kikker en afschuining mond nr.5

Co.

Actieve deelnemer
20 jun 2010
27
0
Om te beginnen wil ik eerst even zeggen dat ik een absolute noob ben op het gebied van handgereedschap voor houtbewerking. Ik ben een beginnende hobbyist en hoop dat jullie het mij niet kwalijk nemen dat ik hier ook vragen ga stellen. Het volgende, ik heb van een kennis een oude stanley bailey no5 gekregen. In het handschaafboek van Garret Hack staat dat de kikker in 1 lijn moet staan met de afschuining van de mond in de zool. Als ik dat doe dan kan in mijn beitel niet helemaal naar binnen halen. Om de beitel wel helemaal naar binnen te kunnen halen moet ik de kikker ongeveer 5 mm naar achteren halen maar dit mag dus niet van meneer Hack. Doe ik iets verkeerd of is dit normaal?
 
D

DervishD

Guest
Co. zei:
Om de beitel wel helemaal naar binnen te kunnen halen moet ik de kikker ongeveer 5 mm naar achteren halen maar dit mag dus niet van meneer Hack. Doe ik iets verkeerd of is dit normaal?

Laat die Hack lekker in z'n sop gaar koken zeg. Gooit ie je soms de gevangenis in als je het niet doet zoals hij het beschrijft? Nee. Als jij de kikker een stukje naar achteren moet halen dan doe je dat toch lekker ;)
 

Co.

Actieve deelnemer
20 jun 2010
27
0
Nee dat snap ik ook wel, maar kan dit dan geen kwaad voor de schaaf / beitel / schaafresultaat?
 
D

DervishD

Guest
Ik snap het ff niet meer maar dat kan ook door het bier komen :lol: Ik ga dit morgen nog eens lezen :shock:
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Co

Het doel van het FORUM is kennis uitwisselen, dus mensen die het niet weten zijn de beste leden :idea: . Domme vragen bestaan NIET. :?:
Op het forum begeef je je onder mensen die het eigenlijk ook niet weten. Alhoewel ze dat wel graag denken :lol: Er is wel kennis zat inhuis maar of dit uit boekjes komt is ook maar de grote vraag ;) Meestal is een beetje prutsen de oplossing. Voor prutsen kan je ook het woord afstellen/kalibreren gebruiken, dat klinkt veel beter maar het komt op het zelfde neer. Het belangrijkste is dat de beitel vlak op de kikker ligt en dat er hout/spaanders over de beitel weg kunnen. De kikker is bij de meeste schaven juist verstelbaar met DIT doel. Ik zou zeggen neem een stuk niet te sterk hout en ga gewoon een beetje schaven. Het belangrijkste is dat je beitel goed scherp is, maar dat merk je vanzelf :) :)
Als je foto's kan plaatsen dan gaat het voor ons ook echt leven.

Niet te lang nadenken maar gewoon beginnen.

Hartelijke groet Hugo
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
Hier de originele Stanley handleiding.

Let op het plaatsen van de beitel : de vouw naar onderen !
Zelf heb ik al eens een 2e hands schaaf opgestuurd gekregen waar de beitel onderste boven inzat, afstellen lukt dan niet zo goed :cool:

De kikker stel je zo af dat de mondopening groot genoeg is voor hoe je wilt schaven.
Dus een kleine mondopening (de kikker naar voor) als je heel fijn wilt schaven en iets groter (kikker naar achter) als je dikke krullen wilt maken voor het wat grovere werk.

Attached files Stanley planes.pdf (338 KB)
 

Co.

Actieve deelnemer
20 jun 2010
27
0
@Hugo: Mijn vrouw zegt ook:"mijn man is een prutselaar." :D

@Frank: Bedankt voor de handleiding. En de vouw zat/zit naar onderen.

Uiteraard snap ik dat de beitel geheel op de kikker moet rusten om volledig ondersteunt te worden. Dit houdt dus in dat de kikker minimaal vlak moet lopen met de afschuining van de mond of iets naar voren kan om de mondopening te verkleinen. Maar als ik dan de diepte-instellingschroef helemaal naar voren draai blijft de beitel onder de zool uitsteken. Ik heb gisteren bij ons op de zaak enkele no.4 gecheckt en daar zitten de kikkers allemaal ook 4-8 mm achter de afschuining van de mond wat dus niet overeenkomt met hun (Stanley's) handleiding. Ik zie nu dus een opening (hoe klein dan ook) tussen mijn beitel en de kikker. Maar als de beitel altijd vlak op de kikker moet liggen waarom kan je de kikker dan naar achteren stellen? Want dan hef je deze regel op.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Check even of je de keerbeitel niet te ver van de snede af hebt. Je verstelt namelijk de keerbeitel, niet de beitel. Zet je de keerbeitel te ver naar achter, dan blijft je beitel onder de zool uitsteken.

