Projecten in Amerika

WR1944

Oud hout
Omdat ik relatief meer publiceer over aangeschaft gereedschap en alleen een nachtkastje en de reparatie van een trap-platform als gereed product heb laten zien lijkt het of ik alleen maar gereedschap verzamel. Ik ben daarnaast veel bezig met reparaties. Zo was ik bezig om een kastje onder een wasbak in de badkamer te maken. De wasbak was op een zeer gammele manier bevestigd dus enige degelijke ondersteuning was hoog nodig. Het frame was al op maat gemaakt en ik stond op het punt gaten te zagen voor de leidingen toen iemand het geval van de muur trok en er een flinke hap uit de bak was geslagen. Over op plan B.
Een nieuwe wasbak gekocht met kastje en al. Heel goedkoop en de kwaliteit was ook navenant. De wasbak moest met kit op de muur en het kastje vastgemaakt worden. Dus de achterkant en bodem van het kastje pas gemaakt op de wand en vloer en op een degelijke manier aan de muur vast gezet. Omdat de bak rondom in de kit zit ben ik niet bang dat die los komt. Ook de afvoer verbeterd zodat die minder kastruimte inneemt. Omdat het kastje geen achterwand had heb ik die er alsnog in gezet, met een plankje halverwege de hoogte. Omdat de afvoer in het begin lekte heb ik de achterwand en het plankje op een slinkse manier vast gezet. Zo kan ik in twee seconden de zaak er uit halen als ik snel bij de afvoer of stopkranen wil komen. De achterwand wordt vastgeklemd tussen twee verticale latten en het plankje. Het plankje rust op latten op de zijkanten en de achterwand. Met twee kleine blokjes haak ik het plankje achter de twee latjes in de zijwand.
In de basement is een kleine ruimte gemaakt voor de stoppenkast. Daar zit een deur voor maar die kan niet meer dicht omdat de plafondplaten iets verzakt zijn. De deur is een paneeldeur van zeker 80 jaar oud. Omdat de plafondhoogte er 1,85 m is moest er een stuk van de deur gezaagd worden. Dat is op een vrij ruwe manier gedaan. Om het geheel er wat appetijtelijker te laten uitzien ga ik de deur uit elkaar halen (is al gebeurd) en opnieuw in elkaar zetten. Alleen voor een kleinere deuropening. Ik heb de deuropening al verlaagd met een 2x4. Ik ga een nieuwe sponning aanbrengen en de deur daar op pasmaken. De panelen gebruik ik weer, alleen zaag ik ze over de breedte door en maak ze wat smaller. De gedeeltelijk afgezaagde rail (een style is het verticale deel en een rail het horizontale deel) Maak ik nieuw. Daartoe heb ik een 2x6 al voorbewerkt. Die was wat scheluw. Eerst een kant vlak gemaakt. De dikte heb ik met een bovenfrees op een brede voet bereikt, de voet op twee iets dikkere stukken en je krijgt de zaak goed op dikte al duurt het wat langer dan op een vandiktebank.
Ik heb al een frezenset van Freud gekocht om het profiel en contra-profiel in de styles en rails te maken. Ik hoef alleen zover te frezen tot het oude profiel verdwenen is. M'n enige probleem is dat ik geen echte freestafel heb, alleen de quick en dirty constructie. Ik heb al een Triton gekocht voor een toekomstige freestafel zodat ik me afvraag of ik die niet eerst moet gaan maken. De globale schetsen heb ik al gemaakt dus ik kan er zo aan beginnen als ik het hout binnen heb.
Aanstaande maandag komt m'n bestelde Festool RO90 schuurmachine binnen ($375 en geen sales tax en transportkosten). Die zat al in de pijplijn maar omdat ik enkele generaties verf moet verwijderen heb ik die maar gelijk besteld.
Persoonlijk prefereer ik om in een keer een project te beschrijven als het klaar is. Anders krijg je zo'n uitgerekt verhaal over enkele weken uitgesmeerd. Mocht men het liever heet van de naald hebben dan hoor ik dat graag.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Without pictures, it didn't happen.

Ben benieuwd naar de deur in oude en nieuw toestand. Ergens dit jaar heb ik waarschijnlijk ook zo'n klusje te doen in Frankrijk.
 

