Draaiwerkstukjes.

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Zoals beloofd een paar stukjes. Ik draai nu sinds begin februari en begin er een beetje in te komen. Viel me niet mee, in mijn herinnering ging het vroeger makkelijker.... Enfin:

[album]8[/album]

De eerste teststukjes. Walnoot uit een geredde stam, de hoveniers hadden hem al in de container gekwakt. Veel moeite om er weer in te komen. Beitels maar eens goed bekeken, opnieuw geslepen onder de correcte hoek en hoppa, verder gaan.

[album]9[/album]

Het begon weer wat te worden. Drie stukjes in dezelfde afmeting (en trots dat ik was...) Amerikaans noten.

[album]10[/album]

Het eerste holle werk. Inlandse walnoot, walnotenolie.
[album]11[/album]

Setje waxinelichtjeshouders, berken met slaap. Hout gejat uit het plaatselijke park.

[album]12[/album]

Kaarsenstandaard, berken met slaap, gejat hout als hierboven. Ik vond de tekening zo mooi dat ik op een gegeven moment gestopt ben met draaien. Achteraf vind ik de vorm toch erg grappig, hoewel zeker niet elegant.

[album]13[/album]

Schaaltje uit een overgebleven plank Taxus, deense olie. Derde poging om wat duns te draaien, de eerste twee vlogen de chuck uit (knetterende vloek) :lol:

[album]14[/album]

Schaal uit Am. Tulpenhout, hout overschotje van een vroeger project. Parafineolie.

[album]15[/album]

Schaaltje met deksel, Am. noten.

[album]16[/album]

Schaaltje. Am. noten. Wanddikte van 2 naar 3 mm. Hier ben ik redelijk tevreden over.

[album]17[/album]

Armbanden, eiken van een oude eettafel. Gemaakt om te zien of ik het nog kon. Ja dus :D

Zo, das wel even genoeg vind ik. De foto's zijn wat matig van kwaliteit, sorry, volgende keer zal ik een betere camera gebruiken.

Groet, Rob.
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Gosh Rob, ik mocht nog wel zeggen dat wij met z'n allen gek zijn van fototjes.
Nou een hele rits tegelijk.
Ik kan wel zeggen dat je het niet verleerd bent, leuke theelichtjes compleet met glazen houdertjes.
Ziet er allemaal strak uit, vooral dat schaaltje.
Wat voor uithol gereedschap gebruik je, diverse mogelijkheden namelijk.
Groeten, Ad
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ik gebruik soms standaard schalengutsjes maar vaker een gereedschapje wat ik zelf gemaakt heb, beetje afgekeken van de multitip hollowing tool van Sorby. Bestaat uit een edelstalen staaf met een gat in de top en een boutje om de boel vast te zetten, dit voorzien van een zelfgedraaid handvat. Uit HSS boren slijp ik dan verschillende tipjes, al naar gelang het gebruiksdoel. Voor diep hollen zijn ze wat rond geslepen, voor het afwerken van binnenwandjes zit er een rechte zijkant aan en zo voorts. Werkt als een zonnetje en een nieuw tipje is binnen tien minuten gemaakt. Bovendien een stuk goedkoper dan de tipjes uit Sheffield, 10 stuks 6 mm HSS boren in een goede kwaliteit kosten me € 8.75 bij de groothandel, daar koop ik nog geen één tipje van Sorby voor. Standtijd van die zelfgemaakt tipjes is iets minder dan de "echte" maar niet veel. Tien haaltjes met een diamantvijltje over de platte kant en het lukt weer een flinke poos.

