wat zouden jullie hiermee doen ?

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
hey ,

ik ben begonnen met het maken van men badkamermeubeltjes .
maandag ben ik bij een houthandel in de buurt men hout (eik) gaan ophalen.
en vandaag al men hout voor het wandkastje geschaafd ,
maar nu kom ik toch tot de conclusie dat er redelijk wat mankementen aan het hout zijn .
enkel in de brede planken heb ik sommige delen waar beestjes in zaten/zitten en plekken waar vocht is in getrokken , maar wat mij het meeste ergert is dat er toch nog veel spinthout aan zit.
nochtans was het gekantrecht hout .
IMG_1913.jpg

IMG_1914.jpg

links op deze foto zie je de vochtplekken en als je goed kijkt zie je onderaan rechts gaatjes door beestjes.
IMG_1915.jpg


wat zouden jullie hiermee doen ?
zou ik hiermee morgen terug gaan ?

alvast bedankt
groetjes
ruben
 

tuoh

Oud hout
Hallo Ruben,

gekantrecht hout wil niet zeggen "foutvrij hout" maar is gewoon een recht gezaagd stuk schaaldeel, met minpunten. Dwz. er kan nog spint aanwezig zijn, ook andere gebreken zijn mogelijk, ( scheluw, kwasten, droogfouten, scheuren, etc..)

Daarom juist dat het zo belangrijk is om je hout zelf te keuren en te kiezen. Of er spint aanwezig is, en hoeveel, zie je dan direct.

Op welke manier heb je het hout besteld? Heb je gevraagd naar mooi foutvrij hout volgens bestek?
Wanneer je hout besteld op bestek met een klasse aanduiding ( A klasse of foutvrij) en men levert dan deze planken dan heb je reden om te gaan klagen.
Maar bestel je gewoon zoveel lopende meter gekantrecht hout van een bepaalde dikte, zonder zelf te keuren, jammer maar helaas dan.
Je zal dus nog wat hout moeten bijhalen, zo kan je het spint wegzagen en verder werken met samengestelde planken.

Eén tip: koop geen hout dat je niet gezien hebt, dat spaart al heel wat ergernis en teleurstelling.


Ps: voor zover ik op de foto's kan zien lijkt het mij maar rare Eik, ben je wel zeker dat het allemaal Eik is? Zo te zien zit er maar één plank Eik bij, of zie ik zo slecht.


Mvg,

André
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
tuoh zei:
Ps: voor zover ik op de foto's kan zien lijkt het mij maar rare Eik, ben je wel zeker dat het allemaal Eik is? Zo te zien zit er maar één plank Eik bij, of zie ik zo slecht.


Mvg,

André

Mij lijkt het es... Ik dacht van de laatste foto dat het eik was maar als ik het wat beter bekijk lijkt ook dat es te zijn.
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
ik weet ook dat gekantrecht hout fouten kan bevatten maar toch niet dat deze nog spinthout bevat ?
ik ben met men houtlijst naar de houthandel gegaan en daar heeft hij mij het hout laten zien welke hij mij daarvoor zou geven , dit zag er ook goed uit en is het ook omdat dit van een ander aandeel kwam .
ik moest veel regels en stijltjes voor deurtjes hebben die maar 60mm breedt zijn en hiervoor had hij me het hout laten zien . dit is prima hout dat ze nog hebben recupereren van de eerste en 2de planken die van de boom komen waar nog kleine stukjes goed hout aan was .
hiervan hadden ze nog een hele berg liggen .
het zijn enkel de brede planken die ik niet vooraf heb gezien en waar ook de mankementen aan zitten .
ik heb ook gezegd dat het geen kwaad kon als er eens een kwast in het hout zat.

ik ben er toch vrij zeker van dat het eik is, maar om het zeker te weten heb ik een stukje behandeld met ammoniak . zo kan ik ook aantonen dat het effectief spinthout is dat er nog aan zit omdat dit niet zal mee kleuren .
 

tuoh

Oud hout
Ruben,

Gekantrecht hout is wat de naam zegt, een schaaldeel met twee recht gezaagde kanten, en daar kan wel degelijk spint aanzitten. En bij Es al helemaal, hier word soms spint mee verwerkt omdat de aftekening niet altijd even duidelijk is als hier.