WR1944

Oud hout
Re: Projecten in Amerika ## De deur ##

Pas toen ik de deur uit elkaar had geramd realiseerde ik me dat het misschien een geschikt onderwerp kon zijn voor het forum. Dus alleen plaatjes van de samenstellende onderdelen. Er zat nog een oud slot in met gegoten onderdelen en kast in plaats van het gestampte plaatwerk van latere tijden. Omdat ik me momenteel moet behelpen met een nood laptop omdat de reguliere computer in reparatie is zal het met foto's wat moeilijker gaan.

P.S. Het is toch gelukt.

Attached files
 

WR1944

Oud hout
Om een indruk te geven van de kleine tussendoortjes wat foto's uit het kleinste kamertje. Na het pasmaken van de gekochte kast en het vastmaken van de wastafel en de kast aan de muur ging ik met het interieur verder. Wat latjes en wat resten 1/2" multiplex en een brainwave en ook dit klusje was gepiept. De laatste foto laat zien hoe de snel wegneembare plank en achterwand in elkaar zit.
Het is wel geen hoogstaand staaltje houtbewerking maar het lijkt me leuk jullie een kijkje in een vreemde keuken te geven.

Attached files
 

WR1944

Oud hout
Re: Projecten in Amerika ## De deur ##

De deur ga ik van een nieuw profiel voorzien. De deur is in een fabriek gemaakt (neem ik tenminste aan) en het profiel is waarschijnlijk een eigen productie. Het profiel, dat ik gekocht heb, lijkt er kwa vorm redelijk op. Omdat de deur smaller wordt kan ik makkelijk wat van de breedte van de styles afhalen. Het contra-profiel kan gedeeld worden. Dan kan ik dieper frezen en zo langere pennen maken aan de rails. Maar ik weet nog niet wat ik ga doen, weer deuvels of domino's, 4 per verbinding. Met de Forstnerboren kan ik perfacte gaten maken. Maar de domino's zijn weer simpeler te maken.
Maandag komt m'n schuurmachine binnen. Dan ga ik gelijk aan de slag om de verf en andere rommel te verwijderen. Dan kan ik eindelijk zien wat het voor een hout is. Ik vermoed pine maar ik zal de heren deskundigen van het forum het laten zien. Veel verder dan vuren, beuken en eiken gaat m'n onderscheidend vermogen niet. :oops:

Attached files
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Mooi die deur en alleen al voor dat freessetje zou ik de klus al snel willen aanpakken.

Zelfbouwzwanenhals: briljant.

Kastje: achterwandje mooie vondst, draairichting deur lijkt me minder handig.
 

WR1944

Oud hout
Aangezien het merendeel van de wereldpopulatie rechtshandig is heeft de getoonde draairichting van de deur de voorkeur. Met de linkerhand open je de deur en met de rechterhand pak je de spullen uit de kast. Bij koelkasten e.d. heb je soms te maken met de draairichting van overige kasten (inbouw) of plaatsing in een hoek. Dan is het handig als je de draairichting aan kan passen.
Die zwaanshals-achtige constructie is de manier zoals ze die hier in het algemeen toepassen. In de oude situatie zat er een 90 graden bocht op de dikke afvoer. Daardoor kwam alles meer van de muur af. Ik heb gelijk de Amerikaanse manier van PVC-lijmen kunnen leren. Eerst moet je een paarse primer op de verbinding smeren en als die droog is de eigenlijke lijm. Op deze manier kan de inspector zien dat de verbinding volgens de regels is gemaakt.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Komen al die mensen dan bij jou over de vloer?

Het verhaal klopt wel een beetje, maar ik heb altijd van mijn vader (van timmerman tot architect, dus in ieder geval ervaring) dat je moet voorkomen dat je in een hoekje moet staan om iets uit een kast te kunnen pakken. Ik zou het in ieder geval niet doen.
 

WR1944

Oud hout
Amerika is "the land of the free" maar per staat zijn er aanvullende regels t.o.v. de nationale code. Een van die regels is dat elke aanpassing aan de electrische installatie, zelfs het vervangen van een schakelaar in de muur, door een gecertificeerde electricien moet worden gedaan. Vind je jezelf capabel genoeg dan kan je het zelf doen maar dan moet het gecontroleerd worden door een gecertificeerde electricien of een inspector van de staat. Datzelfde geld ook voor waterleidingen, gasleidingen en afvoeren. Nagenoeg niemand doet dat natuurlijk maar als voor enige reden een inspector op bezoek komt is het natuurlijk leuk als alles volgens de regeltjes is gedaan.
Wat betreft het kastje heb je in algemene zin gelijk. Het kastje staat tegen een korte muur, voor je gevoel staat die niet echt in een hoek. Wat ik in het algemeen gezien heb is dat van grotere meubels met meerdere deuren de buitenste deuren naar buiten open gaan en bij een even aantal de deuren openen ze in paren. Bij een oneven aantal opent de overblijvende deur meestal van het licht af zodat je niet in de schaduw van deur hoeft te zoeken. Maar we dwalen af van het topic.
 

