AluBox

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Forummers,

Zoals bekend stroomt mijn hoofd over van allerlei ideeen. Zoveel ideeen, te weinig tijd om alles te maken. Komt er een idee mijn hoofd binnendwarrelen dan maak ik altijd snel een schetsje , doe deze in de ideeenmap en ga dan later nog eens bezig.

Dit idee zat nog maar kort in de map. Een doos uit mahonie,eiken en metaal. De combinatie hout/metaal is natuurlijk niet niet maar wel voor mij.

Enige tijd geleden was ik bij Sergej Kirilov in de werkplaats en kreeg daar een mooi doosje te zien. Er zaten zilveren "splines" in verwerkt. Werkelijk fantastisch. Zilver was mij eerst nog te kostbaar vandaar de keuze voor aluminium.

Vandaag heb ik wat tijd kunnen besteden om de constructie. Morgen hoop ik de "splines"te kunnen schuren en dan zal ik wat foto's plaatsen.

Nu ga ik nog even lekker in de tuin zitten :D
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Prototype 1 van de alubox zit in elkaar. Tijdens de constructie kwam ik een aantal punten tegen die ik bij nummer 2 zou kunnen verbeteren. De splines zijn van aluminium. Om deze makkelijk te zagen in het doosje heb ik een jig gemaakt .

[album]42[/album]

De stukjes aluminium had ik wat aan de grote kant gelaten. Deze had ik dan na het inlijmen met de slijptol gelijk willen slijpen met de zijkanten van het doosje. Het aluminium verlijmd met 2 comp epoxylijm, leek me wel een goede optie. Ik had er echter niet aangedacht dat door het slijpen het aluminium heet zou worden en de epoxy lijm zal doen smelten :D :D Nu zijn alle alu-splines voorzien van een decoratief zwart verkoold randje. Ik zou natuurlijk kunnen zeggen dat dit bij het ontwerp hoort......haha

[album]41[/album]
Aan de binnenzijde heb ik een vakverdeling gemaakt. Tevens zit er een uitneembare lade in.

[album]40[/album]

Al met al een leerzaam geheel. Dit doosje gaat verdwijnen in de afvalbak of anders geef ik deze aan iemand die hier toch wel wat mee kan. Het volgende doosje is bijna klaar. De kinderziekte's zijn hier voor een deel al uit.Ik kom er vast nog wel meer tegen :D
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Hallo Rick,

In je post zie ik geen foto's, vreemd. Heb dus even in het album gekeken.

Mooi doosje Rick! En, bedoeld of niet, dat zwart rondom het aluminium ziet er erg goed uit. Ben erg benieuwd naar de volgende!

Ik heb even nagedacht waar de indeling van het doosje voor zou kunnen zijn? Ziet er uit alsof het met een bepaald doel is bedacht, vertel eens?

Groet, Rob.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@ Rob : ik had weens niet goed gekeken met het plaatsen van de foto's. Nu is het me duidelijk en staan de foto's ertussen. Een kistje maken is leuk maar het moet inderdaad wel een doel hebben. Mijn vrouw maakt sieraden, de maatvoering is met haar hulp zo bepaald. Ik wil de onderzijde gaan bekleden met stof.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Mooi doosje Rick,

Een tip voor diegenen die ook hout met aluminium willen combineren: probeer het aluminium,indien mogelijk, van te voren op maat te maken. De redenatie van Rick om het naderhand op maat te slijpen of schuren heb ik de eerste keer ook gevolgd. Ook als het aluminium alleen geschuurd wordt en dus niet echt warm wordt blijf je met het probleem van aluminiumstof zitten. Dit is zo dun dat het behoorlijk diep in houtnerf dringt. Bovendien worden je handen of handschoenen zo zwart dat je onherroepelijk zwarte vlekken in je hout krijgt die er heel moeilijk uit te krijgen zijn. Moet je toch nog moeten schuren plak dan het hout rondom het aluminium zoveel mogelijk af met dunne tape of blaas het stof weg tijdens het schuren met een blaaspistool.

