test met wilgenhout en bijenwas

malefe

Actieve deelnemer
29 sep 2009
88
0
Enkele weken geleden een wilgen stammetje van 40cm lengte en een diameter van 18 cm afgezaagd van een stapel brandhout.
N a het ontdoen van de schors een beetje voor gedraaid en dan de kops kanten ingesmeerd met witte houtlijm en dit laten drogen.
Tot ik me deze week niet meer kon houden en er een potje heb uit gedraaid het heeft twee weken gedroogd mischien wat te weinig maar het gaat hier om een testje.
Bij het draaien wel gevoeld dat de midden kern nog wat vochtig was voor de rest leuk hout om te draaien en een heerlijke geur dit wilgenhout het draaien op zich ging heel vlot en het hout leent zich tot zeer dun draaien.
Het hout heeft wel geen geweldige structuur en oogt wat dof na het schuren.
de pot afgewerkt met bijenwas maar wilgenhout doen blinken met dit product lijkt me niet zo simpel iemand een tip altijd welkom.
Slot conclusie hout draait makkelijk droogt redelijk vlug al is het nog even afwachten of ik nog scheuren of kromtrekken van het stuk mag verwachten al bij al het proberen waard en vermits ik dit hout in voorraad heb zullen er alvast nog werkjes volgen.
Even de afmetingen van het afgewerkte stuk meegeven diameter 12cm hoogte 10cm wanddikte 3mm
Groeten Malefe

Attached files
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Mooi dun potje hoor, en best leuk met die stukjes bast en knoest.

Wilg is erg zacht en vezelig om mooi glad af te werken. Ik zou daarom het hout scheiden van de afwerking, dus een sanding sealer gebruiken. Die zijn er op cellulose basis, of schellak basis. Beide bij Baptist te krijgen. Daarna kan je de afwerking opbrengen, die dan wél zal glanzen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.