tekening/advies gevraagd voor veranda. (foto's pag. 1)

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
En weer een beetje hulp gezocht op tekening/constructie gebied.
Ik wil tegen de achterkant van onze garage een veranda gaan maken en heb daarbij hulp/advies nodig over de te maken constructie daarvoor.
Het dakmodel word een lessenaarsdak, 3,5e meter breed en 4 meter lang/diep. Het uiteinde/ laagste punt dwarsbalk zou ik op zo'n 210cm willen hebben en ik kan tegen mij garage beginnen op een hoogte van +/- 3,5e meter. Ik kan gratis aan een partij vuren balken komen met kopmaat 80x150 (+/-) en heb daarbij genoeg hout voor 2 staanders, 2 dwarsliggers en 4 liggers in de lengte. Als dakbedekking wil ik graag pannen gebruiken.
De uistraling die ik een beetje wil nastreven is landelijk, dus zo min mogelijk gebruik maken van metalen balkdragers etc.
Wie kan me hiermee helpen met een tekening/advies?


@Jaap/Baas,
Dit topic maar geplaatst in het algemene gedeelte. Wellicht een optie om naast de onderwerpen meubels/scheepsbouw etc. ook een onderwerp hout constructies te maken? Dat daar alle tuinhuizen/carports/veranda's etc. behandeld kunnen worden.



Edit:

Hierbij enkele foto's van de bijna voltooide veranda. Er moeten links en rechts nog windveren geplaatst worden en de vlonder die er onder ligt word nog eens zo lang gemaakt de tuin in. Ivm het hoogte verschil in de tuin zal deze op palen gezet gaan worden. Tussen de schuur en 8 meter verder (zo diep word de vlonder) zit bijna 1 meter hoogte verschil.

Attached files
 

baas oud

Administrator
3 jan 2008
56
3
Re: tekening/advies gevraagd voor veranda.

jpandriesse zei:
@Baas,
Dit topic maar geplaatst in het algemene gedeelte. Wellicht een optie om naast de onderwerpen meubels/scheepsbouw etc. ook een onderwerp hout constructies te maken? Dat daar alle tuinhuizen/carports/veranda's etc. behandeld kunnen worden.

Beste Joris, je wordt op je wenken bediend :D !

uw beheerder
 

WR1944

Oud hout
Re: tekening/advies gevraagd voor veranda.

Ik heb een boek over Framing Houses. Daar staan de Amerikaanse richtlijnen in v.w.b. de sterkte van de constructie. Als je denkt hier iets aan te hebben kan ik je wat gegevens verstrekken of eventueel scans mailen van de betreffende gedeelten.
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Re: tekening/advies gevraagd voor veranda.

Ik heb aan de hand van hoogte verschil (3,50 - 2,20 = 1,4) over diepte (4 meter) met

INV tan= 1,4/4

een hoek gevonden van 19,29 graden. Ik geloof niet dat er dakpannen zijn die bij die flauwe helling gebruikt kunnen worden. Je kunt wel dakleer combineren met pannen zodat pannen alleen een uiterlijke funktie hebben.

Mocht je bedoelen dat die 1,4 meter over 3,5 meter verloopt dan wordt dit:

INV tan= 1,4/3,5

een hoek van 21,80. Ik dacht dat er pannen bestaan die voo deze hoek net wel te gebruiken zijn!

@lex
 

tuoh

Oud hout
Re: tekening/advies gevraagd voor veranda.

Inderdaad, dat is te weinig helling voor een waterdicht pannendak.
Als ik de uitleg goed begrijp word de "noklengte" als je daar van kan spreken bij een lessenaarsdak 4meter, en de staanders komen dan op 3,5m van de garagemuur te staan?
Als deze aanname klopt wil dat zeggen dat de dakbalken 4 m lang worden, bij de gegeven kopmaat van de balken en de gebruikte houtsoort (Vuren) is dit teveel van het goede. De balken gaan teveel doorbuigen.
Je gaat sowieso moeten gaan voor drie staanders, en op die staanders telkens ook een half spant voorzien om de lange balken op de koppen en in het midden te ondersteunen. Je krijgt dan een vrije overspanning van 2 x 2m, wat dan weer wil zeggen dat de te gebruiken balken lichter mogen uitgevoerd worden (45x150) maar je kan ook zonder bezwaar de voorziene balken gebruiken, het geheel gaat er dan wat robuuster uitzien.