WR1944

Oud hout
Re: Projecten in Amerika ## De deur ##

Zoals al eerder vermeld ben ik bezig met een deur te vervangen in de basement. Het is de deur die de circuit breaker boxen ruimte afsluit. Dit is eigenlijk een oefenobject want ik wil voor een andere ruimte een nieuwe paneeldeur maken. Dan is een beetje voorbereiding nooit weg.
Na het verwijderen en demonteren van de deur heb ik de bekleding van de verticale balken (studs) verwijderd. Er komt een nieuw frame van 1x4's (19x89mm) aan de binnenzijde om de bestaande balken te bedekken. Aan de zichtkant komen 1x3's (19x70mm) zodat aangesloten kan worden op de gipsplaten (drywall). In de deuropening komen 1x2's (19x38mm) waar de deur op aansluit. De bovenkant van de deuropening had ik al verlaagd met een 2x4.
Voor dat ik de planken aan ging brengen heb ik de zaak goed opgemeten en het bleek dat de rechterkant en de bovenkant resp. loodrecht en waterpas waren. De hoek tussen de dorpel en linkerkant was ook 90 graden maar stonden uit de haak met de rest. Het bleek dat de betonnen vloer scheef liep en de dorpel was dus ook scheef. De linkerkant was haaks op de dorpel en stond dus duidelijk uit het lood. De linkerkant was met houten keggen redelijk te lood te krijgen, dat is een standaard procedure in de States. Voor enkele dollars heb je hele bundels met houten keggen. Elke deur wordt hiermee uitgelijnd. De dorpel moest dus ook waterpas komen. Het hoogteverschil was precies een plankdikte van 19 mm, dus moest ik een keg maken van 750 mm lang. Op de zijkanten heb ik de lijn getekend en met de cirkelzaag dwarse snedes gemaakt tot op de lijn. Daarna was het uithakken en glad schaven een fluitje van een cent.
Nu de deuropening van een nieuw en haaksframe was voorzien kwamen de onderdelen van de deur weer aan de beurt. Eerst alle verf van decennia eraf schuren. Er stond al een Festool RO90 op m'n lange termijn lijst dus dat werd gelijk bestellen. Afgelopen zaterdag stond de doos op de front porch. 15 minuten later kon de machine aan de bak. Met korrel 40 ging het er redelijk snel af. Ik heb momenteel alles tot op de randen van de panelen geschuurd ( één paneel vergeten!) en het valt me kwa hoeveelheid werk reuze mee.
Volgende keer meer. En nu even kijken hoe foto's uploaden gaat in het nieuwe systeem.

