Variomatic versus frequentieregelaar.

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Sinds een poosje beschik ik weer over een draaibankje, een HBM 450 met electronische toerenregeling. Die toerenregeling is helemaal geweldig, geen gedoe met poulies verleggen, gewoon aan 't knoppie draaien, heerlijk.

Hoe blij ik ook ben met het bankje, ik loop nu al weer tegen de beperkingen aan, voornamelijk het feit dat ik niet groter kan draaien dan een centimeter of 24. Ben me dus aan het orienteren op wat er verder in de markt te koop is.

Een van de dingen die ik me afvraag is hoe het werken met een variomatic gaat. Ik heb daar vroeger wel goede berichten over gehoord maar vraag me af of er hier iemand rondloopt die er ervaring mee heeft.

De concrete vraag: Is het slim om een draaibank aan te schaffen die voorzien is van een variomatic toerenregeling of moet ik NOG veel langer sparen om een bank met frequentieregelaar aan te schaffen?

Ik hoor het graag!

O, nu ik er toch ben: iemand ervaring met het veranderen van de draairichting van een draaibank? Lijkt me ideaal!
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Rob, ik heb een eigengemaakte draaibank voorzien van een frequentie regeling die mijn schoonzoon voor mij gebouwd heeft, waarmee je in twee richtingen kunt draaien, erg gemakkelijk voor het schuren dan laat ik hem vrolijk andersom draaien, ook het toerental kan ik erg laag zetten op 100 toeren als dat nodig is, een laag toerental is soms wel nodig voor grote ongebalanceerde stukken.
Voor mij is een goede frequentie regeling een uitkomst, vroeger moest ik het doen met een 4 traps poelie.
Alleen een goede frequentie regeling is nogal prijzig.
Ad
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Hallo,

Ik heb zelf een oude HBM 1100 met een variomatic. Dat bevalt me prima.
Wat ik wel een beperking vind is het toerenbereik: 500-2100 rpm.
Vooral de "onderkant" van 500 toeren is voor grote stukken (te) hoog.

Als ik een nieuwe/andere bank zou kopen, en dat gebeurt ongetwijfeld een keer, kies ik zeker voor een bank met een frequentieregelaar. Dan maar even doorbijten/doorsparen.
Terug naar een bank met 3-6 snelheden al ik zeker niet doen.

Voordeel t.o.v. mijn bestaande bank: lagere toerental, links en rechtsom kunnen draaien.
Nadeel: het prijskaartje.

succes

Peter
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Persoonlijk vind ik het voordeel van een variabel toerental overschat. Ik zou eerder investeren in een goeie draaibank met poelies, en dan een met een range waarover nagedacht is (zoals bijvoorbeeld de Nova 1624 die ik heb - mijn enige bezwaar tegen deze bank is de bedlengte; ik wil nog altijd eens een bedverlengstuk aanschaffen). Mocht ik toch een variabel toerental overwegen dan kan ik hem upgraden tot een DVR door een nieuwe headstock/motorhuis aan te schaffen.
 

tuoh

Oud hout
Zo heeft elke draaier wel zijn mening over dit onderwerp, zelf gebruik ik al jaren een frequentie omvormer, links- rechts draaien krijg je er dan automatisch bij.
Een verschil van enkele toeren meer of minder is dikwijls genoeg om zonder trillingen te kunnen werken bij grotere onregelmatige objecten, of bij lange dunne objecten zonder steunbril.
Hier is de frequentie omvormer een zegen, en een genot om mee te werken. Ik heb mijn draaibank uitgerust met een drietrapsschijf, en daar tussen regel ik de toeren bij met de omvormer :D
Eens je met een omvormer gewerkt hebt wil je niet anders meer. De prijzen zijn de laatste jaren ook al wat gezakt, terwijl het gebruiksgemak gestegen is.
Een voordeel van een variomatic is het dat deze altijd met de gunstigste overbrengingsverhouding werkt.
Bij een omvormer heb je best wel enige riemschijven op de bank zitten om al een bepaald toerentalgebied voor te selecteren, dit vaste toerental kan je dan bijregelen met de omvormer. op deze manier maakt de motor nog voldoende omwentelingen om te koelen, en blijf je ook in de zone met het hoogste koppel werken.
Eén vaste overbrenging en de rest met de omvormer regelen is zeker niet ideaal werken, bij grote stukken heb je nood aan een trage omtreksnelheid, maar tezelfdertijd ook aan een hoog koppel, en dat is in deze configuratie niet vanzelfsprekend.
Zo heeft ieder voordeel zijn .....