En Jokke heeft gelijk, het is allemaal Es, en geen Eik. Er zijn verschillende kwartierse en vals kwartierse planken bij, maar er is geen enkele spiegel te zien, (= doorgezaagde mergstralen) nochtans het kenmerk van kwartiers Eik.

Logen met ammoniak gaat dus niet veel uithalen :cry:

Mvg,

André
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
tuoh zei:
Logen met ammoniak gaat dus niet veel uithalen :cry:

Mvg,

André

Om aan mijn leerlingen te laten zien dat ammoniak alleen bij eik werkt heb ik ooit eens een stuk es behandeld met ammoniak gemengd met water. De bedoeling was eigenlijk dat er niets gebeurde maar het tegendeel was waar. Ook es verkleurde met ammoniak :shock: Daar stond ik dan... :oops:
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ammoniak doet meer dan alleen met looizuur reageren. Een van de belangrijkere reacties van ammoniak is de vorming van zogenaamde Maillard-producten met suikers, koolhydraten, en andere biologische (macro)moleculen. Dit zijn de producten die ook gedeeltelijk verantwoordelijk zijn voor de bruinverkleuring van voedsel bij bereiding, en voor sommige smaken. De bruine kleurstof in Coca-Cola is een ammonia-caramel, ook een Maillard-product.

Reactie van ammoniak met cellulose en lignine kan tot Maillard-producten, en dus tot bruinverkleuring, leiden.
 

sjeep

Actieve deelnemer
7 aug 2010
118
0
denk ook dat het vrij duidelijk essen is, esdoor te zien aan de duidelijk gestreepte tekening.
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
nu ben ik net met alle brede planken die spint bevatten en geen eik zou zijn terug naar de houthandel gereden.
toen ik aankwam vroeg ik aan de man van het magazijn of het kon dat ze mij es ipv eik hadden mee gegeven ?
toen hij eerst in men koffer naar het hout keek zij hij dat het idd es is.
maar als hij het van dichter bij bekeek zij hij dat het toch eik is .
toen vroeg ik : hoe komt het dan dat het hout niet verkleurt met ammoniak , zit hier dan geen looizuur in ? en kreeg ik het antw : ja daarvoor moet je dosse of kwartiers hebben :shock:
ik had gisteren ook eens een teststukje behandeld met ammoniak en het hout dat zij eik noemen is bijna niets verkleurd tegenover een echt stukje eik dat ik er ook had bij gelegd.
het stukje echte eik (links) heeft 3u in een ton met ammoniak gelegen en de es/eik 7u met dit als resultaat .
IMG_1916.jpg


dan heb ik ook gevraagd of het normaal was dat er nog zo veel spinthout aan zat , ja zij hij da kan wel is gebeuren. toen mocht ik een plank of 5 gaan uitkiezen om dit te compenseren :|
en dan toonde ik hem de vochtplekken en hij zij simpel , hier eens over schuren en das weg .

tja ik voel mij redelijk in het zak gezet :cry:

groeten
ruben
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
ik ben net met een aantal planken naar een andere houthandel gegaan en zij dacht ook dat het eik is maar witte Amerikaanse eik .
we hebben vergeleken met es die zij hadden liggen en daarvoor was het hout net iets te donker.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Kan je een foto van een zuiver gezaagd kopshoutvlak maken? Dan weten we het meteen. Eik lijkt mij onwaarschijnlijk omdat er geen houtstralen zijn.
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
een stukje opgeschuurd kopshout
IMG_1918.jpg


en deze foto is is slecht belicht maar toch zie je een groot verschil tussen de 2 houtsoorten die ze mij hebben verkocht .
IMG_1919.jpg