Attached files
 

WR1944

Oud hout
Re: Projecten in Amerika ## De deur ##

Langzaam vordert de deur. Ik ben ook met andere dingen bezig zodat ik van het ene project naar het andere spring.
In een ander verhaal over jigs heb ik laten zien hoe de contraprofielen in de rails werden gemaakt. Voor de compleetheid nog een foto ervan. De volgende stap was om de profielen in de rails en de styles te frezen. Omdat ik een ander profiel dan het bestaande ging frezen moest ik iets van het bestaande profiel afzagen. Het nieuwe profiel kwam iets dieper dan het oude. De nieuwe rand van de rail kwam tegen een lager van de frees te rusten maar omdat het begin en het einde afgeschuind was door de dwarsgroef moest ik een geleider maken om te voorkomen dat het begin van de groef het hout indook. Drie keer raden hoe ik dat te weten kwam. :x Omdat de groeffrees, die bij de set hoorde, iets te breed was heb ik die door de bijgeleverde afstelringen vervangen. Al met al is de set erg flexibel. De groef wordt later met een andere, smallere groeffrees gedaan. Om eventuele asymmetrische profielen geen invloed te laten hebben plakte ik een sticker op elk onderdeel en freesde steeds met de sticker naar boven. Eerst deed ik één zijde van de rails waarbij ik de nieuw gemaakte rail als afstelmogelijkheid gebruikte. Als het mis ging had ik nog voldoende hout over voor correcties. Vervolgend werd de neus van het oude profiel aan de andere zijde verwijderd en werd ook hier het profiel gefreesd. Ik kan me niet herinneren ooit zoveel zaagsel op één project geproduceerd te hebben.
Na de rails was het de beurt aan de styles. Hier moest ook de neus van het oude profiel af. M'n tafel was te klein, ik had geen geleide rails die lang genoeg was dus moest ik een list verzinnen. Dus even naar Woodcraft fietsen en een koppeling voor de twee Festool rails kopen. Voor de styles (bijna 1,8 m lang) had ik al uitleggers gemaakt voor m'n mini-freestafel. Eén uitlegger gemonteerd, de rails gekoppeld, de rails op de juiste breedte vastgeklemd met lijmtangen (de style was te smal voor de reguliere Festool F-klemmen) en de zaag er op losgelaten. Na het zagen de tweede uitlegger gemonteerd, de geleider weer in de juiste positie vastgeklemd en ik kon de profielen in de styles frezen. Dat ging wederom fluitend. Met die twee uitleggers moest ik onwillekeurig aan het dek van een vliegkampschip denken.
De volgende stap is het infrezen van de groef. Maar eerst wat andere klussen er tussendoor. Zolang ik nog niet klaar was met de contra- of normale profielen kon ik niets doen om de hoogteinstelling niet te verstoren.
Oh ja, ik moest ook nog de sporen van het slot zien weg te werken.
Ik hoop dat de foto's voldoende duidelijk zijn.

Attached files
 

WR1944

Oud hout
Ik ben weer een paar stapjes verder gekomen. De profielen en contraprofielen heb ik hier en daar wat bijgewerkt. In een style zat een lichte twist en daardoor kwam het profiel niet overal netjes in het midden. Verder heb ik het hout geschuurd met korrel 120. Nu komt het echte hout naar voren. De panelen heb ik in de hoogte ook wat bijgewerkt. Nu hebben ze wat speling in de sponning. De volgende stap is het aanbrengen van de domino's, twee van 10 mm per verbinding. Na nog een paar keer goed droog passen moet het toch een keer in elkaar gelijmd worden. Ik denk dat ik een week lang geen druppel alcohol meer drink en me beperk tot kruidenthee voor dat ik ga lijmen. :mrgreen: (grapje)
De scharnieren zitten al in de deurpost en voor het slot heb ik een boormal gekocht. Deuren zijn in Amerika gestandaardiseerd op 1 3/4" dikte voor buitendeuren en 1 3/8" voor binnendeuren. De standaard deurknop is de ronde draaiknop die je bijna uitsluitend om je heen ziet. Kijk maar naar een willekeurige Amerikaanse film. Met die mal kan ik binnen- en buitendeuren boren. De bussen voor de boren zijn excentrisch, in de ene stand zijn ze voor de buitendeur en met 180 graden draaien voor de binnendeur. Een kind doet de was. Je zet een streepje op de plaats waar de baard van het slot komt, daar richt je de mal op, klemt hem vast en je kan boren. Nog even een sluitplaat inhakken (daar is ook een mal voor maar dat ging mij te ver), de slotplaat op de deurpost aanbrengen en je kan tevreden je gereedschap weer inpakken.

