groen draaien

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Inge zei:
ik gebruik die techniek om houten hoeden te draaien. je kan met een beetje oefenen lampenkappen en hoeden draaien van 1 a 2 mm wanddikte. je kan vele houtsoorten gebruiken, maar ze moeten wel kletsnat zijn

Waarom lukt dat ragdun draaien alleen met nat hout?
Ik heb nu een paar keer nat berken gedraaid, maar het blijft wel erg vezelig op de kopse delen. Hoe schuur je nat hout het beste, of kan je beter gewoon wachten tot het droog is?

De Poolvos-esdoorn-pot is trouwens mooi!

als je geen goede afwerking van het snijdend draaien kunt krijgen, kun je schuren tot je een ons weegt. een goede afwerking begint bij goed snijden. nu is dat inderdaad bij de zachtere houtsoorten wat lastig. e.v.t kun je de kopse kanten glad snijden met de punt van een vlakke beitel.

dun draaien werkt beter met nat hout omdat het flexibel is, dus minder snel scheurt. ook snijd het makkelijker.

een manier om nat hout te schuren is door het hout nat te houden, met bijv. een doordrenkte doek. dat is nodig omdat je anders zo'n koekebak aan je schuurpapier krijgt waardoor het dichtslibt en niet meer schuurd. maar bij deze manier kun je kans hebben op kleur-overdracht bij bijvoorbeeld taxus met spinthout, dan maakt het orange schuurstof het witte spinthout ook oranje, en dat is niet mooi.
 

poolvos

Actieve deelnemer
28 aug 2010
318
0
70
Rotterdam
www.ericofon.nl
Ik draai de potten of schalen eerst helemaal af en dan zet ik ze binnen koel weg op de tocht, wel goed nakijken voordat je hem eraf haalt of er geen diepe groeven inzitten anders kan je hem weer helemaal afdraaien.Na een weekje of zo span ik hem in en schuur hem even grof af, dit herhaal ik tot hij nagenoeg droog is daarna kan je hem gaan afwerken grof fijner fijnst. Dan schuur ik hem nog helemaal onder de tv op de bank :D met 1000 en zet hem dan nog een paar weken koel weg. Het verschilt welke hout je gebruikt je moet een beetje experimenteren met Esdoorn gaat dit prima Kersen ook maar moet langer koud weggezet worden.
Gr
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Een handige tip is misschien om na het dun draaien van nat hout vlak voor het schuren EVEN de föhn er over te houden. De (oppervlakte)vezels worden dan stugger en laten zich makkelijker wegschuren. Desnoods eerst na het drogen even bespuiten met haarlak. Worden de vezels ook stugger. Ik zou wel proberen direct tot een eindresultaat te schuren omdat later vervorming optreedt en het (draaiend) schuren lastiger wordt.
Ben benieuwd naar jullie ervaring.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Inge

Nieuw lid
31 okt 2011
12
0
een goede afwerking begint bij goed snijden
Momenteel nogal ruzie met mijn handen, maar als ze weer wat gewilliger zijn ga ik knetterhard oefenen!
Probeersel 4 was overigens een schaal die ik (van natte berk) tot 2mm dikte gedraaid heb. Een weekje later is mijn "kunststuk" aan gort gegaan bij de poging hem te schuren... :oops:
 

Inge

Nieuw lid
31 okt 2011
12
0
föhn, haarlak, magnetron, stofzuiger....ik ga mijn hele huishouden inzetten voor het juiste resultaat! :D
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Inge zei:
Probeersel 4 was overigens een schaal die ik (van natte berk) tot 2mm dikte gedraaid heb. Een weekje later is mijn "kunststuk" aan gort gegaan bij de poging hem te schuren... :oops:

Mijn ervaring met groen draaien is dat het veel trial and error is om tot een goed uiteindelijk resultaat te komen. Daar staat tegenover dat het draaien zelf een genot is.
 

poolvos

Actieve deelnemer
28 aug 2010
318
0
70
Rotterdam
www.ericofon.nl
Je kan alles inzetten maar veel geduld moet je hebben met nat draaien en letten op de temperatuur. Had een mooie pot van Kersen gedraaid en geschuurd alleen vergeten hem weg te zetten dus de andere ochtend een mega scheur.
Gr
 

boompje

Actieve deelnemer
11 apr 2011
25
1
Hoi,

Ikzelf draai zeer veel groenhout. Zowel met een trapdraaibank als elektrisch.
Ik heb nog nergens zien staan dat het toch wel belangrijk is(indien mogelijk) om zoveel mogelijk het hart uit je hout te halen.
Ik draai hiet perfect nat esdoorn schalen. Deze zijn +-35% vocht. Op het einde zit dit nog op +-18%. Dit in een goed uur.

De kunst zit hem in het op de juiste moment draaien van het stuk hout. Tussen de centers met gekloven hout maakt het alemaal niet zoveel uit. Maar bij schalenwel.

Ik heb er problemen mee gehad toen ik Haagbeuk wilde draaien. De dag nadat ik ze geoogst had heb ik ze op de draaibank gezet en het water spoot eruit. Na +- 30 min draaien werd het geheel plots zo ovaal dat het niet meer kon. Nu is de schaal bovenkant van de schaal op de korte kant +-3 cm smaller dan op de lange kant. Ze is ongeveel 3a4 mm dik gedraaid maar is niet gescheurd of wat dan ook.
Nu heb ik het hout +-1.5maand rustig laten staan en dan opnieuw geprobeerd. Nu gaat het zeer goed. Wel belangrijk is snel werken.

Ivm schuren: nat hout schuren is niet leuk, schuurpapier wil niet mee. Dus een goed alternatief is zuiver draaien, dan hoef je niet te schuren. Het vraagt wel de nodige oefening en juiste techniek. Wat ook zeer goed helpt is een scheerschraper. Kun je zeker bij Esdoorn super mooi mee afwerken.

Chris
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.