Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 8 van de 8
    Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009

Ongewenste verkleuring door hout

In mijn garage heeft enkele weken het hout voor mijn sauna gelegen, nl: abachi-latten en Western Red Cedar planchetten, beiden in pakjes met plakband samen gehouden.
    Nu heeft één van beide houtsoorten een blijvende verkleuring achtergelaten op mijn tegelvloer. Zoals je kan zien op de foto veroorzaakt een van de twee houtsoorten deze verkleuring niet (verticale, brede streep) en heeft de plakband (kleine dwarse strepen) de verkleuring ook tegengehouden. Afgaand op de breedte van de niet-verkleurde streep gok ik op abachi als boosdoener.

Weet iemand met zekerheid welke houtsoort het is, hoe dit komt en hoe ik dit weer schoon krijg?

Alvast bedankt!
    Bram

Attached files

Re: Ongewenste verkleuring door hout

Goh, dat heb ik nog nooit gezien. Zijn het de vetten uit het hout die dit doen??

hey ,

misschien de tegels eens schrobben met javel verdunt met water ?
    hoe het komt en van welke houtsoort weet ik ook niet direct .
    heb je misschien een foto van het hout ?

groetjes
    ruben

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008

Ik heb afdrukken op onze chinese blauwsteen tegels afkomstig van een konijnen hok gemaakt van plato hout.Na een flinke regenbui vier mooie vierkante bruinige afdrukken, krijg ze ook niet weg :evil:...

Waarschijnlijk looizuur of aanverwante verbindingen die inwerken op je tegels. Gokje, de tegels zijn marmer of een andere 'zachte' natuursteen?

Ik ben bang dat polijsten de enige manier is om het weg te werken, de inwerking zit waarschijnlijk IN de tegels, niet er bovenop. Het zal niet heel diep zijn, maar uitsluitend een oppervlaktereiniging gaat waarschijnlijk niet genoeg zijn. Mogelijk kun je met zoutzuur, dat ook in de tegels kan trekken wat bereiken, maar dat zou ook zo maar je tegels kunnen aantasten...

misschien lukt het met groene zeep een pot koop je al voor 1 euro in de supermarkt

groeten bas

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henkverhaar
    Waarschijnlijk looizuur of aanverwante verbindingen die inwerken op je tegels. Gokje, de tegels zijn marmer of een andere 'zachte' natuursteen?

Ik ben bang dat polijsten de enige manier is om het weg te werken, de inwerking zit waarschijnlijk IN de tegels, niet er bovenop. Het zal niet heel diep zijn, maar uitsluitend een oppervlaktereiniging gaat waarschijnlijk niet genoeg zijn.
    Hoe zou je dat polijsten dan aanpakken?

Het is inderdaad looizuur. Heb ook zulke plekken in mijn garage vloer van een partij eiken. Alleen mijn vloer is niets waard :P. Daarom moet je ook parket nemen xD. iedergeval succes ermee

Forum Rechten