Opbergen

PatrickM

Actieve deelnemer
4 feb 2011
84
0
Ik vraag me wel eens af hoe de mensen hier kun kleine spullen(bitjes, boren, enz enz) opbergen.
En de handgereedschappen, word alles aan de want gemonteert?
 

WR1944

Oud hout
De veel gebruikte gereedschappen gaan aan een bord aan de wand. Ik heb daartoe twee platen 1/2" multiplex aan de muur gehangen. Er is nog ruimte op één bord voor uitbreiding. Verder heb ik twee ladekasten gemaakt voor kleinere spullen. Op termijn ga ik een kast met kleinere lades maken om de schroeven, bouten, moeren en overig klein grut gesorteerd op te kunnen bergen. Ik zal rekening moeten houden met metrische en inch-maten. Dat maakt het wel spannend.
Dat je metrisch gewend bent heeft hier wel leuke kanten. Laatst in Home Depot stond een man te foeteren bij de bouten afdeling. Hij probeerde een bout in een boutenmal om de maat te bepalen. Geen van de gaten paste, of te groot of de draad liep vast. Van een meter afstand kon ik zien dat het M8 draad was. Toen ik dat de man vertelde had hij zeker een minuut nodig om dat te verwerken. Toen ik uitlegde dat ik uit Holland kwam was ik in zijn ogen gelijk een expert en moest ik met mee om de passende bouten, moeren en ringen uit te zoeken. De man was erg dankbaar en zat zich steeds maar af te vragen waarom ze twee verschillende schroefdraden nodig hadden in de wereld.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
In mijn werkplaatsje is sprake van georganiseerde chaos. In principe heeft alles wat ik veel nodig heb een vaste plek, zo voor te grijpen. Ik heb ooit bij Ikea in de aanbieding een aantal taai plastic dozen gekocht en die in twee kasten schuifbaar opgeborgen. Per doos een categorie: solderen, tacken, frezen, boren, kwasten, meten en zo voorts. Na de klus alles terugkwakken in de juiste doos. Werkt handig.

Mijn handgereedschap hangt in een wandkast, met ouderwets een silhouet van wat er hoort te hangen. Alles hangt gewoon aan spijkers. Ik probeer zo veel mogelijk gereedschap meteen terug te hangen als ik er mee klaar ben, anders ben ik meer tijd kwijt aan het terugvinden van gereedschap dan met de eigenlijke klus....

Groter electrisch gereedschap is opgeborgen in grotere plastic dozen onder mijn werkbank (cirkelzaag, decoupeerzaag, bovenfrees, boormachines) met een stofdeksel er op. Alle toebehoren zitten ook in die dozen. De koffertjes waar veel elektrisch gereedschap in geleverd wordt kwak ik altijd meteen weg, ik krijg de zenuwen van die dingen. Snoeren die er niet inpassen, sluitingen die meteen stuk gaan, nah, schiet niet op.

Dan heb ik nog een gruwelijke hoeveelheid kleine materialen die per soort klus gesorteerd zijn, ook weer in plastic bakken in een stellingkast. Daar staat ook een doos "ongesorteerd" waar ik van alles in gooi en dan eens per jaar bekijk of ik het bewaar. Als ik dan iets weggooi heb ik het altijd een paar dagen later nodig....

Op mijn werkbank staat een houten doosje waarin: rolmaat, meetlat, afschrijfmesje, potlood & puntenslijper, rekenmachientje, bloknootje, markeerpen, schuifmaat, diamantslijpertje, gummetje, passer en een apart doosje met een aantal vakjes waarin alle denkbare bitjes.

Last but not least: ik heb lang geleden een metalen kastje op de kop getikt met 30 laden. daarin bewaar ik schroeven, moeren, bouten, kleine onderdeeltjes, noem maar op. Als ik tijd heb ga ik nog eens een keurige vakverdeling per la maken. Gangbare schroeven, spijkers, ringen, bouten en moeren zitten apart in opbergdozen met uitneembare bakjes.

Problemen: zeker weten nog iets op voorraad te hebben maar niet meer weten in welke doos het nou zit.... Dan maar nieuwe kopen en de volgende dag het bewuste iets vinden. Verder, maar dat heeft iedereen wel denk ik, zit er een laag stof op alles, ondanks al mijn pogingen om het stofvrij te houden.

Ik ben de enige die (meestal) de weg weet in mijn "systeem" en je kan me echt goed gek krijgen door iets op een verkeerde plek neer te leggen. Ben ik meteen de kluts kwijt :? Zal binnenkort eens wat foto's plaatsen van mijn werkstek.

Groet, Rob.
 
A

Athanor

Guest
Ja, graag wat foto's en meer reacties, ik wil de komende weken ook het opbergprobleem grondig aanpakken en zat ook te denken aan een systeem met plastic bakken die in een kast geschoven kunnen worden. Ben benieuwd!