Mvg,

André
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik heb ook de HBM 450 vario gehad en wilde graag wat grote dingen kunnen draaien. Tja en dan moet je gaan kiezen. Ik heb besloten om toen echt enorm te gaan sparen om de draaibank te kunnen kopen die ik toen graag wilde hebben. DIDPRO 4 met frequentieregelaar. Super draaibank. Helaas zijn ze nu niet meer te koop. Uit de DIDPRO zijn de banken van Wivamac ontstaan.

Natuurlijk zijn er veel mooie draaibanken te koop : Stubby,Oneway,Titan.......

Ik zou dan echt weer voor een frequentieregelaar gaan.

Succes met je keuze!!!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb een jet met het pientere pookje (1442). Zou ik nu een nieuwe draaibank moeten kopen zou ik een zwaardere bank nemen met een frequentie regelaar. Spaar nog even door. Vooral als je grote en onregelmatige stukken wilt gaan draaien. Vaak moet je langzamer beginnen dan 370 toeren (mijn minimum) en met gewichtjes uitbalanceren is niet mijn hobby. De jet 1442 is nu bij vdh machines in de aanbieding.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Dank voor de informatie!

Ik heb bij Buitelaar gekeken naar hun HBM 1100. Die heeft een variomatic en is redelijk van prijs. Zou het een optie zijn om die bank na verloop van tijd uit te rusten met frequentieregeling? Het goede van beide werelden gebruiken? Of zijn daar onmogelijkheden die ik niet zie?

Groet, Rob.
 

tuoh

Oud hout
Dat word een beetje teveel van het goede, je gaat dan de omvormer alleen maar gebruiken om in de laagste en de hoogste regionen wat bij te regelen, de rest doet de variomatic al.
Ook niet vergeten dat op een draaibank uitgerust met een motor die op 240V draait wel een omvormer kan geplaatst worden, maar die gaat aanmerkelijk duurder zijn dan een soortgenoot op 400V. Terwijl deze laatste ook maar 240V netspanning nodig heeft om een motor van 400V aan te drijven.
Ik zou sowieso kiezen tussen één van beide versies, maar zeker geen twee systemen door elkaar gebruiken.

En als ik moet kiezen tussen beide, wel ik heb gekozen voor de omvormer :D


Mvg,

André
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Het omkeren van de draairichting is bij een 1-fase 230V motor (inductie motor met aanloop condensator) vrij gemakkelijk, knip één van de draden vanaf de condensator door en verbind de uiteinden aan een schakelaar. Als de schakelaar aan staat draait de motor direct in de normale richting, als je de schakelaar "uit" zet en je zet de draaibank aan dan bromt de motor alleen en geef je het werkstuk een slinger/draai in de andere richting en hij zal de andere kant uit blijven draaien. Ideaal om een werkstuk te schuren en kost hooguit 2 euro voor de schakelaar. Ik heb deze methode op verschillende draaibanken uitgevoerd en ben er zeer content mee.

groeten,
Patrick
 

Hans Scholte

Actieve deelnemer
Het verbaast me dat bij de verschillende opmerkingen over twee draairichtingen, niet gewezen is op de noodzaak van het borgen van de chuck (of ander bevestigingsmechanisme op de as).
In ieder geval bij zwaardere en grotere werkstukken is de kans dat de chuck van de as afloopt reëel.

Oneway en Wivamac draaibanken hebben vóór de borst op de hoofdas een groef waarin met een stelschroef de chuck geborgd kan worden. Bij veel chucks die zonder borgingsvoorziening geleverd worden kan in de schroefdraadadaptor vrij eenvoudig een gat geboord en getapt worden.

Een stuk hout dat losraakt uit de chuck is riskant genoeg, een complete chuck met werkstuk die door de werkplaats stuitert zou ik zeker proberen te vermijden.

Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.