Welke houtsoort voor het bouwen van een veranda

pjerdulac

Actieve deelnemer
12 jul 2010
81
0
Hallo,

Ik wil een veranda gaan bouwen ongeveer in de stijl als op het plaatje. Het hout gaat ook gelakt worden, wit. Meranti of een andere hardhoutsoort is wat me ls eerste te binnen schoot. Maar hardhout is tegenwoordig reteduur. Wat is een goed alternatief?

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Hardhout duur?? Dat valt toch wel mee, tja hout is zijn totaliteit is in prijs gestegen maar is nog zeker wel hardhout te koop voor redelijke prijzen.
 

sjeep

Actieve deelnemer
7 aug 2010
118
0
eerste keus meranti in balkhout (kopmaten ongeveer 55x200)
1150euro/kub exclusief btw
dat valt toch best nog mee niet? Ik denk dat prijs kwaliteit Meranti het beste ligt voor dergelijk project>

gr
 

tuoh

Oud hout
Kwaliteit kost nu éénmaal geld, en tropisch hardhout is geen uitzondering op die regel, en dat gaat zelfs nog duurder worden. ( schaarste op de markt en invoerheffingen)
Maar er is gelukkig een milieuvriendelijk en evenwaardig alternatief. "Accoya" dit is een gemodificeerde houtsoort :) maar GEEN thermisch gemodificeerde houtsoort met zijn minpunten.
Neen, bij deze manier van modificeren ( acetyleren) blijft het hout al zijn eigenschappen behouden, alleen de duurzaamheid word aanmerkelijk verhoogd (klasse I)
Het prijskaartje is vergelijkbaar of zelfs wat duurder dan van Afzelia, maar goedkoper dan Teak :D
Uiteindelijk is goedkoop altijd duurkoop, in Vuren kan je het spul binnen vijf à tien jaar weggooien, met Afzelia, Teak, Accoya, etc. staat het er binnen vijftig jaar nog. Wat is dus het goedkoopste op langere termijn gezien?

Bij de getoonde constructie is het gevaar voor inwateren levensgroot aanwezig, en dat in combinatie met lak is dodelijk voor weinig duurzaam hout.


Mvg,

André
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
André,
Ik ben op zoek naar FSC hout (andere topic), maar dit hout komt uiteraard ook in aanmerking.
Dus is mijn vraag: heb jij ervaring met dit product? En waar is dit beschikbaar, behalve de verdeler in Zottegem?

Mathieu
 

tuoh

Oud hout
Hallo Mathieu,

ik heb enkele jaren geleden heel wat planken in handen gehad, dat was gemodificeerd Eiken van Plato, andere fabrikant maar dezelfde productietechniek. De aldus bewerkte Eik word chocolade bruin, en is keihard. Heb er een mooie plankenvloer van gelegd in een loft( 120m2) het verwerken ervan verschilt in niks van gewoon hout. Het hout kwam uit Nederland, ik dacht rechtstreeks van Plato.
Toen was het meer een hebbeding, iets dat iemand anders niet had, de meerwaarde qua duurzaamheid was ondergeschikt. Architecten namen het op in hun ontwerpen om tegemoet te komen aan de eisen van de meer gefortuneerde klanten :cry:

Er is al heel wat ervaring met het hout opgedaan, in Nederland is in 2008 de eerste houten brug uit Accoya gebouwd, en dat is geen kleintje.
De technologie bestaat al heel wat langer, maar onder deze naam begint het product nu meer en meer bekend te worden.

In sommige afmetingen is het redelijk makkelijk verkrijgbaar als terrasplank, andere afmetingen liggen hier in België moeilijker. In Nederland is het vlotter verkrijgbaar denk ik :D
Je gaat meer kans hebben bij firma's die terrasplanken en dergelijke aanbieden dan bij houthandelaars.

Maar hoe meer de houtprijzen van ingevoerd hout gaan stijgen, hoe vlotter het hout gaat beschikbaar komen. Plato was te vroeg, het prijsverschil was enige jaren geleden nog te groot om het leefbaar te maken. Maar binnen tien jaar verwerken we het misschien allemaal, bij gebrek aan "echt" hout.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.