europees eiken

sjeep

Actieve deelnemer
7 aug 2010
118
0
hoihoi,

in de namiddag ga ik kijken naar een partijtje europees eiken. volgens de particulier verkoper ligt het hout al ongeveer 10 jaar droog binnen en we spreken over 10 planken van 22cm breed 4cm dik en 250cm lang en ook nog twee balken van 18cm dik 28cm breed en 3m lang.

wat zouden jullie hieraan uitgeven. Wil graag de partij kopen voor een mooie eettafel en salontafel van te maken maar kheb geen idee wat ik wil geven ervoor. gaat toch om ongeschaaft gekantrecht nieuw hout.

gr
 

sjeep

Actieve deelnemer
7 aug 2010
118
0
kheb het hout na een schaafbeurtje toch gekocht, eerst leken er vocht/waterplekken in te zitten maar met het schaafje kreeg ik alles eruit. er was ook nog extra een grote mooie beukenplank bij.
duimse dikte 40cm breedte en 3m lengte.

de twee grote balken waren echt loodzwaar. het hout op zicht is een mooie tweede keus eik. hier en daar een karakterlijntje en een knoestje, maar dat mag.


de persoon van wie ik het kocht een schrijnwerker van 86jaar liet mij eerst zijn hele woonst zien.
Alles was er van eikenhout gemaakt.

Hij was gelukkig dat ik er een goed plaatske aan zou geven en dat het niet in de stoof belande.

na een koffietje en 150euro heb ik het gekregen. :) koopje









Attached files
 

Co.

Actieve deelnemer
20 jun 2010
27
0
0,55 m3 eiken + beuken (+ een bakkie koffie :D ) voor € 150,- is zeker weten een koopie.
 

sjeep

Actieve deelnemer
7 aug 2010
118
0
op foto lijkt het missc hien zo maar zijn toch eerder naar de grijze kant hoor.
slechte foto.

gr
 

sjeep

Actieve deelnemer
7 aug 2010
118
0
ondertussen natuurlijk vlijtig verdergewerkt vandaar de volgende foto`s.

@Tuoh, je had gelijk het was inderdaad amerikaans eiken.

hier het resultaat.











Attached files
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
Mooi werk hoor.

Korte vraag.

De poten op de uiteindes heb je aan elkaar gezet met dat metalen frame en daa rligt het blad op.

Hoe heb je eea gedaan ter voorkoming van werking ? Of is dat hier door d eleeftijd van het hout niet meer van toepassing ?
 

sjeep

Actieve deelnemer
7 aug 2010
118
0
klusfoobje,
het metalen frame is gemaakt uit dik u-ijzer. Ik heb daarmee houten geleidingblokjes gemaakt die het blad klemmen tegen het frame aan. Op die manier kan het blad altijd los op het frame heen en weer werken.
ik zal zo rap ik kan een foto plaatsen.

gr
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.