Constructie terras

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Dit is het vervolg op de topic over mijn zoektocht naar FSC-hout voor mijn terras. Het zijn dus planken uit het ruim van een graanschip geworden. Keihard en loodzwaar Azobé. Al het hout is ondertussen thuis.
album]

Ik ben gelijk begonnen met gereedmaken van de stukken voor de boord/grondkering. De planken moeten aan de zijkant afgeborsteld worden, en aan de onderkant zit er vetplekken. Ik heb de indruk dat de stalen draagstructuur van het schip goed met vet werd ingesmeerd alvorens de planken werden geplaatst.


Attached files
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
hey,

dat zier er mooi hout uit als ik zo de kopse kant bekijk .
hoe vorderen de plannen ?

groetjes
ruben
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
De plannen zijn ondertussen in uitvoering. Het gaat nog behoorlijk wat werk zijn (ik hoop tegen het einde van de zomer rond te zijn!), maar een begin is gemaakt. Het eerste deel van de grondkering is inmiddels geplaatst, er moet wel nog een lijst op komen. Die is ondertussen in productie. Het bewerken van het hout valt al met al nog mee. Wel enkel hardmetaal snijgereedschap. Zelfs het A2 staal van Veritas verslikt zich in dit hout. Voor het frezen van de verdunning van de planken zodat ze in de gleuven passen had ik eerst de blokfrees met HSS messen gebruikt, maar na enkele stukken was deze al bot. De snijrand plooit gewoon om! Dan maar terug de grote pennenkop met wisselmessen gemonteerd. Deze doet zonder problemen zijn werk. Zelfs het stof valt nog best mee. Ik had erger verwacht, zeker in vergelijking met bijvoorbeeld Padoek.

Attached files
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ondertussen is fase één van het terras gereed. Het afwerken van de tuin is voor de komende weken. Het terras zelf zal nog even moeten wachten, eerst enkele andere klussen in huis en tuin doen.

Attached files
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Heel mooi

de staanders hoe diep zitten die in de grond??

en zit de stalen hoek balk in de beton?

Groetjes
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
ziet er al goed uit ;)
komt er waar nu overal waar de kiezels liggen ook hout over te liggen of heb ik dit verkeerd ?

succes nog en hou ons op de hoogte .
groetjes
ruben
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
De staanders zitten ongeveer 60cm in de grond. Maar ook de hoeken zijn hout, stalen profielen heb ik niet gebruikt. De staanders staan onder in beton, dan gewoon wat aarde, en boven terug beton maar dan wat breder. Dit heb ik gedaan met het idee dat een bredere plaat boven meer stabiliteit geeft. Het beton is gemaakt met de kiezel die er ligt, en niet teveel cement. ik hou nu al rekening met de dag dat ik het moet afbreken. Iets goed maken is één ding, maar te goed hoeft ook niet want dan zit je later met een probleem! En ik ben deze problemen al tegen gekomen met eigen constructie's die te goed waren gemaakt.
Er komt inderdaad hout overal waar nu steentjes liggen, een 60 m2 in totaal.

Mathieu
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ondertussen is een stuk van mijn terras gereed. Eerst een dragende structuur gelegd en dan de planken er over. De planken liggen nu nog los. Eerst alles leggen en dan schroeven en de details afwerken.



Attached files
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
dat is daar mooi aan het worden zie ik , knap werk .
ik denk wel dat je gaat moeten opletten als het geregend of gevroren heeft , dit kan nogal glad worden .
ga je de vijzen waarmee je ze vast zet kunnen zien ? of ga je deze proberen verbergen ?


groetjes
ruben
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Of ze glad gaan worden is nog afwachten. Nu zijn ze zeker niet glad als ze nat zijn, maar dat kan natuurlijk nog veranderen, zeker als wat groen gaan worden. Maar andere materialen worden ook glad. Onder mijn carport ligt gepolijst beton. Dat in combinatie met smeltende sneeuw is gewoon levensgevaarlijk.
De bedoeling is te schroeven met bankiraischroeven. De kop kan dan eventueel nog afgedekt worden met een houten pen. Maar ik ga nog informeren bij een verhuurcenter of het niet mogelijk is om de planken vast te schieten. Ik heb geïnformeerd op één plaats, maar die hadden geen geschikt gereedschap. Volgens die man was het wel mogelijk. Het probleem met schroeven is dat het heel veel werk is. Eerst kop voorboren, dan de volledige schroeflengte, en dan de schroef voorzichtig indraaien.

Mathieu
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Met officiële vlonderschroeven hoef je niet voor te boren hoor, als je maar zorgt dat je plank goed op de balk gedrukt ligt (er bovenop staan dus). Ik gebruik ze altijd van Heco en dat werkt naar mijn idee/bevindingen perfect.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik heb vlonderschroeven van Spax, maar zonder voorboren krijg ik ze er echt niet in. De planken zijn 45 mm dik Azobé, en dat is wat anders dan een gewone Bankirai vlonderplank. De eerste schroef ging krom, de tweed brak halverwege, zoals alle schroeven die ik al geprobeerd heb. Ik heb net een test gedaan, en in Bankirai gaan ze vlot in.

Mathieu
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.