Ongewenste verkleuring door hout

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
In mijn garage heeft enkele weken het hout voor mijn sauna gelegen, nl: abachi-latten en Western Red Cedar planchetten, beiden in pakjes met plakband samen gehouden.
Nu heeft één van beide houtsoorten een blijvende verkleuring achtergelaten op mijn tegelvloer. Zoals je kan zien op de foto veroorzaakt een van de twee houtsoorten deze verkleuring niet (verticale, brede streep) en heeft de plakband (kleine dwarse strepen) de verkleuring ook tegengehouden. Afgaand op de breedte van de niet-verkleurde streep gok ik op abachi als boosdoener.

Weet iemand met zekerheid welke houtsoort het is, hoe dit komt en hoe ik dit weer schoon krijg?

Alvast bedankt!
Bram

Attached files
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
hey ,

misschien de tegels eens schrobben met javel verdunt met water ?
hoe het komt en van welke houtsoort weet ik ook niet direct .
heb je misschien een foto van het hout ?


groetjes
ruben
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik heb afdrukken op onze chinese blauwsteen tegels afkomstig van een konijnen hok gemaakt van plato hout.Na een flinke regenbui vier mooie vierkante bruinige afdrukken, krijg ze ook niet weg :evil:...
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Waarschijnlijk looizuur of aanverwante verbindingen die inwerken op je tegels. Gokje, de tegels zijn marmer of een andere 'zachte' natuursteen?

Ik ben bang dat polijsten de enige manier is om het weg te werken, de inwerking zit waarschijnlijk IN de tegels, niet er bovenop. Het zal niet heel diep zijn, maar uitsluitend een oppervlaktereiniging gaat waarschijnlijk niet genoeg zijn. Mogelijk kun je met zoutzuur, dat ook in de tegels kan trekken wat bereiken, maar dat zou ook zo maar je tegels kunnen aantasten...
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
misschien lukt het met groene zeep een pot koop je al voor 1 euro in de supermarkt

groeten bas
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
henkverhaar zei:
Waarschijnlijk looizuur of aanverwante verbindingen die inwerken op je tegels. Gokje, de tegels zijn marmer of een andere 'zachte' natuursteen?

Ik ben bang dat polijsten de enige manier is om het weg te werken, de inwerking zit waarschijnlijk IN de tegels, niet er bovenop. Het zal niet heel diep zijn, maar uitsluitend een oppervlaktereiniging gaat waarschijnlijk niet genoeg zijn.
Hoe zou je dat polijsten dan aanpakken?
 

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
Het is inderdaad looizuur. Heb ook zulke plekken in mijn garage vloer van een partij eiken. Alleen mijn vloer is niets waard :p. Daarom moet je ook parket nemen xD. iedergeval succes ermee
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.