Fons
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Foto's komen asap. Die bakken van Ikea heten "trofast", staan op de webzijde van Ikea in al hun glorie afgebeeld. Verschillende maten met handig randje waardoor schuifbaar te maken op latjes. Alleen kopen in de aanbieding trouwens, alleen doen de Zweedse boefjes de deksels dan weer NIET in de aanbieding, das een beetje jammer!
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik vraag me wel eens af hoe de mensen hier kun kleine spullen(bitjes, boren, enz enz) opbergen.
Even een oud topic omhoog halen :)

Ik ben wel benieuwd hoe iedereen hier zijn boten en bitjes opbergt.
Ik heb een aantal lades onder mijn kolomboor waar, tot nu toe, alle boren en bits in liggen. Maar het is vrij onoverzichtelijk, en ik zoek iets overzichtelijker.

Voor mijn bits heb ik een plank met gaatjes, dit bevalt opzich prima, maar voor de metaalboren heb ik een bakje, waar alles door elkaar heen zit. Het bakje moet dus altijd op de kop om de goede maat te vinden.

Hoe hebben jullie dit opgelost?


Onderstaand is de huidige situatie
20181003_213307.jpg16931270717297116928477120303417.jpg

Maar voor de boren had ik zoiets in gedachten, maar dan van hout gemaakt. (Niet omdat het moet, maar omdat het kan ;) )

Screenshot_20230827_110555_Samsung Internet.jpg
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Zo'n koffer die je laat zien is mooi om de voorraad in op te bergen. Als je zoiets voor dagelijks gebruik gebruikt , dan heb je binnen de kortste keren een hele kist gebruikte boren :)
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik gebruik ze niet dagelijks, maar wil ze wel gesorteerd hebben op maat.

Je hebt een punt dat met dit soort voorraadbak, de gebruikte boren bij de nieuwe liggen. Maar of dat nou heel erg is?

Maar mischien van elke maat, een apart houdertje maken, die naast de kolomboor staat. Dan staat die voor het grijpen.
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
688
717
de buurt van den bosch
Je kan toch ook een mooie houten cassette maken.
(Een setje zit meestal in zo'n plastic cassette als je die koopt)
Gewoon namaken met een mooi stukje hout.Zo heb ik een cassette voor mijn slangenboren.
 
Laatst bewerkt:

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Ik heb zo'n cassette met HSS-boren van Bohrcraft. De gebruikte boortjes leg ik met de punt naar beneden terug in het bijbehorende vakje. Tegen de tijd dat het boortje niet scherp (genoeg) meer is slijp ik het. Ik ben in het gelukkige bezit van een Drill Doctor die me ooit is gedoneerd, dus dat is in mijn situatie een fluitje van een cent. Ik realiseer me dat dat niet bij iedereen zo zal zijn. Tegen de tijd dat een boortje niet joepie meer is gaat het weg.

Overigens: mijn ervaring is dat veel mensen uit zuinigheid te lang doorgaan met een boor die niet scherp genoeg meer is. Dat levert niet altijd goede resultaten op.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Bij deze mijn opberg dingen voor freesjes, bitjes en boren. 20230827_180106.jpg
Eigenlijk vrij simpel met wat eikenhout, moet het eigenlijk nog een keer afwerken en de maten er op zetten. Het ding heeft geen deksel omdat het altijdin de la staat.
20230827_180052.jpg

Doosje voor bitjes, qua ontwerp een beetje een vaag probeersel geworden ;)
20230827_180022.jpg
20230827_180027.jpg
beetje over de top met dat messing maar af en toe mag het een beetje fancy zijn ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Je kan toch ook een mooie houten cassette maken.
(Een setje zit meestal in zo'n plastic cassette als je die koopt)
Gewoon namaken met een mooi stukje hout.Zo heb ik een cassette voor mijn slangenboren.
Zoiets wil ik ook gaan maken denk ik. Maar ik bestel altijd losse boortjes van betere kwaliteit dan die in de meeste assortimentsdozen zit. Daar heb ik geen goede ervaringen mee.


Bij deze mijn opberg dingen voor freesjes, bitjes en boren.
20230827_180106.jpg
Dank voor de fotos. Precies mijn situatie.
Leuke kistjes trouwens voor de bits en frezen. Niet omdat het moet, maar omdat het kan. ;)
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Voor mijn freesbitjes heb ik inlages voor systainers gemaakt met ruimte voor etiketten, zodat ik weet wat het is en hoe ik het kan bestellen als een bit vervangen moet worden (artikelnummer). De plastic ringen zijn van CMT en hebben bij verschillende binnenmaat een gelijke buitenmaat van 22 mm. Dat maakt het wel zo flexibel.

router_bit_systainer-01.jpg

router_bit_systainer-02.jpg

Voor speciaalboren heb ik plankjes multiplex met gatenrijen gemaakt die rusten op 2 armpjes aan een gaatjesbord. Op die manier kan ik ze makkelijk meenemen naar de plek waar ik op dat moment bezig ben.
Kan ik op dit moment helaas geen foto van laten zien, want ik ben niet in de buurt van de werkplaats. Bij interesse kan ik morgen wel een foto maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.