Siliconenspray

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Ik gebruik regelmatig wat siliconenspray op de schaafbank. Werkt
geweldig. Tot nu toe heb ik er nog geen last mee gehad maar ik
herinner mij dat ik wel eens gelezen heb dat sommige houtsoorten
erdoor kunnen verkleuren en dat er lak- of verfsoorten zijn die er
niet van houden. Weet iemand hier meer van?

André
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Een regelrechte ramp,

gewoon er mee doorgaan daar leer je dan het meeste van.
Dat laatste is een grapje hoor.

Er bestaat een glijmioddel voor de schaafbank, is op petroleumbasis.
verkopen ze in de/ een speciaal winkel
 
A

Athanor

Guest
Ik ben overgestapt op het middel waar Dopeling het over heeft. Voor de zekerheid, zodat ik geen problemen krijg met siliconenspray. Ik las in de loop der tijd veel waarschuwingen daarover. De spray die ik gebruik is van Bison, en bevalt me goed, vooral voor de vlakbank met schaven van zware stukken hout werkt het prima.
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
ik gebruik hiervoor een product wat je met een plantenspuit kan opbrengen
het heet holzgleit en werkt voor mij voldoende en het ruikt een beetje petroleumachtig
zou hetzelfde kunnen zijn wat dopeling bedoelt
 

bas

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
110
0
ik heb vrijdag net een ander middel gekocht voor het smeren van mijn gereedschappen, namelijk sxiolin. gehaald bij machinehandel Garmerwolde.
ik heb het nog niet echt gebruikt alleen wel al even mijn zaagtafel (festool basis) ingesmeerd en het voelde wel goed.
Bas
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Siliconenspray, maar ook andere siliconen producten moet je echt uit de werkplaats weren. Je "besmet" er van alles mee. Een goede vriend van ons die een schildersbedrijf heeft en veel restauratiewerk doet, weet zeker dat hij alleen al door het vastpakken van een koker siliconenkit en daarna zijn werkstuk, dat werkstuk heeft verknoeid!!! Siliconen en verf zijn aartsvijanden van elkaar.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.