Review Bosch Blauw GDA 180E delta schuurmachine

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Er was nog niet echt consensus over een format, maar wellicht kunnen we al doende er wat aan schaven om tot een duidelijk verhaal te komen. Ik gebruik hier het voorstel van Tjeerd om eens mee te beginnen.



1 merk, type, jaar van aanschaf en prijs.
Bosch Blauw GDA 180E delta schuurmachine, Gekocht in 2011 bij ToolsXL voor 174,- inc btw.

2 specifieke technische eigenschappen van het apparaat.
Opgenomen vermogen : 280 Watt
Onbelaste schuurbewegingen : 13000 - 19000 opm
Schuurcirkel : 2.0 mm
Schuurpapiermaat : 92 mm
Gewicht : 3.4 kg
Zoolafmeting : 92 mm
Lengte : 288 mm
Hoogte : 111 mm

3 waarvoor gebruik ik het vooral
De afwerking is een belangrijk kenmerk van mijn werk. Schuren tot korrel 1000 is geen uitzondering. Ik schuur tot 500 met de haakse slijper waarna ik terugschakel op 320 met een oscillerende schuurmachine die de krasjes van de haakse slijper wegwerkt en daarna verder kan gaan tot korrel 1000. Ik heb hiervoor een B&D Mouse gehad, wat een vervloekt ding was trouwens, die goed in de hoekjes kon schuren door zijn geringe formaat. Na het overlijden van dat ding zocht ik naar duurzame vervanger die het lang uit zou houden. Duurzame alternatieven voor de B&D Mouse waren er niet echt, ik zou toch voor een iets lompere delta schuurmachine moeten gaan. De keus voor deze machine heeft met 1 ding te maken, de accessoires die je erbij kan kopen. Nu zijn dat er niet veel, maar wel precies de hulpstukken die ik nodig heb voor mijn werk:

En nog belangrijker, een dik schuimpad waardoor ik holle en bolle vormen kan schuren (niet in bovenstaande afbeelding). De andere merken had dit toch niet echt.

4 ervaringen in gebruik
Positief:
Het formaat is wel even wennen, want hij is toch zwaarder en dikker dan de B&D Mouse, maar een enorm voordeel van een profi machine is het gebrek aan trillingen. Hier kan je prima een tijd mee werken. De machine voelt ook goed en solide aan, geen goedkoop plastic. Er zit een toerental regeling op zodat je ook kan polijsten. Handige lange kabel ook en goede stofafzuiging.
Negatief:
Ik heb wat vraagtekens bij het schuurpad locking-mechanisme. Dat is van plastic en daar hou ik nooit zo van. Het zal wel goedkomen maar ik sta toch wat argwanend tegenover dat soort dingen. Daarnaast valt me op dat bij stevig gebruik het lager onder de schuurkop wel erg warm wordt. Zo warm dat je maar even je vinger erop kan leggen. Het is een onderhoudsvrij lager, maar toch vraag ik me af in hoeverre dit kan. Wie weet is de machine erop gemaakt maar dat weet ik dus niet zeker.

5 eventueel aanpassingen /hulpstukken die je gemaakt hebt en waarvoor.
Naast het schuimpad gebruik ik Abralon schuim schuurpads. In combinatie met het dikke schuimpad van de machine heb je een ultiem schuuroppervlak wat welvingen volgt en de kans op overgeslagen krasjes sterk verkleint:


Attached files
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Dank je Houthasses, voor je informatieve review en voor het afbijten van de spits. Gebruik je de schuurmachine ook met afzuiging en hoe bevalt dat; en met welke andere machines heb je deze vergeleken?
Het eerste wat me te binnen schoot bij het bekijken van de foto's was, of je naar de kapper geweest bent?

jaap
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Jaap, een vergelijkpunt is inderdaad nog een goede toevoeging voor toekomstige reviews.
Ik kan hem alleen vergelijken met mijn overleden vlakschuurmachine, die B&D Mouse. Deze neemt veel sneller af door het hogere rotatievermogen. En veel rustiger ook door het hogere gewicht en betere lagers. Maar goed, veel was er ook niet voor nodig om beter te zijn dan die Mouse. ;)

Wat de afzuiging betreft. Uitstekend. Door de smalle opening is de zuigkracht hoog en je hebt nauwelijks stof om en rond het werkstuk. Een aansluitmof van de machine naar stofzuiger zat er bij mijn versie niet bij (de kale versie) dus die moest ik zelf even maken.

*trouwens, ik ben dat niet hoor. Zijn promotie plaatjes van de makers.* ;)
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
ik bedoelde vooral de vergelijking die je voor jezelf gemaakt hebt. Je hebt vast een aantal machines overwogen en toen deze gekozen. Ik was benieuwd welke machines je overwogen hebt.

Ik dacht echt dat de kapper er aan te pas was gekomen :lol:

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.