Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

Onderwerp: Bankirai lijmen

Bankirai lijmen

Ik heb een stapeltje bankirai gekregen (was over bij een tuinproject) waar ik een tuinmeubeltje van wil maken. Nu heb ik gelezen dat deze houtsoort bijna niet te lijmen is. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Of iemand die weet met welke lijm ik het zou kunnen proberen?

Re: Bankirai lijmen

Iemand enig idee waar ik dat kan kopen?

(ik denk dat ik het eens bij de bouwmarkt ga vragen: "hebben jullie resorcinolformaldehydelijm? met verharder?" benieuwd wat de reactie zal zijn :P )

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peterderooij
    Iemand enig idee waar ik dat kan kopen?

(ik denk dat ik het eens bij de bouwmarkt ga vragen: "hebben jullie resorcinolformaldehydelijm? met verharder?" benieuwd wat de reactie zal zijn :P )
    natuurlijk meneer, pad 3 stelling 2 4e plank van boven geel etiket :lol: .

-BaN-

Bedankt timmertje, jij kan goed zoeken. Helaas verkoopt deze firma, en andere die ik inmiddels gevonden heb, deze alleen in porties van 5+1kg en waarschijnlijk niet aan particulieren

Overigens heb ik een testje gedaan: twee stukjes bankirai op een bankirai balkje geplakt met PU lijm (de sterkste lijm die ik had staan). één koud op elkaar en één met een blinde pen en gat verbinding. Het stukje dat 'koud' was gelijmd sloeg ik er met een paar klappen van de hamer af. De pen en gat verbinding krijg ik vooralsnog met geen mogelijkheid los, deze ligt nu in een emmer water, ik zal vanavond eens kijken of dat effect heeft gehad.

Dus ik denk dat ik maar iets ga maken met pen en gat vebindingen, hier en daar ondersteund met RVS houtschroeven. Dan zien we wel hoe lang het meegaat.

nogmaals bedankt voor de reacties

PS: misschien toch een leverancier gevonden die kleinere hoeveelheden verkoopt:

http://www.faduursma.nl/?p=5&d=product&cid=7

Het poeder (de verharder) van de resorcinollijm is echt smerig spul!! Zorg voor een hele goede bescherming voor je mond en neus en direct kleren wassen na het verwerken; het poederstof blijft in de kleren hangen.

Je kunt ook epoxylijm gebruiken en daar ook mooie "fillets" (een soort dikke lijmrupsen in de hoekverbindingen) mee maken op de onzichtbare plaatsen. Zo doe ik dat bij mijn boot ook. Schroeven zou ik echt vermijden, staat niet mooi en op den duur zijn dat toch de zwakke plekken. Lijm, mits goed toegepast, is prima spul; een Boeing 747 (alle moderne vliegtuigen) is ook helemaal verlijmd!!

Dezelfde fa Duursma verkoopt ook wel epoxylijm en kijk ook eens bij Polyservice, http://www.polyservice.nl, die hebben ook een handig boek, Werken met kunststoffen.

En die pen-gat verbindingen zijn natuurlijk prachtig en oersterk; we zijn per slot houtbewerkers!!

jaap

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2008

Hoi,

Onderstaande radiatorombouw heb ik 7 jaar geleden gemaakt van resten bankirai. Een en ander is verlijmd met gewone waterbestendige witte houtlijm van Bison. De bovenzijde bestaat uit 4 planken die koud tegen mekaar gelijmd zijn. Geen deuvels, domino's of lamello's. In de voorkant zijn wel lamello's gebruikt ivm het kleine lijmoppervlak. Ondanks 7 jaar van opwarmen en afkoelen is er geen scheurtje te zien.

Ed

Attached files

Ziet er chique uit Borre. Echt mooi gemaakt. Heb je nog een grotere foto?

dat ziet er inderdaad erg mooi uit Borre, waar heb je het mee afgewerkt?

Jaap: bedankt voor het advies, ik denk dat het met pen en gat verbindingen wel gaat lukken. Dan kan ik voorkomen dat ik die resorcinollijm moet gebruiken.

constructielijm werkt ook goed bij Selangan Batu maar waarom geen andere houtsoort
    het is hard splintert heel erg en werkt behoorlijk,,,,, je kan geluk hebben

Forum Rechten