grote spantafel - vacumtafel

fille

Actieve deelnemer
11 mrt 2010
58
0
Hallo,

ik zou graag een tafel maken, die kan gebruikt worden als
1)spantafel
2)vacumtafel.

waarschijnlijk kunnen deze functies niet gecombineerd worden, omdat de tafel echt groot moet zijn. , de afmetingen zouden 4 meter lang op 2.8meter breed moeten zijn.

Dus eerst de spantafel

de spantafel moet dienen om schildersdoek op te rekken. De krachten die erop komen zijn enorm groot en dus zal de tafel zwaar moeten uitgevoerd worden.

ik ga de volledige tafel bouwen, dus poten blad en dan het spanmechanisme.

elk idee is welkom.

ik zou een houten balk van 4m en 2.8 gebruiken, maar welke balken zijn recht ? en hoe zou je die verbinden ? welk hout komt hiervoor in aanmerking, hoe moet ik de verbindingen realiseren ?

het spanmechanisme zou op meerdere manieren kunnen worden gerealiseerd. enerzijds dacht ik aan een balk die met behulp van bouten en schroeven los van de tafel kan komen en zo druk op het canvas kan zetten. Anderzijds dacht ik aan een ronde staaf die kan opgedraaid worden. (bij een staaf zou ik niet het canvas maar lint om de 10 cm bevestigen aan het canvas waardoor de staaf over bijna de hele lengte kan verankerd worden.


ik ga uit van een standaard werktafel, die ik dan opschaal naar een groot model. gebruik makend van balken.

alvast bedankt
 

WR1944

Oud hout
Misschien zou een schetsje met je idee wat meer duidelijk verschaffen. Bijvoorbeeld; wordt het canvas in twee richtingen opgespannen, bestaan er fabrieksmatige of professionele spanramen? Vaak kan je aan de hand van bestaande modellen je eigen versie maken, geheel pas op je eigen behoeften.
 

fille

Actieve deelnemer
11 mrt 2010
58
0
hallo,

ja het canvas wordt in twee richtingen opgespannen. (ik zou zelfs de vier kanten laten uit elkaar gaan).

er bestaan fabriek-spanramen, maar dat zijn geen tafels, en die zijn ook niet zo groot. ze genereren een rek doordat alle hoekstukken met een bout kunnen worden opengedraaid.

ik ga een aantal foto's posten, maar ga deze eerst scannen.

dankjewel
 

fille

Actieve deelnemer
11 mrt 2010
58
0
neen niet echt :)

het handboek waarin dat staat ligt bij de kunstrestaurateur en die man is bezig met schilderijen te restaureren ipv te scannen. hij is niet echt een pc wizard. i'm sorry dat ik niet sneller reply maar hoopte dat de man mij de tekeningen zou toesturen.

ik ga zeker verder met dit project, ook al zal het traag gaan. maar i'll be back.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.