Blijft de hele constructie open dan dien je ook nog de nodige windverbanden te voorzien om het schranken van de constructie tegen te gaan.

Mvg,

André
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Re: tekening/advies gevraagd voor veranda.

Vuistregel hiervoor:

1/20 *overspanning = hoogte balk

dus dat is 4,00/20 = 20 cm dikke balk

Dus liever niet de gratis balken (hoewel de 80mm wel degelijk overkomt! Het zal doorzakken maar met een hart-op-hart van plm 40 cm zal het toch wel voldoende zijn denk ik)

Dan is de volgende mogelijkheid een samenstel (spant). Bijvoorbeeld een horizontaal ter hoogte van 2,10 meter en een diagonaal naar 'nokbalk' en hiertussen een aantal trek en drukspanten (de driehoeken).

Windverbanden zijn trouwens ook nodig als het een dicht gebouw wordt! Overigens is bij deze oppervlakte waarschijnlijk het plaatmateriaal (beschot) voldoende star om het geheel ook voldoende star te maken. Als je voor zeker wilt gaan kan je ervoor kiezen aan de bovenzijde van de hierboven voorgestelde horizontalen strips staal aan te brengen waardoor de krachten in diaonaal opgevangen worden.

Als je er samen naar wilt kijken: ik woon redelijk om de hoek!

@lex
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Re: tekening/advies gevraagd voor veranda.

Allen dank voor de antwoorden.

Ten eerste de 'nok lengte' is 3,5e meter. De overspanning die de balken moeten gaan maken is een kleine 4 meter.
Dat het door gaat buigen ben ik eigenlijk niet bang voor, want de balken hebben 40 jaar als plat dak (bitumen en grind) spanten gediend met een overspanning van 4,85 meter (zo lang zijn de balken dus). Dit zonder door te buigen.
Wat wel zo is, is dat ze op het platte dak met een hart op hart afstand lagen van (ik denk) 60cm en dat ik bij mij (met het gebruik van 4 stuks) de hart op hart afstand 1.10 word. Wellicht dat ik er nog een balk in de zelfde maat bij moet halen.
Wat is de overspanning die panlatten aan kunnen? Ik wil namelijk eigenlijk het dak niet dichtzetten met platen, maar onder tegen de pannen aan kunnen kijken (stukje uitstraling), dus de panlatten zullen tussen de balken zwevend zijn.
Om de hoek wat groter te krijgen kan ik denk ik max. nog een cm of 10 zakken/stijgen aan beide zeiden. Het hoogte verschil over 4 meter word dan 1,60m, dat moet toch wel genoeg zijn? (Wat moet het verloop in cm/m zijn? Dat zegt meer meer dan graden.)
Verder word het maar een veranda he. Met een gewoon buitje zal je daar nog wel eens onder zitten, maar met regen en storm of stuifsneeuw, wordt het sowieso wel nat daar onder.

Wat ik eigenlijk nog hoop te vinden zijn tekeningen/duidelijke foto's van mogelijke constructie wijzen. Vooral van de 'driehoek' waar staander, dwarsligger en overspanning bij elkaar komen, wil ik een mooie degelijke constructie maken. Dus zoals dat 'vroeger' gebeurde zonder al te veel ijzerwerk er in.
 

WR1944

Oud hout
Re: tekening/advies gevraagd voor veranda.

Misschien heb je wat aan de volgende scans uit het boek "House Framing". Het geeft weer hoe ze het in Amerika doen.
Mocht je toelichting nodig hebben op de plaatjes dan hoor ik het wel.

Attached files
 

WR1944

Oud hout
Re: tekening/advies gevraagd voor veranda.

Het laatste plaatje kwam niet helemaal goed uit de verf. Kan dit een onvolkomenheid zijn in het nieuwe forum?

P.S. Het programma knipt een stukje van de rechterkant af. Dit lijkt me een foutje of ik doe iets verkeerds.

Attached files
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Re: tekening/advies gevraagd voor veranda.

Dank voor je scans, duidelijke plaatjes, al had ik het aftekenen van juist die betreffende hoek zelf ook wel kunnen bedenken :p Scan van de maten word ik niet veel wijzer uit, maar heb ik dan ook niet nodig omdat afstand, helling en balk maat al 'vast' staan.