Arthur
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik weet niet of ik helemaal snap wat je bedoelt. Dus vergeef me als dit nergens op slaat.

Het lijkt erop dat je de verkeerde dekbeitel bij je schaaf hebt zitten. Je moet namelijk in de normale stand van de kikker de beitel makkelijk ruimschoots onder en boven de zool kunnen krijgen. Watje nu doet is de kikker heel ver naar achteren halen. Dan hangt je beitel boven aan op de kikker en onderaan op de zool. Dat kan niet goed zijn, zo heb je geen goede ondersteuning. Je krijgt dan het effect dat je beitel erg ver achter over gaat leunen, en ja dan komt de snede wel een keer voldoende omhoog. Maar de beitel hoort gewoon op de kikker te rusten, boven en onder.

Wat mr. Hack denk ik bedoelt is dat je een nog betere ondersteuning krijgt als de kikker evenwijdig loopt met de afschuining in de zool. Dan rust de beitel ook nog een beetje op de zool, maar je hebt zo wel een vrij grote mondopening.

Trouwens voor een zoetschaaf is 1mm vrij veel om de dekbeitel achter de snede te zetten. Hij zou zo ver mogelijk naar onderen geschove moeten worden. Voor een ruwschaaf is het juist wel goed om hem wat verder naar achteren te plaatsen.


Wat is dit voor Stanley. Een nieuwe of een oudje?
 

Co.

Actieve deelnemer
20 jun 2010
27
0
@Seek

Je snap het helemaal. Het is een oude schaaf. Zal wel zo'n 50-60 jaar oud zijn. Volgens de persoon waarvan ik de schaaf heb gekregen is het een model 19.
 

Co.

Actieve deelnemer
20 jun 2010
27
0
Stelschroef zit goed. Als ik de kikker een fractie van een mm voorbij de afschuining van de mond vastzet en de breekbeitel net achter de beitel vastzet dan lukt het om de beitel net (maar dan ook net) onder de zool te krijgen. wat ik net wel zag was dat zowel de beitel als de breekbeitel over de lengte oneveer 2-3 mm bol staan.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Als je de schroef vastdraait? Dan gaan ze wel bol staan, maar 2-3 mm lijkt me wel veel.
Vergelijk eens je eigen dekbeitel met de maten die ik in die link gaf. Het gaat om de afstand tussen de "snijkant" en het vierkante gaatje.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik sta paf en weet het ook verder niet.
Probeer het eens op de engelse forums slas Sawmillcreek, woodcentral of woodnet of zo.
 

tuoh

Oud hout
wat ik wel eens gezien heb is dat het "vorkje" waarmee de beitel hoger of lager te stellen is verplooid was :shock: vraag me niet hoe ze dat klaargespeeld hadden, maar het was wel een feit.
Dus controleer dat "vorkje" even.

Nog een andere mogelijkheid, controleer de kant van het "vorkje" dat aangrijpt in het regelwieltje op slijtage. De benen van het "vorkje" eindigen cirkelvormig, mogelijk is door slijtage een platte kant ontstaan.

Kan je het regelwieltje nog volledig uit- en indraaien? Bij gebrek aan smering kan ook dit wel eens fout lopen, je hebt dan minder slag ter beschikking.


Mvg,

André
 

Co.

Actieve deelnemer
20 jun 2010
27
0
Wat ik zo kan zien met foto's van internet ziet alles er goed uit. Ik zal wel de beitel laten slijpen want een botermes is nog scherper. Ook al is het maar net aan de beitel zit nu onder de zool. Ik kan de schaaf nu dus op een plank zetten zonder dat de beitel beschadigd.
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Da's ook een oplossing - haal gewoon een milimeter of twee van de schaafbeitel af voordat je hem weer slijpt, dan gaat je beitel weer gewoon helemaal in de schaaf.

Ik ben het overigens met de vorige posters wel eens dat er iets niet standaard moet zijn als je dit hebt; een te korte keerbeitel (heb ik wel eens verwisseld, en toen maar zoeken wat er was :)) , een "vorkje" dat krom is of te schuin staat, of misschien een mondopening die aan de achterkant uitgevijld is - of een kikker die niet bij de schaaf hoort.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.