Attached files
 

WR1944

Oud hout
Re: Projecten in Amerika ## De deur ##

Het gaat langzaam maar gestaag. Ik had een rail en stile freesset van Freud gekocht. Toen ik die m'n hol had binnen gesleept moest die natuurlijk in losse onderdelen gedemonteerd worden want als techneut blijf je nieuwsgierig. Alles weer in elkaar gezet toen ik aan het frezen ging maar ik hield een stapeltje shims over. De profielen leken op het oog goed op elkaar te passen maar na het frezen was er een klein verschil te zien, de rondingen sloten niet netjes aan. Voor een kelderdeur zal dat geen probleem zijn. Er zat een beschrijving bij de set, dubbelzijdig gedrukt op ruim A1 formaat. Die nog maar eens goed nageplozen. Wat bleek: ergens diep in de tekst stond een luchtige opmerking om goed op te letten op welke plaats welke shims zaten. Bedankt dus.
Nu deed zich het geval voor dat afgelopen zaterdag de firma Freud bij m'n locale Woodcraft een demonstratie zou geven met hun volledige frezen-assortiment. De Freud vertegenwoordiger hoorde m'n verhaal, haalde een nieuwe frezenset van het schap en demonteerde die. Op deze wijze konden de shims op de juiste plaatsen terug geplaatst worden op mijn setje. Probleem opgelost. Ik heb een proefstukje gemaakt en het past echt heel precies. Goed om te weten voor de volgende deur. Voor de zekerheid heb ik maar foto's van de juiste montagevolgorde gemaakt.
Terug naar de deur. Ik heb domino's aangebracht om de rails en stiles te verbinden. Maar omdat een pen van de rail in een gat van de stile valt moet ik de gaten dieper maken. De domino-frees ligt aan tegen de buitenkantvan beide profielen. Voor de 10x50 domino's maakte ik een gat van 28mm (maximum) in beide delen. Ook moest ik nog 5mm van de domino's afhalen om niet klem te lopen op de bodem van de gaten. De domino's zijn aangebracht in de stiles en ik heb een deel al droog gepast. So far so good. Het spannende moet nog komen. Dan ga ik eerst de rails aan 1 kant op de stile vastlijmen en gaat de andere stile er "droog" op. Alles wordt dan haaks en vlak gezet en kan 1 kant goed in de vorm drogen.

P.S. De juiste Amerikaanse term is stile voor het vertikale deel van een paneeldeur en niet style, zoals ik abusievelijk bezigde.

Attached files
 

WR1944

Oud hout
De meeste sloten zijn gebaseerd op het uitboren met een kernboor, ook de sloten met twee elementen, een ronde deurknop en een schoot met een sleutel. Je vindt maar heel weinig sloten met een hendel en slotkast, in ieder geval in mijn omgeving. Voor een rustieke uitstraling kan je een hendel voor zo'n slot kopen met die ronde boringen.
De plaat rondom de schoot is af fabriek met afgeronde hoeken. Dat is voor die gevallen dat je met een 1/2" frees de plaat infreest. Die plaat kan je verwijderen en vervangen door een plaat met rechte hoeken. Dat is voor de die-hards die met een beitel de uitsparing maken.
Ik heb eerst met de 1/2" Forstner boor de hoeken geboord en de rest met een beitel uitgehakt. Ik vond dat niet mooi staan en heb toen met de beitel de hoeken recht gemaakt. Misschien moet ik een keer een scharnier- en slotplaatmal kopen. Misschien word ik wel lui/Amerikaan. :mrgreen:
 

WR1944

Oud hout
Re: Projecten in Amerika ## De deur ##

De deur hangt en jullie zijn van me af wat dit verhaal betreft.
Zoals hierboven al aangegeven heb ik de rails aan de stile aan de scharnierzijde gelijmd. De andere stile heb droog gemonteerd om de zaak in vorm te houden. Na een ruime droogperiode heb ik de panelen in de groeven geschoven en de tweede stile vastgelijmd. Uiteraard weer stevig vastgeklemd. De stangen van de lijmtangen stonden er krom van. Door het nauwkeurig haaks werken kwam de deur zonder correcties mooi haaks uit de klemmen.
Vervolgens werd de deur op breedte gebracht. De zaag werd 2 graden schuin gezet om niet in de sponning vast te lopen. Toen werd het tijd om de scharnieren in te hakken. Bij het losslaan van de scharnierpennen zag ik een klein detail waardoor de pennen makkelijker uit de scharnieren kwamen. De pennen waren enkele tienden van een mm dunner maar vlak onder de kop was een stuk van 10 mm op de normale dikte. Hierdoor gaan de pennen makkelijker in en uit het scharnier.
De deur inhangen ging soepel, de scharnieren waren nauwkeurig aangebracht. Het slot ging er in en de slotplaat werd ingehakt en vastgeschroefd.
Het was volbracht. M'n eerste paneeldeur ging soepel en sloot met het geluid als een kluisdeur. Nu nog beslissen of en hoe ik het ga afwerken.
Op naar de volgende klus. Dat wordt een slaapkamer, waar ik al aan begonnen was, afmaken. Hier komt ook een nieuw te maken deur in maar dat zal ik jullie besparen tenzij er iets afwijkends plaatsvindt.

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.