Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 10 van de 10

mijn nieuwe Stanley? 101 of Rekord

Ik liep eigenlijk geheel onverwacht tegen deze kleine beauty aan. Het was een echte smeerkees, wat verwacht je dan ook anders van zo'n kleintje. Na een ontroesting en een poetsbeurt kwam het blauw tevoorschijn. Ook staat er 101 op . Gauw even gekeken, het kan een Stanley zijn maar dat kan me eigenlijk niks schelen. Ik ben er als een kind zo blij mee.

Hartelijke groet Hugo

Attached files

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Re: mijn nieuwe Stanley? 101

Da's een grappig schaafje Hugo!! Er zijn was wel mensen hier die je verder kunnen helpen met de herkomst. Gefeliciteerd met je nieuwste telg

Was blauw niet de kleur van Record destijds?

Als het een record was zou hij 0101 heten.
    Dit soort schaafjes werd door jan en alleman gemaakt en voor het gemak gebruikten ze maar de type nummers van Stanley. Moeilijk om daar nu nog een maker bij te vinden, maar laat dat je niet weerhouden om er van te genieten.

Re: mijn nieuwe Stanley? 101 of Rekord

Hallo Seek

Bedankt voor de goede aanwijzing. Ik heb een beetje zitten zoeken en vond een site terug speciaal voor record schaven. Er is een foto met daarop mijn kleintje. Het mes en de levercap lijken anders maar er zit een herkenbaar ruggetje op dat niet bij de Stanley 101 zit. Het blauw is gewoon de huiskleur van rekord, ik heb er nu ook een puzzel bij.

WORD VERVOLGT

HG Hugo

gevonden!

http://www.recordhandplanes.com/index.html

Een leuke site met veel weetjes. Op het mes zit helaas geen merkje :cry:
    HG Hugo

Er is nog een site over Record schaven. Hier zie je de record 0101:
    http://www.record-planes.com/134/rec...1-block-plane/

Maar de jouwe heet 101, is due geen record, ondanks de blauwe kleur.

Ik zie nu ook dat de blauwe kleur van het schaafje van Hugo duidelijk anders is dan het, veel donkerder, Record-blauw.

Hallo Henk/Seek

Na veel zoeken heb ik de vraag op ambacht en gereedschap gesteld. Ze zijn daar niet zo snel als hier naar er zitten wel een paar kenners tussen. (niet dat wij die niet hebben :lol: )
    Ik houd jullie op de hoogte.

HG Hugo[/attachment]

Attached files

Een foto per mail bracht meer uitsluitsel. Hierop zie je de 0101 een origineel van Record. Ik begin te denken aan een kopie van deze of gene fabriek. Het maakt mij niet meer zoveel uit. Ik heb er zo vaak mee in mijn vingers gezeten dat het een blijvertje is.

hartelijke groet Hugo

Attached files

Forum Rechten