Zit ik toch alleen nog met de vraag welke tussenmaat ik voor de balken moet gaan gebruiken. Ik ben nu uitgegaan van 4 spanten, maar dan heb je een tussenmaat van 110cm, (+ aan 2 zijden 10cm ruimte voor overstek) dat lijkt me erg veel.
Kan dat of kan ik beter 6 spanten gebruiken zodat ik een tussenmaat van 66cm (+ de zelfde overstek) heb?
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Re: tekening/advies gevraagd voor veranda.

Normaliter komt er tussen dakbeschot en panlatten nog een laag tengels zodat het water dat toch tussen de pannen dorkomt kan worden afgevoerd. De (vertikale) tengels zitten meestal hoh 30 à 35 cm. Dus wat betreft de overspanning van je tweede voorstel van 66cm zit je daar nog behoorlijk overheen. Je pannenlatten moeten niet alleen de pannen kunnen ondersteunen (dit is stiekem best al wel een hoop gewicht), maar in de winter ook een pak sneeuw (google eens op 'sneeuwlast') en in de herfst een hoop last van wind.

@lex
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Re: tekening/advies gevraagd voor veranda.

Als dat is wat ze adviseren dan kan dat! Ik zou het eerste seizoen toch even de boel in de gaten houden. Je zit er tenslotte onder en met een dak zonder beschot: als de pannen vallen, vallen ze door het dak in plaats van van het dak af!

@lex
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Re: tekening/advies gevraagd voor veranda.

Net een partijtje Douglas 32x45 op de kop weten te tikken. Daar moet het zeker goed mee komen :D

De 2 staanders en de voorste dwarsligger gaan 150x150 douglas worden, daar wil ik alleen nog even een constructie advies voor.
Ik zou de dwarsligger bovenop de staanders (met pen gat verbinding) kunnen leggen, ik zou een half hout verbinding kunnen maken tussen de kop ligger en staander of ik zou een half hout verbinding kunnen maken, maar dan beide koppen een cm of 10 uit laten steken. In dat laatste geval heb ik ook weer extra steun voor mn beide buitenste dak spanten.
Wat zouden jullie adviseren?
 

tuoh

Oud hout
Re: tekening/advies gevraagd voor veranda.

Sowieso pen en gatverbinding, (= de traditionele verbinding) de verbindingen kan je dan opsluiten met een houten pen.
Laat de dwarsligger langs beide zijden uitsteken op de staanders, 20 à 30cm is voldoende, dat oogt heel wat mooier dan gelijk liggend.

Voorzie tussen dwarsligger en staanders schuine schoren, eveneens voorzien van een pen en gatverbinding, en sluit deze ook op met houten pennen. Voor elegant werk krijgen de schoren een lichtgebogen vorm in plaats van een rechte vorm.

Indien mogelijk neem je de dwarsligger 150 x200mm hoogte, oogt mooier, en er is minder gevaar voor doorhangen.
Je mag niet vergeten dat die ene dwarsbalk een heel gewicht te torsen krijgt.(een half dak) Een rechthoekige sectie is altijd stijver dan een vierkante, op voorwaarde dat deze rechthoek op zijn kant staat.
De charme van klassiek stijl en regelwerk schuilt voor een deel in de overdimensionering van alle onderdelen, kijk dus niet op een cm min of meer.

Mvg,

André
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Re: tekening/advies gevraagd voor veranda.

Hoi André,

Dank voor je uitgebreide antwoord. De schoren had ik sowieso al bedacht om die uiteraard ook met pen/gat te doen. Gebogen gaat me alleen niet lukken, dat gaan gewoon rechte schoren worden.
De dwarsligger kan ik nog wel een maat groter nemen, die moet toch nog besteld worden, maar hoe adviseer je nou de constructie van deze aan de staanders? Er bovenop (met pen/gat) of er tegenaan (met half hout)?
Verder, behoort de pen (waarmee de pen/gat geborgd wordt) taps te zijn of kan ik daar net zo goed een stuk rondhout voor halen? Met dat eerste fixeer je de zaak meer lijkt me.

Zojuist de dakspanten en dakpannen gehaald, nu alleen nog beton om de staanders in te storten, de staanders en de dwarsligger bestellen en de bouw kan beginnen :D
 

WR1944

Oud hout
Re: tekening/advies gevraagd voor veranda.

