Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 9 van de 9

Festool oliedispenser systeem nieuw!

Festool heeft alles als het gaat om schuren en polijsten, maar heeft nu ook een systainer met olie, oliedispenser etc.
    Het is allemaal niet echt goedkoop, maar als je je geld er mee moet verdienen zal het wel voldoende tijdswinst opleveren. Reken er maar op dat het blikken doosje waar je de dispenser met spons in bewaart later een echt collectors item wordt!!
    Hier de link naar de pagina waar ook een heel informatief filmpje te zien is. Bij Festool hebben ze ook een vlies om met de schuurmachine de olie te verdelen en op te poetsen.

jaap

Re: Festool oliedispenser systeem nieuw!

Hmf, als ik het begrijp moet je ook weer speciale Festool olie kopen, anders is het systeem onbruikbaar? :?:

Zit je daar weer aan vast.

is dat allemaal niet net een beetje te overdreven, of ligt dat gewoon aan mij? :mrgreen:

@surfie, voor een hobbyist lijkt het me niet zo nodig, hoewel dat schuurvlies om het geoliede oppervlak te bewerkend wel erg interessant is. Voor de professional lijkt het me super. Startklare set, tussen de bedrijven door nog gauw even olieen en weer verder met je andere werkzaamheden. Heb vorig jaar een engelstalig artikel gelezen (kon het zo gauw niet terugvinden) over engelse leerling meubelmakers die de praktijk in gingen. Zo ongeveer alles wat ze op school geleerd hebben moeten ze vergeten, om een beetje de krappe tijdsplanningen te kunnen halen. En dit setje bespaart gewoon tijd en minder brandgevaar! Doeken met olie kunnen heel gemakkelijk zelfontbranden, om het even of het lijnolie, tung, osmo, ze kunnen het allemaal. Zo'n dispenser heeft daar geen last van die gaat weer in zijn doosje. Ik werk zelf graag met olie en als ik een bedrijf had schafte ik het onmiddellijk aan. Als was het maar om schone handen te houden. Ik weet niet hoe jullie dat doen, maar ik krijg het maar moeilijk van mijn handen.

@houthassen, de olie zal niet goedkoop zijn, maar het is ook vast geen rommel er zijn 3 soorten, een snelle met 1 laag voor kleine zaken als kapstokken etc, een duurzame voor binnen en eentje voor buiten. De specs van de olie staan in de bijlage, daar staat ook bij wat er aan olien en toevoeging per soort in zit. Henk Verhaar kan er vast meer over vertellen.

Attached files TMB_Heavy-Duty_NL.pdf (58 KB) TMB_One-Step_NL.pdf (57.3 KB) TMB_Outdoor_NL.pdf (89 KB)

Inderdaad Jaap, zo vermoedde ik het ook. Maar na je uitleg is het weer helemaal duidelijk.

Hoe doen pro's het nu dan misschien? een blik met een spons ertegenaan geplakt? :mrgreen:

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Surfie
    Inderdaad Jaap, zo vermoedde ik het ook. Maar na je uitleg is het weer helemaal duidelijk.

Hoe doen pro's het nu dan misschien? een blik met een spons ertegenaan geplakt? :mrgreen:
    nee met doeken en handschoenen aan. De meubelmakerijen in Engeland waar ik geweest ben hebben allemaal een bak met water om de doeken na gebruik uit te spoelen en een rek om ze uit te hangen zodat ze drogen/uitharden, waarna ze weggegooid worden. Doodzonde eigenlijk.

jaap

Niet echt wat je noemt duurzaam inderdaad. In dat geval loopt festool voor de verandering alweer voorop.

Al ga ik eens nadenken hoe je zoiets zelf zou kunnen realiseren (ja hoor, daar is de ontwerper in mij weer :mrgreen: ) Moest er iets uit de bus komen, hoor je het hier!

Ik heb de dispenser gekocht...~40 euro. Gewoon mijn eigen olie ingedaan voor eiken pilaren en balustrade in woonboerderij.
    Werkt supersnel. Als je de dispenser verticaal/ondersteboven houdt, dan krijg je toch olie op je handen - volgende keer dus weer plastic handschoenen aan...
    Hopelijk blijft dispenser vochtig in het metalen blik. We zullen zien.

De pads drogen op in het blik,en scheuren als je ze lospeutert.
    Het werkt verder prima,ook al lekt er soms olie op je handen.

Tot nu toe 2x gebruikt,en niet ontevreden in totaal.
    Helaas door tijdgebrek geen foto,s etc kunnen maken.

Forum Rechten