IMG_1921.jpg


de balkjes links is echte eik .

groetjes
ruben
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
De kopshoutfoto en de rechtse plank op de twee laatste foto's zijn es. En dat hout heb je in twee houthandels laten zien? Het stemt me droevig dat men daar in twee houthandels eik van maakt... :cry:
Er bestaat inderdaad kleurverschil tussen verschillende bomen es. De ene is meer geel, de andere wat bruiner. Ook de geur tijdens het verwerken is zeer typisch.
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
neen ik ben het bij de houtzaak gaan vragen waar ik het hout zelf heb gekocht ,
en dan ben ik het nog in een andere houtzaak gaan vragen .
nu denk ik toch dat ik morgen nog eens terug ga met het hout vanwaar ik het heb gekocht en eens mee naar de bureau's gaan ipv naar het magazijn.
dit kan toch zomaar niet :x

iedereen bedankt voor me er op te wijzen dat dit geen eik is.

groetjes
ruben
 

boompje

Actieve deelnemer
11 apr 2011
25
1
Het is inderdaad essen dat je gekregen hebt, maar dit wist je al.
Ik heb ooit en esdoorn meegekregen ipv beuk. Ik Had wel snel in de mot dat e riets niet klopte, eerst even de esdoorn mooi geschaaft en dan terug gegaan ermee. Ze hebben toen gezien dat het geen beuk was. Ze hebben mij dan uiteraard beuk gegeven en de esdoorn mocht ik houden :D

Chris
 

boompje

Actieve deelnemer
11 apr 2011
25
1
ik was ook blij met de esdoorn. Ik moest beuk hebben om een reeks balusters te draaien.

chris
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
moesten ze mij essen geven ipv beuk zou ik ook niet klagen :)

heb net het kopshout even vergeleken met echte eik en het verschil is echt groot.
IMG_1922.jpg


ik ga straks nog eens bij een andere houthandel langs om hun gedacht ervan te vragen ,
en mijn schoonbroer heeft ook nog een plank mee naar zijn werk om het daar eens te vragen.
maar ik ben er ook vrij zeker van dat dit geen eik is toch zeker geen Europese .
nu hoop ik toch dat dit in orde komt want ik zou graag verder werken aan men badkamermeubels :roll:

groetjes
ruben
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
alle ik heb nog maar eens naar de houthandel gegaan vanwaar ik het hout heb gekocht met een plank es /olm en een plank eik .
en ik kwam binnen in de bureaus en vroeg aan de man die er zat welke 2 houtsoorten dit zijn ,
hij keek even en zij dat de es / olm een beplakte multiplex was :eek: :lol:
toen wist ik al direct hoeveel verstand hij er van had , maar de echte eik kon hij wel raden.
toen riep hij iemand van het magazijn en dat was de persoon die ik gisteren had gesproken die beweerde dat het eik was. hij keek nog eens naar de plank en zij da is olm da zie ik direct .
ik bij mezelf , had ge da gisteren ni direct kunnen zien :evil:
dus vroeg ik of het dan kon omgewisseld worden maar ik zou het hout pas eind volgende week kunnen gaan ophalen omdat de persoon die het hout heeft uitgesmet tot donderdag in verlof is.
maar ik ga toch een vergoeding vragen hoor, om te beginnen al voor de benzine .
en eens ik mijn hout heb laat ik hun weten in het vervolg op een ander te gaan omdat dit geen service is.


groetjes
ruben
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Wat een gedoe om een paar planken hout!, Ruben ik bedoel dus niet dat het aan jou ligt maar aan de houthandel. Zij moesten eerder hebben gezien dat ze verkeerd hout hebben verkocht. :eek: Hopen dat je straks wel het goede hout meekrijgt! Ik zal het driedubbel checken ;)

Groeten Rudolf.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.