oud hout

irene

Nieuw lid
23 nov 2008
4
0
Hallo,
Wie weet goede adressen voor reclaimed timber, oftewel oude stijgerplanken en ander oud (gebruikt) hout.
(Kan even niet op de correcte Nederlandse term komen)

Liefst in de buurt van Den Bosch of Boxmeer.

Thanks!
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Irene, ik heb pas geleden een grenenhouten salontafel die ze op straat hadden gezet voor het grof vuil meegenomen naar huis, krijg ze soms ook wel van mensen die weten dat ik houtdraai.
Gebruik ik om gesegmenteerd werk van te maken, een andere mogelijkheid is eens een kijkje te nemen bij een inzamelpunt van een kringloper. Heb onlangs een oude beukenhouten box omgetoverd tot een leuke gesegmenteerde pot. Persoonlijk werk ik graag met dat soort hout, het is droog en volledig uitgewerkt, beter hout kun je niet krijgen.
Ook wil ik je wijzen op bedrijven die vloeren leggen, zoals parket, die hebben ook afval stukken.
Heb zo iemand bij mij in de straat, die me beloofd heeft als hij parket vloeren ga leggen, mij de afval stukken geeft.
Maar ga niet zoeken op bv marktplaats, de vraagprijs is altijd te hoog.
Ad
 

bananiel

Actieve deelnemer
19 okt 2008
51
0
bouwmarkten met een zagerij hebben vaak stukjes grenen en beuken over in een afval bak.
kan je vaak gratis mee nemen.

-BaN-
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Goede, regionale adressen is meestal een kwestie van goed je ogen en oren de kost geven. Je wilt niet weten hoeveel hout er weggegooid wordt. Wat voor de een waardeloos is, is voor de ander waardevol.

Adressen waar ik meestal naar kijk zijn:
- Meubelmakerijen
- Houthandels
- Zagerijen
- Aannemers
- Bouwbedrijven
Enz, enz.

Probeer ook een zo groot mogelijk netwerk op te starten waaraan je je wensen kenbaar maakt. Zo krijg ik wel eens tips van mensen die nog hout hebben liggen van bijvoorbeeld een verbouwing o.i.d.Die mensen weten dat ik hout zoek en ophaal, en bellen me dan. Ook heb ik eens een aanhangwagen vol vurenhouten balkjes en dakschroten opgehaald die bij een verbouwing bij mijn broer vrijkwamen. Meestal zijn mensen ook nog blij dat je ze van hun, in hun ogen, rommel afhelpt.

Nog een voorbeeld, ik woon in een tuinbouwgebied waar veel kassen werden gebouwd. Het glas voor die kassen werdt aangevoert in grote pakken die met ruwvurenhouten planken beschermt werden. Ik heb al veel van dit soort hout opgehaalt. Kwestie van een belletje plegen en je kunt het ophalen. 2 mensen blij, anders moest de tuinder het toch met containers vol afvoeren.

Voor hout om te draaien zijn hoveniersbedrijven en de gemeente interessant. Bel gewoon met hoveniers en vraag of ze nog bepaalde houtsoorten recent gesnoeit hebben. Als je zulke contacten warm houd, krijg je soms mooi spul aangeboden. En ook zij zijn blij dat ze hun rommel kwijt zijn. Een poosje terug heb ik nog enkele mooie stukken taxus opgehaalt bij een particulier die zijn tuin op de kop ging zetten. Hij heeft me ook beloofd om de overige taxussen, die nu nog staan, voor mij te reserveren.

En dan heb je nog de regionale krant met het gemeentenieuws met de kapaanvragen. Voor draaien kun je op die manier ook aan mooi spul komen, soms complete stammen.

Het is al met al een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat je er wat aan hebt. In die 5 jaar dat ik aan houtbewerking doe, heb ik nog nooit hout gekocht, afgezonderd van rondhout en plaatmateriaal. Planken en draaihout scharrel ik altijd gratis op.

Nogmaals, gewoon een kwestie van ogen en oren openhouden, stoute schoenen aantrekken, eenmaal gelegde contakten warmhouden en het hout komt vanzelf naar je toe rollen.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Als ik het goed lees zoek je vooral gebruikt oud hout. Dat kom je tegen bij sloop en sloperijen. Menig sloperij heeft een verkoopgebeuren. Het beste lijkt me om eens bij je in de woonplaats te kijken waar ze - interressante - oude behuizingen wegslopen. Je wilt niet geloven wat ze weggooien want netjes er uit halen is vanwege het uurloon te duur. ik heb in het verleden zo heel wat te pakken gekregen. Dus het bedrijf of het mannetje aanspreken wat met een sloopklus bezig is, gaat beginnen, laten weten dat je interesse hebt voor oud hout en wat wegmompelen over euroos. Ooit hebben wij de deuren in de Arnhemse replicatram van het openluchtmuseum destijds gemaakt van trap"leuningen" uit een groot voormalig ziekenhuis.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.