Ed
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@ Ed : Je hebt inderdaad helemaal gelijk. Bij het nieuwe doosje heb ik gewoon de vijl gebruikt en daarna voorzichtig geschuurd met veel stofzuigen tussendoor. Het gebruik van aluminium vond ik erg leuk. Hierna wil ik eens wat tin smelten en dat gebruik in een werkstuk als vulmiddel. Hoe ik dit precies aan moet pakken is me nog niet helemaal duidelijk.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
rickkoorman zei:
@ Ed : Je hebt inderdaad helemaal gelijk. Bij het nieuwe doosje heb ik gewoon de vijl gebruikt en daarna voorzichtig geschuurd met veel stofzuigen tussendoor. Het gebruik van aluminium vond ik erg leuk. Hierna wil ik eens wat tin smelten en dat gebruik in een werkstuk als vulmiddel. Hoe ik dit precies aan moet pakken is me nog niet helemaal duidelijk.

Hallo Rick

Tin smelten noemen wij in het electrovak solderen. Om 2 koperdraden aan elkaar te bevestigen plakken we er vloeibaar tin tussen. Er zijn een paar weetjes. Kleine stukjes tin zijn nog wel elektrisch te smelten met een soldeerbout. Hierin zit meestal een soort vloeimiddel om de tin lekker te laten vloeien. Met een vlakbout ( soort strijkijzerding) kan je dikkere stukken bv dakgoot aan elkaar solderen. De beter werken meestal op gas. Dan is er ook de smelttechniek in een kommetje. Hierbij maak je gebruik van een gasbrander met regelbare vlam. Ik heb er geen ervaring mee, ook omdat ik als de dood ben van vloeibaar metaal. Ik heb wel eens iets gevonden op het WWW over tinnen soldaatjes gieten. Ik ben ooit eens bij de hoogovens geweest. RESPECT voor dat soort werk. Voor dat jij daar aan begint: LET OP JE PERSOONLIJKE BESCHERMINGS- MIDDELEN . Tin damp is kankerverwekkend. vloeibaar metaal brand overal doorheen. :eek: :eek:

Succes gewenst. Hugo
 

WR1944

Oud hout
En mocht iemand metaal gaan gieten in een vorm, zorg er dan voor dat er absoluut geen vocht in de vorm aanwezig is. Door het hete metaal gaat vocht over in damp (stoom) en als dat zich een weg naar buiten baant kan er vloeibaar metaal in de rondte gaan vliegen. En dat is niet prettig als je geen hittebestendig pak aanhebt.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
........aha.....ik denk dat ik eerst maar een poging doe met de soldeerbout dus. Zal het tin wel blijven zitten in het hout of moet ik dit toch voorzien van een soort primer?
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
rick

het tin zal niet blijven plakken omdat het niet aan hout hecht en een primer weet ik niet of die bestaat
maar je kan mischien wel met kamertjes werken zodat als het tin opgedroogt is het niet meer weg kan vallen omdat het ergens achter zit

groeten bas
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
lol :D

ik heb het zelf uit be bus van de TNT mevrouw getild maar gewicht viel mij 100% mee
marja ik heb dan ook het lichaam van een jonge god:p (boedha)

groeten bas
 

WR1944

Oud hout
rickkoorman zei:
........aha.....ik denk dat ik eerst maar een poging doe met de soldeerbout dus. Zal het tin wel blijven zitten in het hout of moet ik dit toch voorzien van een soort primer?

Ik denk dat je het beste een gietmal kan maken van bijvoorbeeld gips of iets soortgelijks. Dan kan je het tin in de uiteindelijke vorm gieten. Na wat bijwerken kan je het dan in het hout vastzetten met een geschikte lijm.
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Dank voor de tips Armadaman. Ik heb het zelf ook eens geprobeerd door tin in uitgefreese letters te gieten. Lukte voor geen meter met een soldeerbout. Volgende keer meer power en gasmasker.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
De Alubox was een leuk onderwerp van gesprek gisteren op koninginnedag. De combinatie hout-metaal schijnen veel mensen leuk te vinden. Het kistje had een prijsje van 20 euro. Toch is het blijven staan , hahaha.

Ik zal morgen eens wat foto's maken van mijn 2e poging met de Alubox.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Zoals beloofd hier dan de 2e poging van de Alubox. Op zich alweer wat beter maar de volgende keer zal ik andere houtsoorten nemen. Mahonie en eik is voor mijzelf geen mooie combinatie.

[album]60[/album]

[album]61[/album]

[album]62[/album]
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.