Die techniek van de pennen is al eerder aan bod geweest. Even zoeken voor de details. Maar je boort eerst de gaten in de wangen, dan teken je het gat af op de pen en boor je het gat een paar mm verder. De pen is recht met een taps stukje aan één kant. Na het inslaan van de pen trek je de verbinding muurvast. De uitstekende stukken pen afzagen en je hebt een ouderwetse ambachtelijke verbinding.
 

tuoh

Oud hout
Re: tekening/advies gevraagd voor veranda.

De verbinding tussen dwarsligger en staander gebeurt ook met pen en gat, de pen aan het eind van de staander, het gat in de ligger.
Voorzie dikke pennen en dito corresponderende gaten, minimaal 25 à 30mm dikte, geen doorgaande pennen maar werk met blinde gaten.

Houten toognagels zijn het best veelhoekig, lichtjes taps gesneden, en voorzien van een afschuining aan de punt om beter in de versprongen geboorde gaten te schuiven.

Waarom veelhoekig? bij een veelhoekige toognagel hoeft de passing niet tot op een tiende mm juist te zijn, integendeel zelfs, bij het inslaan gaan de randen van de veelhoek ingedrukt of geplet worden, en komen zo mooi passend in de gaten te zitten, terwijl ook het inslaan betrekkelijk makkelijk gaat.
Heel anders werkt een mooie cilindrische toognagel, 0,5mm te dun en de nagel valt door het gat, 0,5mm te dik en je slaat je een lamme arm om de nagel door de verbinding te krijgen. De reden hiervoor = wrijving.
Bij een veelhoekig exemplaar is de wrijving heel wat minder, terwijl de houdkracht hoger ligt, dubbele winst dus :D

Toognagels maak ik meestal uit een mooi rechtdradig en droog stuk kwartiers Eiken, zaag enkele stukken op 200 à 250mm lengte, en klief hiervan steeds vierkante blokjes van ongeveer 30x30mm. De veelhoeken snij ik met het haalmes, werkt snel, maar het kan ook met een scherpe houtbeitel. De veelhoek moet uiteindelijk aan de breedste kant 26à27mm diameter hebben, de punt eindigt dan op 24 à25mm diameter. Deze maat is geschikt voor een geboord gat van 25mm diameter. Gekloven toognagels zijn altijd beduidend sterker dan gezaagde exemplaren, het is wat meer werk, maar je krijgt betere nagels.

Zoals hier al aangehaald, boor de gaten verspringend, dit wil zeggen dat je eerst een gat boort dwars door het gat in de ligger, daarna breng je de pen van de staander op zijn plaats, en schrijf met een krasnaald het gat af op de pen.
Neem de staander terug weg, en boor nu het gat dwars door de pen, ervoor zorgend dat dit gat enkele mm verspringt richting penborst. Wanneer de verbinding terug ineen geplaatst is, en je slaat de toognagel in het geboorde gat, dan gaat de toognagel de verbinding mooi dichttrekken. Dit alles is ook de reden om aan de toognagel langs de smalste zijde een éénzijdige afschuining aan te brengen, doe je dit niet dan wil de toognagel soms niet door de versprongen gaten glijden.

Bovenstaande wil wel zeggen dat de pen en gatverbindingen van de constructie makkelijk in en uit elkaar moeten kunnen schuiven, maak de verbinding dus niet te strak, of je krijgt één en ander niet meer uit elkaar. Een losse penverbinding is dus de aangewezen manier. je moet de boel met de hand in elkaar kunnen schuiven.

Soms zie je timmermannen bezig met een heel zware moker of smidshamer om de boel te monteren, en het mag duidelijk zijn, dat is niet de juiste manier.

Dus, een losse verbinding en versprongen geboorde gaten voor de toognagels geven eens samengesteld een snaarstrak geheel op.

Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Re: tekening/advies gevraagd voor veranda.

Nog één opmerking, stort de staanders NIET in beton, maar plaats de staanders op een betonnen of gemetselde poer die ongeveer een 250 à 300mm boven het maaiveld steekt. Op deze manier blijven de koppen van de staanders gevrijwaard van rotting.
En ook niet onbelangrijk bij klassieke houtbouw, één en ander ziet er heel wat beter uit :D het oog wil ook wat.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.