zouden er 2 van deze frezen boven elkaar moeten staan zodat je de pen in één keer kan trekken maar daarvoor zou ik nog een stukje moeten kopen.
ik heb namelijk een freesas van 30mm maar deze frezen hebben een gat van 50mm omdat deze nog van mijn vader zijn combine waren . nu heb ik hiervoor 2 ringen gekocht zodat ik een frees met een gat van 50mm kan plaatsen , maar om deze 2 frezen dan boven elkaar te monteren moet ik 4 van die ringen hebben .
hier dan het korte filmpje :
[MEDIA=youtube]ROhc1QfjVOA[/MEDIA]


groetjes
ruben
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
de deurtjes zijn nu ook klaar , maar nu hier nog geschikte scharnieren zien voor te vinden .
ik heb gekozen om de spiegels in een sponning te leggen , zo kan ik als er eens scherven zijn zonder probleem de spiegel vervangen.
nu komt er in het bovenste vak een TL lamp te zitten en nu twijfel ik nog of ik er mat glas zou voor zetten of plexiglas die ik dan wat zou opschuren zodat die dan ook een mat effect krijgt , waarschijnlijk zal het plexiglas worden omdat dit minder snel zal breken.
en dan nu foto's :)

IMG_2278.jpg

IMG_2279.jpg

IMG_2280.jpg

IMG_2281.jpg

IMG_2284.jpg

IMG_2288.jpg


nu nog enkel bedenken wat voor scharnieren ik er kan op zetten want ik zit met een redelijke smalle stijl vanwege de sponning van de spiegel .

groetjes
ruben
 

tuoh

Oud hout
Dat word een mooie kast zo te zien.

Maar toch een opmerking voor een probleem dat ik hier op het forum wel vaker tegenkom, namelijk het zoeken naar geschikte scharnieren.

Dit is typisch een probleem dat al tijdens de ontwerpfase moet opgelost worden. Op dit tijdstip is het namelijk maar een kleine moeite om het ontwerp aan te passen aan een gekozen scharnier.
Op het einde van de bouw is het heel wat minder makkelijk om voor een gebouwde constructie nog geschikte scharnieren te vinden. Aanpassen is hier heel lastig, de keuze uit geschikte scharnieren heel beperkt, en dan moet je deze nog vinden ook.

Wat je hier nog kan gebruiken zijn "speunen" ken jammer genoeg de in Nederland gangbare naam niet.
Dit type scharnieren word in de onder- en bovenkant van de stijl ingelaten, en draait in een metalen plaatje met een gepaste boring er in, deze plaatjes worden in onder- en boven schab ingelaten.

Eens geplaatst zijn deze scharnieren onzichtbaar.


Mvg,

André
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
helaas ben ik ook tot deze conclusie gekomen maar te laat, en voor men grotere kast ga ik ook eerst men scharnieren kiezen en dan men kast maken.
wat je zegt voor die speunen te gebruiken is geen slecht gedacht , althans toch voor de buitenste deurtjes.
maar voor het middelste deurtje gaat dit toch niet lukken omdat dit deurtje wordt tegen gehouden door een post en zo toch niet gaat kunnen draaien ?
voor de zijkanten zou ik ook nog kunnen onzichtbare scharnieren kunnen gebruiken .
het is net bij het middelste deurtje dat het schoentje knelt .
men grootvader zij voor het middelste deurtje naar boven of naar onder laten open te gaan , maar dat vindt ik persoonlijk niet echt mooi .
maar dit is wel men noodplan voor moest ik echt geen geschikte scharnier vinden voor dit deurtje.
bedankt al voor de tip ;)

groetjes
ruben
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
tuoh zei:
...
Maar toch een opmerking voor een probleem dat ik hier op het forum wel vaker tegenkom, namelijk het zoeken naar geschikte scharnieren.

Dit is typisch een probleem dat al tijdens de ontwerpfase moet opgelost worden. Op dit tijdstip is het namelijk maar een kleine moeite om het ontwerp aan te passen aan een gekozen scharnier...
Mvg,

André

Daar heb je helemaal gelijk in. Als ik al met een tekening werk dan is het een ruwe schets. Meestal werk ik "on the fly" bij doosjes hou ik wel vaak de gulde snede aan. De grote en ontwerp wordt vaak bepaald door de afmetingen van het voorradige hout. Vaak loop ik vroeg of laat tegen een probleem aan dat in een tekening al naar voren gekomen zou zijn. Het mooie daarvan is dat je, je creativiteit moet prikkelen om het project te redden van de brandstapel.
Voor kleine projecten zoals ik die maak is dit geen onoverkoombare ramp, voor grote kostbare projecten zou het een heel dure leerschool kunnen zijn.
 

WR1944

Oud hout
Dat is me al ingepeperd tijdens m'n opleiding. Een docent zei dat een goede ontwerper in principe niets ontwerpt. Hij probeert iets uit de handel te betrekken. Lukt dat niet dan gaat hij kijken of hij iets dat gekocht kan worden aan kan passen aan zijn behoeften. Als dat ook niet lukt dan gaat hij pas zelf ontwerpen waarbij hij zoveel mogelijk in de handel verkrijgbare onderdelen zal gebruiken.
De moraal van dit verhaal. Begin pas met het zelf maken van een project als je alle hardware in huis hebt of exact weet hoe het er uit ziet. Dan kan je je eigen ontwerp aanpassen aan normaal te verkrijgen onderdelen.
 

tuoh

Oud hout
monkeyfreek zei:
.........
maar voor het middelste deurtje gaat dit toch niet lukken omdat dit deurtje wordt tegen gehouden door een post en zo toch niet gaat kunnen draaien ?
.........
groetjes
ruben


Jawel hoor, dat middelste deurtje kan wel degelijk draaien op speunen. Je moet enkel zorgen dat het center van de speun mooi in het midden staat van de houtdikte, en de zelfde afstand aanhouden vanaf de zijkant.
Wat je dan wel moet doen is de stijl aan de scharnierkant achteraan lichtjes afschuinen of rond leggen, zo krijgt de stijl ruimte om te scharnieren.

Mvg,

André
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
Je kan misschien eens naar een oplossing zoeken in de on line catalogus van Hettich
Daar vind je ook de technische ondersteuning wat betreft de minimale benodigde afmetingen etc...

groeten
Stefke
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.