Ik ben nu bezig hetzelfde gereedschapje weer te maken maar dan zo dat de tips er bovenop vastgezet kunnen worden, zodat er "om een hoekje" me gewerkt kan worden. Wederom een beetje afgekeken van meneer Sorby. Beter goed gejat dan slecht bedacht.... Probleem is om de platte kant mooi op de staf te krijgen, ik ben ooit opgeleid tot metaalbewerker maar na al dat hout lijkt metaal me niet meer lekker te lukken :(

Als het af is zet ik er wel een foto van neer hier.
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Rob, soms werk ik ook met een bowl guts, maar meestal met een hollowing rig die ik zelf gemaakt heb ook met een tooltip gemaakt van een HSS metaalboortje, dus ik doe in grote lijnen hetzelfde als wat jij doet.
Kijk maar eens op mijn website, http://addecrom.hpage.com/, dan kom je hem wel tegen
Groetjes, Ad
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Hee Ad, heb net even op je site gekeken, jij maakt fraaie dingen zeg, petje af. Goeie vormen ook, daar heb ik altijd al moeite mee gehad.

Jouw rig is wel wat forser dan de mijne, maar wat een clever systeem voor het grotere werk! En een houten draaibank, geweldig! Is natuurlijk ook een optie, zelf een grotere bank bouwen en dan geld steken in een frequentieregelaar van goede kwaliteit... Eens goed over nadenken.

Gebruik je alleen HSS voor je tips? Ik heb er vroeger ook een aantal gemaakt uit carbonstaal, van het lemmet van een groot oud Opinel zakmes. Dat staal is zo gruwelijk loeischerp te slijpen met weinig moeite, geeft een geweldig resultaat in de laatste gangen. Gaat niet lang mee, natuurlijk, zijn snel weggeslepen, maar 't is de moeite waard om het eens te proberen. Zal eens rondsnuffelen op 't net of dat staal niet gewoon in strip te koop is. Vast wel.

Groet, Rob.
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Heckemann zei:
Gebruik je alleen HSS voor je tips? Ik heb er vroeger ook een aantal gemaakt uit carbonstaal, van het lemmet van een groot oud Opinel zakmes. Dat staal is zo gruwelijk loeischerp te slijpen met weinig moeite, geeft een geweldig resultaat in de laatste gangen. Gaat niet lang mee, natuurlijk, zijn snel weggeslepen, maar 't is de moeite waard om het eens te proberen. Zal eens rondsnuffelen op 't net of dat staal niet gewoon in strip te koop is. Vast wel.

Groet, Rob.
Ja ik gebruik alleen maar HSS voor de tips, ouwe metaal boren van HSS staal, of als ik ze niet heb koop ik er eentje, en slijp ze vierkant 5mm, dat is namelijk de afmeting die past in de houder.
Carbonstaal gaat ook prima hoor, alleen wordt dat wat sneller bot
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik heb ook eens zo'n sorby-kloon gemaakt; http://hobbyhoutbewerking.nl/Zelfgemaakte gereedschappen_bestanden/image004.jpg

Ik ben er zelf geen fan van eigenlijk. De tips maak ik van oude vijlen, knetterhard staal en een lange standtijd. Enige nadeel is dat je er met een normale boor niet doorheen komt. Dit is op te lossen door een steenboor in de juiste geometrie te slijpen en met langzaam toerental met koeling te boren.

Het maken van de vlakke kant van de staaf heb ik gewoon met een haakse slijper gedaan (goed koelen), in de lengte een groef slijpen, en daarna de vlakke kant vlakschuren met dit hulpstuk: http://hobbyhoutbewerking.nl/RestauratieNooitgedachtSchaaf_bestanden/image012.jpg Maar met een freesmachine gaat het natuurlijk veel mooier, alleen die heb ik niet tot mijn beschikking.
 

tuoh

Oud hout
Waar je ook mooie inserts van kan maken zijn oude schaafmessen van een vlakschaafmachine, deze professionele messen zijn van HSS met flink wat cobalt erin, die blijven lang hun snede behouden.
Zelf heb ik hier altijd enige lengtes schaafmes liggen, door een bevriende metaalbewerker al voorzien van gaatjes van 5mm diameter om de 30mm :D Met de laser is dat zo gepiept.
Heb ik een andere vorm nodig dan even mijn slijptol boven halen, een stukje HSS afslijpen en in model brengen op de amaril, en klaar voor gebruik.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.