stammen tot planken verzagen met een lintzaag

A

Athanor

Guest
Leuk, leuk! Ik had wel eens een artikel hierover in oude nummers van FWW gezien, maar met een filmpje erbij gaat je het nog geloven ook ;)

Fons
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
leuk onderwerp!
Zelf ben ik van plan om de slede te maken, zoals op de website van Hammer te zien is.
Ik heb de nodige appel- en perenstammen, die wil ik opzagen, oplatten en over een paar jaar gaan verwerken in een leuk meubelstuk.

Ben overigens wel benieuwd naar de ervaringen met opzagen.

gr, Wim
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Het is me vandaag gelukt.

Het ontwerp, wat ik een aantal posts geleden in dit onderwerp had laten zien, heb ik vandaag gemaakt.
Ik heb al 1 stammetje tot plankjes gezaagd.




ben blij met het resultaat en vanaf vandaag ga ik op zoek naar mooie stammetjes hout die ik hiermee kan verzagen (max voor deze mal is ongeveer diameter 200 en lengte 700)
kopshout netjes met lijm ingesmeerd. en in een onverwarmde schuur gelegd. (moet wellicht nog iets bedenken waar het beter kan drogen.)

Attached files
 

Rictap

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
27
0
Pas op dat je geen eiken tussenlatjes gebruikt, dan kan het looizuur in het hout trekken en hou je blauwe strepen over. Zonde van al je arbeid.

Gr Patric
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Leuk! Wat is dat voor hout? En kan je niet beter de schors er af halen? In de schors zitten de beestjes.
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Seek zei:
Leuk! Wat is dat voor hout? En kan je niet beter de schors er af halen? In de schors zitten de beestjes.
Grappig dat je dat vraagt. Mij is verteld dat het hier om een japanse sierkers gaat. Ik heb te weinig houtherkenning talenten om dit te kunnen bevestigen of te ontkennen dus ik wilde al binnenkort gaan vragen of iemand het zou herkennen.
Ik heb alleen nog geen foto van de houttekening dus die vraag komt nog in een nieuw onderwerp.
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Haha! Geweldig plaatje :lol:

Sierkers, of Prunus CV. kan je herkennen aan horizontale lenticellen (lichte strepen) van ong. 5 tot 10 cm breed die de stam bedekken. (bij oudere bomen is dit iets lastiger te zien)
images

De bast is dun, en de kern heeft vaak verkleuringen en het kopshout heeft vaak een golvende draad. Het hout is zwaar en dicht.

Mooi hout. Als je het een tijd laat 'besterven' krijg je hele mooie kleuren in het hout. Daarom heb ik liever hout van een al tijdje dode boom dan een hagelfrisse.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Guido, als ik de foto bekijk waar de hele stam nog op de zaag ligt, zou ik aan de hand van de schorsstructuur en die typische verkleuring van de kopse kant zo goed als zeker durven zeggen dat het paardekastanje is. Dat hout heb ik namelijk verscheidene keren gebruikt om te draaien, en ik vond er bar weinig aan.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Als het echt kersen is en je zaagt het nat dan moet je de kersengeur ruiken.... ik heb weleens twee kersenstammen gezaagd en dat leverde een heerlijke kersengeur op. Ik wist niet dat je dat ook aan het hout kon ruiken maar blijkt dus wel zo te zijn. Ik weet niet of dit voor alle vruchtdragende houtsoorten geld. En ik weet ook niet of je het nog ruikt als de stam al tijdje ligt. Die van mij waren redelijk vers.

Scheppie
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Erg bedankt voor de suggesties tot nu toe .. ik zal zeer binnenkort wat closup foto's van de bast, het kopshout en verschillende langshout foto's plaatsen zodat jullie wellicht met grote zekerheid kunnen bepalen wat voor hout dit is.

De reden dat mijn klant denkt dat het een japanse sierkers is komt door de bloei die die boom heeft meegemaakt en de door hem gemaakte foto's van die bloei komt zeer sterk overeen met die boomsoort.
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Gisteren ben ik begonnen met het verzagen van een aantal appelstammen.
Aanvankelijk was ik van plan om een mal te maken, zoals deze ook gebruikt wordt in de video van Hammer. Maar tijdens het zoeken naar hout, kwam er een heel simpel idee naar 'boven':

- Van resthout heb ik wat stukken gezaagd en gespijkerd tot twee 'stoeltjes'
- deze stoeltjes heel simpel vastgeschroefd op een lange plank, waarbij je afhankelijk van de lengte van de stam het tweede stoeltje kort achter de stam vastzet.
- met een paar lange schroeven wordt de stam op z'n plaats gehouden.

- Het geheel liet ik langs de geleider lopen. Aangezien de langsgeleider van mijn B3 ook op de lintzaag past, heb ik deze voor dit doel even verwisseld.

Helaas zat er in de dikste stam net onder de schors allerlei wormgangen, ik durfde het niet aan om dit hout in mijn schuur op te slaan.. :(

Weer een ervaring rijker.









Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
wow, da's allemaal mooi werk. ik frees dat mijn lintzaagje dan het loodje legt maar erg inspirerend om te zien. een goede manier om een goedkoop hout te komen.
 
A

Athanor

Guest
Goeie oplossing Wim! Brengt me op het idee om zelf ook op een gemakkelijke manier wat stammen aan planken te zagen op m'n Meber. Zag wat tegen het maken van de zaaghulp op. Welk zaaglint heb je nu gebruikt?

Fons
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
dank voor jullie reacties!

@Houthasses: Nee, de zaaghoogte is ongeveer 23 cm, de stammen die ik nu heb gezaagd zijn ~15 cm dik, kortom er kunnen nog heel wat dikkere stammen gezaagd worden.
Bij zwaardere stammen zal ik echter wel het systeem iets aanpassen, door een geleider toe te voegen. Je moet namelijk voorkomen dat je het lint teveel onder spanning gaat zetten, waardoor het kan knappen.

@Fons
Het zaaglint wat ik heb gebruikt is 20 mm breed en heeft een vertanding van 3TPI (Teeth per inch)
Is één van de meegeleverde Hammer zaagbladen.

Heb even aandacht besteedt aan het afstellen van de lintzaag, dus onder en bovengeleiding, haaksheid zaagtafel t.ov. zaaglint. Ik merk dat het geheel nu aanmerkelijk beter zaagt, de snelheid en kwaliteit is veel beter geworden. Een open deur, ik weet het, maar ik wil het nogmaals even onder de aandacht brengen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.